Az "okostelefonok" használata az oktatásban

Az elmúlt pár évben középiskolában a tanulócsoportokban 90%-ot meghaladó mértékű az internetkapcsolattal rendelkező okostelefonok száma. Ha ilyen nagy mértékű az internetkapcsolattal rendelkező eszközök száma, akkor miért ne használjuk őket az oktatásban?

Tiltás - Tűrés - Támogatás?

2018 nyarától Franciaországban minden iskolában tilos a mobil eszközök használata általában (telefon, tablet, okosóra) és az iskolákra bízza a törvény, hogy milyen esetekben hagy kivételt. Magyarországon is van olyan iskola, ahol kategorikusan tilos az ilyen eszközök használata.

Szerintem ez teljes hülyeség! Ahogyan az is hülyeség, ha minden órán azt tesznek a tanulók a mobileszközeikkel, amit és amikor akarnak. Való igaz, hogy a mobileszközök használta órák alatt elvonja a tanulók figyelmét az órától és általában a szociális képességeik kifejlődését akadályozza. A teljes tiltás azonban ésszerűtlen, életszerűtlen és valószínűleg csak drasztikus rendszabályok alkalmazásával és drákói szigorral lehetne azt betartani!

Engedélyezés feltételekkel

Személyes véleményem (és sok tanár ismerősöm is osztja a véleményemet), hogy a mobiltelefonkat nagyon hasznosan lehet használni a tanulás során, ha a pedagógus megteremti hozzá a szükséges feltételeket.

A mobiltelefon használható ismeretszerzésre - az interneten történő keresésekkel, lehet használni tesztek kitöltetésére (pl. Redmenta szoftver segítségével), lehet információt teríteni és természetesen lehet használni információ jegyzetelésre. Az azonban egyértelmű számomra, hogy rengeteg előkészület szükséges ahhoz, hogy a különböző eszközzel rendelkező tanulók a tanórán ténylegesen a fenti célokra használják az eszközökez és ne játékra, illetve csetelésre a barátaikkal. Fontos, hogy az ilyen órákon annyi és olyan jellegű feladatot adjon a tanár a tanulóknak, hogy minden tanuló más információ megkeresésére használja az eszközét, minden tanuló feladata fontos legyen annyira, hogy a többi tanuló a csoportjában rá legyen szorulva - vagyis kooperációs technikákat érdemes és kell használni.

Érdemes kiscsoportos foglalkozások keretében használtatni a mobil eszközöket és ha már kiscsoport, akkor legyen témafelelős információ felelős, "kistanár", időfelelős is...

Mivel azonban egy tanóra nem csak felfedezésből és információkeresésből áll, ezért a tanárnak el kell érnie, hogyha nincsen szükség mobileszközökre, akkor a diákoknak ne is legyen idejük és módjuk használni a mobil eszközöket. ehhez természetesen eőkészületek kellenek, (kicsit) túltervezett tanórák. Ilyenkor a tanulóknak egyértelműen tudtukra kell hozni, hogy az intézmény általános szabályozóiban lefektetett elvek szerint jár el a tanár a mobilt használókkal szemben.