1. Internetes kommunikáció

Az internetes kommunikáció sablonja:

Az internetes kommunikáció párbeszéd jellegű. A kommunikációt rendszerint egy böngésző kezdeményezi egy felhasználó számítógépéről úgy, hogy a böngésző parancssorába beírjuk egy internetes tárhely címét.

A kérés elindul az internet felhőn keresztül egy szerver felé, amely valahol a világon van. Lehet a szomszéd szobában, de lehet a világ másik felén is. Az sem érdekes, hogy közben milyen technológiáat felhasználva kerül át a kérés a szerverhez. Egyébként a kérés tulajdonképpen egy fájl, aminek szerkezete van. Erről majd később lesz szó.

A szerver számítógépen fut valamilyen WEB kiszolgáló program (webszerver: apache, IIS, NGINX vagy valami más), amely fogadja a kérést.

A kérés jellegétől függően a saját háttértárján megkeresi a kért fájlt. Ha az egy sima HTML oldal (vagy kép, vagy film, vagy CSS , javascript file), akkor a tartalmát beolvassa és kiközvetití a kérést feladó számítógépnek.

Ha a kérés egy szerver oldali programozási nyelv fájlja (PHP, JAVA, stb...), akkor a szerveren lévő futtatómotornak átadja a kérést. A futtató motor megkeresi és beolvassa a megfelelő fájlt, és lefuttatja a programot a szerveren. Ha a szerveren futó program még a szerveren lévő adatbázis-kezelő programhoz is hozzá akar férni, akkor elküldi neki a saját programozott kéréseit, az adatbázis-kezelő válaszol neki és a program feldolgozza a kapott adatokat. Végül a szerver oldali program valamiféle kimenetet produkál, például kiír egy szöveget. Ezt a szöveget a futtató motor visszaküldi a web szerverenek, és az pedig visszaküldi az interneten keresztül a böngészőnek.

A végén tehát megérkezik a kimenet a böngészőhöz.

A böngésző ezt a szöbeget értelmezi (HZML, CSS, javascript, stvb...) kódként és ennek alapján megjeleníti a tartalmat. A megjelenítséhez gyakran segédprogramokat használ a böngésző például FLASH lejátszót filmekhez, vagy egyéb modulokat különleges tartalmakhoz.