Énektanulás 2 - Technika

Az alább leírt gyakorlatokat a megfelelő gyakorisággal és hosszúsággal érdemes végezni.

Légzéstechnika gyakorlat - hasi légzés kezdőknek

Amikor annak idején az énektanárom (Cseh Kató) először tette velem hülyén éreztem magam.

Támaszkodj egy bútornak - például zongorának - úgy, hogy a felsőtested körülbelül negyvenöt fokos szögben döljön előre, a fenekedet told ki hátra, a lábaid pedig legyenek függőlegesek és vegyél levegőt. A megszokott mellkasi légzés nemigen fog menni, mert a mellkasi izmaid feszülnek, tehát rákényszerülsz a hasi lélegzésre. Ebben a pozitúrában, amiben valljuk meg van egy kis erotika is, próbálj meg énekelni. Az elején tedd a kezedett a gyomrodra és vedd észre, hogy levegővételnél kidomborodik, kifújásnál ellaposodik. Ha ezt a technikát már támaszkodás nélkül is tudod, akkor jól veszed a levegőt. Egyénektől függ, hogy hányszor és mennyi ideig kell az énekgyakorlatot így végezni, de általában néhány alkalom után elhagyható, de ha visszatérne a mellkasi légzés, akkor irány a zongora.

Felkészülés - a helyes énekpozíció és öltözék

Ha már nem kell a zongora, akkor az alábbi módon énekelj. Egyenes, laza tartás, kisterpesz. Lehetőleg olyan ruhát viselj, amely megengedi a gyomrod térfogatának megnövekedését a szükséges mértékben. Tehát derékszorító ruhák kíméljenek.

Éneklés előtt ne ígyál hideg, vagy túl forró folyadékot.

Csukott szájjal nem lehet énekelni

Az ember a hétköznapi beszédben úgy artikulálja a hangokat, ahogy a környezetében hallja. Ez természetes. Az énekhang azonban más. Ekkor az embernek gondosan kell megformálnia a hangot. Az énekhangok túlnyomó többsége magánhangzó, tehát ezek megformálása a legfontosabb. Úgy kell megformálni a magánhangzókat, hogy az ember túlzásnak érezze őket. Az  "á" betűt tátott szájjal az 'í' betűt szélesre húzott szájjal, az "ó" betűt kerek szájjal stb...

Ha nem így teszel, akkor az énekhangod elmosódott pontatlan lesz, és nehezen érthető. A nagy rock énekesek motyogó hangja úgy keletkezik, hogy először megtanulnak rendesen artikulálni, majd felveszik a rájuk jellemző modorosságot. Így lesznek stílusosak. A sorrend nem megfordítható. először az érthető hang, utána a modorosság.

A legtöbb beéneklési gyakorlat ezért szinte csak magánhangzókból áll.

Beéneklés

A beéneklés oka az, hogy egyszerű jól ismert gyakorlattal a nyugalmi helyzetből az éneklésre alkalmas helyzetbe bemelegítsd az izmokat és az idegrendszert, ugyanúgy, ahogy a sportolók verseny előtt bemelegítenek. Ekkor jönnek vissza a hétköznapi használathoz képest eltérő technikák és így leszel alkalmas később a számok gyakorlására.

A nagy énekesek közül néhányan - főleg haknizás közben - olyan számokat választanak nyitó számnak, amely nem igényel tőlük nagy produkciót, és ez alatt beéneklik magukat.

A beéneklés technikája

Valamilyen hangszer vagy mp3-ban hallgatott dallam segítségével előjátszod a dallamot és a megadott, általában értelmetlen mondókát énekeld a megadott hangmagasságon, a megadott tempóban.

Kezdetben a dallam hangfekvése kényelmes, a te hangmagasságodban a teljes dallamot kiénekled, és emeled a hangmagasságot fél hangonként, addig, amíg a hangod el nem vékonyul vagy erőlködővé válik. A bemelegítéskor ekkor hagyd abba a felfelé menetelt.

Ha az a cél, hogy a hangterjedelmedet tágítsd, akkor próbálj meg a felső határon túl is tovább menni. Többedik próbálkozásra menni fog. Ha érzed, hogy túl feszülnek a hangszálaid, akkor hagyd abba, ne erőltesd túl őket. Egy kis pihenés után próbáld meg később.

  • Ügyelj a levegővételre
  • Összpontosítva, pontosan énekeld ki a megfelelő hangmagasságokat.
  • Ügyelj a megfelelően kitátott szájra, hogy a hangzók pontosak és jól intonáltak (formázottak) legyenek.
  • Figyelj az öblös és az orrhangra.
  • A hang soha ne legyen túl sok levegővel teli. Azt lihegésnek hívják és ne legyen kevés a levegő, mert akkor elszédülsz és elvékonyodik a hangod.

A beéneklős dallamok egy része lassú és a hangközök pontos eltalálását célozza, míg más dallamok tempósak és a gyors váltást gyakoroltatják. A kétféle gyakorlatot nem felváltva kell alkalmazni, hanem az egyik fajta dallamot addig ismételd, amíg pontossá vagy a korábbinál pontosabbá nem válik. Túl sokszor ne ismételd, csak addig, amíg meg nem unod. Akkor lehet más hasonló dallamot, másik hangokra használni.

Ha bemelegítés a cél, akkor kb. 10-15 perc alatt be lehet énekelni. Ha a hangterjedelmed tágítása a cél, akkor lehet tovább is menni. Ha úgy érzed, hogy már erőlködik a hangod, akkor ne erőltesd tovább, mert problémáid lehetnek. Beéneklés után érdekes módon megváltozik a beszédhangod is smiley

A megfelelő hangszínt általában csak külső hallgató tudja neked megtalálni, mert a saját hangját az ember másképpen hallja, mint a valóság. Gyakran tévesek is az elképzelései saját hangjáról.

Ha teheted vedd fel telefonra a beéneklésedet, és hallgasd vissza magadat. Emlékezz rá, hogy az adott pillanatban éppen mit próbáltál a hangizmaiddal és ennek megfelelően kotrolláld a kiadott hangot. Az elején nehéz lesz, ha egyedül vagy, de később belejöhetsz.

Néhány gyakorlat a beénekléshez

Ülj le egy zonogra elé, vagy bármilyen pontos hangmagasságot kiadó hangszer mellé. Szerencsésebb, ha más játssza neked a dallamot, de végülis ha Te tudsz hangszeren játszani, akkor magad is előrejátszhatod. A gyakorlattól függően  a hangszerrel együtt, lassú vagy gyors tempóban énekeld a hangokat. Ügyelj a tempóra és a hangmagasságra. A lassabb gyakorlatoknál tartsd ki a hangot megfelelő ideig. A lassú dallamokat körülbelül 50 ütés/perc (Largo), a közepes tempójú dallamokat kb. 90 ütés/perc (Andante), a gyorsakat pedig 120 ütés/perc (Moderato) vagy 130 ütés/perc (Allegretto) tempóban énekeld.

A dallamot mindig kényelmes hangmagasságban kezd, vagyis a dallam legfelső hangját biztosan, különösebb erőlködés nélkül tudd kiénekelni. Miután egyszer elénekelted a dallamot, akkor utána kezdjed el egy féllhanggal magasabban, játszd és énekeld ugyanazt, majd megint félhanggal feljebb és így tovább... Addig emeld a kezdőhang magasságát, amíg a dallam legfelső hangja még kényelmesen belefér a hangtartományodba. Mint korábban említettem a beéneklés elején még kisebb lesz a hangtartományod, később kitágul.

Mondandó szöveg:

  • Ma Ma Ma Ma Ma Ma Ma Ma Ma
  • Mi  Mi  Mi  Mi  Mi  Mi  Mi  Mi  Mi

Dallam szolmizálva:

  • do-re-mi-fa-szó-fa-mi-re-dó

Dallam hangokon:  

  • C  D   E  F  G   F   E  D   C

Megjegyzés: Az utolsó hangot tartsd ki legalább egy ütemig, csak utána kezd egy félhanggal feljebb

Tempó: Moderato vagy Allegretto, 4/4-ed, a dallamokat 8-adokban énekeljük

Mondandó szöveg:

  • Mamma mia mamma mia ma

Dallam szolmizálva:

  • dó-dó szószó, do-do-szó-szó dó

Dallam hangokon:  

  • C C  G G  C C  G G C
  • tá-ti  tá-ti   tá-ti  tá-ti  tá

Megjegyzés: Az utolsó hangot tartsd ki legalább

Tempó: Moderato, 4/4-ed

Mondandó szöveg:

  • Rimpianti

Dallam szolmizálva:

  • dó-dó szószó

Dallam hangokon:  

  • C C  G C
  • tá-ti  tá-tá

Megjegyzés: Az utolsó hangot tartsd ki legalább

Tempó: Andante (90-100 ütés), 4/4-ed

Mondandó szöveg:

  • Aróma

Dallam szolmizálva:

  • dó szó dó

Dallam hangokon:  

  • C G C
  • ti  tá-tá (felütésre indul)

Megjegyzés: Az utolsó hangot tartsd ki legalább

Tempó: Largo (50-60 ütés/perc), 4/4-ed

További gyakorlatok ezen a linken (angol) illetve beénekléshez használható mp3-ak.

Számok gyakorlása

Az énektanulás célja a számok eléneklése. A beéneklés után vedd elő azt a számot, amit meg akarsz tanulni, vagy gyakorolni akarsz.

Először keresd meg a megfelelő hangfekvést

Mindenkinek más hangmagasság áll jól. A nagy énekesek azért éneklik számaikat egy adott hangfekvésben, mert ők azt tudják jól énekelni. Ez lehet, hogy neked nem felel meg teljesen, ezért célszerű egy hangszeren kikísérletezni, hogy az eredetihez képest mennyi hanggal kell odébb tenni a számot felfelé vagy lefelé.

A hallgatók többségének nincsen abszolút hallása, ezért nem veszik észre, hogyha maximum egy kisterccel lejjebb vagy feljebb teszed az elénekelendő számot. Többel nem szabad, mert akkor megváltozik a dallam jellege és ezt már a hallgatók is észreveszik. Ha saját feldolgozást szeretnél, ami nem az eredetit másolja, akkor mehet teljesen más hangmagasságban is.

Hallgasd meg az eredeti számot többször

A szám megtanulásának folyamatában az első, hogy miután megszerezted a számot kazettán, cd-n, mp3-ban meghallgatod többször is és megpróbálod az énekessel együtt énekelni.

Ha nincsen megfelelő hangfekvésben, akkor több mindent tehetsz. Ha mp3-ban vagy CD-n van meg a szám, vagy kazettáról tudod egy számítógéppel digitalizálni, akkor néhány hangszerkesztő szoftver segítségével (pl. Sony SoundForge vagy az ingyenes Audacity) átkonvertálhatod a számot más hangfekvésbe. Addig játsz vele, amíg minden hangot ki tudsz énekelni. Az is lehetséges, hogy a Te hangfekvésedben az eredetihez képest egy oktávval lejjebb tudod csak kiénekelni a dalt. Ezzel ne foglalkozz, mert gyakran az eredeti is csak azért olyan magas, mert a stúdiókban addig trükköztek, amíg ilyen magasnak hallatszik a szám.

Ha megtaláltad a megfelelő hangmagasságot, akkor jön a tanulás. Többször énekeld együtt a zenésszel. Ne az egészet tanuld meg, hanem soronként, versszakonként. Gyakran menj vissza a nehezebb részekhez és próbáld meg a lehető legpontosabban lekoppintani az énekes intonációját. Valószínűleg az elején nem fog sikerülni.

Gyakorlás

Addig kell gyakorolni ezt, amíg kívülről nem tudod az eredeti hangokat utánozni. Gyakran vedd fel a teljesítményedet és értékeld saját magadat. Ne legyél magaddal szégyenlős. Az elején pocsékul fog szólni, de hallgasd meg azokat a részeket, amelyek jól szólnak és azokat is, amelyek pocsékul. Ha bizonyos dolgok nem szólnak jól, akkor egyszerűsítsd a dallamot, a frázisokat. Ha már nagyjából jól tudod együtt énekelni az eredeti zenével jöhet a megmérettetés.

Kísérettel

Ha tudsz valamilyen hangszeren játszani, akkor kísérd le magad, vagy valaki más kísérjen. Elsőre egy gitár, egy zongora, vagy egy egyszerű szintetizátor bőven elég. Vedd fel magadnak. Meg fogod hallani a hibákat. A kíséretet is alakítsd át vagy igazítsd ahhoz a ritmikához, stílushoz, amiben énekelni akarod a számot. Miután kísérettel az eredetihez hasonló módon el tudod énekelni a számot, tedd magadévá és próbálj meg olyan frázisokat belevinni, amelyek az eredetiben esetleg nem hallhatók, de ezek rád lesznek jellemzők.

Saját feldolgozás

Egy számot általában ritkán lehet ugyanúgy elénekelni, mint az eredeti előadó, mert kicsit mindig más a hangja, intomációja. Ha már tudod az eredeti számot nagyjából, akkor átformálhatod a saját képedre, trükközhetsz és frazírozhatsz.

Ha egy olyan számot énekelsz, aminek egyes részeit nem tudod kiénekelni, mert túl magas avagy túl mély, akkor az eredeti dallamot változtasd meg és énekelj másik szólamot, ami pár hang után ugyanoda ér, mint az eredeti felvétel. A nagy énekesek (pl. Led Zeppelin, Robert Plant) idősebb korukban másképpen éneklik a fiatal korukban komponált számokat, hiszen az eredeti hangokat nem tudják később kiénekelni.

Ha ezeket is begyakoroltad és pontosak, akkor a számot tudod, jöhet a következő szám.

Karaokee

Karaokee szoftvert is használhatsz, de azoknak a ritmikája gyakran eltér az eredetitől és az zavaró lehet.