Énektanulás 3 - Zenekari próba

Kedves olvasó! Ha eddig olvastál, akkor nyilván itt nem állsz meg és be akarsz kerülni egy zenekarba is, mert úgy godnolod, hogy tehetséges vagy és különben is színpadra akarsz kerülni. Találtál magadnak néhány olyan fickót (vagy csajt), akik tudnak annyira zenélni, hogy kísérjenek, hasonlóan látjátok a világot és egyáltalán úgy érzed ők lesznek a kiválasztottak. Ők is meghallgattak és úgy gondolják, hogy elég jó vagy. Mit csináljatok így együtt?

Ha vérprofi vagy, eljutottál egy tehetségkutató döntőjébe, akkor itt hagyd abba az olvasást és menj koncerteznismiley, de ha nem...

Első alkalom

Első lépésként a zenészekkel össze kell szoknod. Az első találkozáson kialakulhat kölcsönös szimpátia, vagy teljes tagadás. Te legyél nyitott. Az első pillantásra morcos zenészek bármilyen ok miatt lehetnek pokrócok. Ha tehetséges vagy, akkor úgy is kialakul.

Mielőtt mész az első találkozásra énekeld be magadat annyira, hogy a próbán legyen bemelegedve a hangod.

Javaslom, hogy először vegyetek elő egy olyan számot, amit a zenészek és Te is ismersz. Lehetőség szerint olyat, amit már több-kevesebb sikerrel elénekeltél valamilyen alkalommal nyilvános helyen, de legalábbis pontosan ismered a dallamot, a szöveget. Ha olyan számot választasz, amit sokak szerint jól tudsz énekelni, akkor nagy baj nem lehet. A zenekar hallani fogja, ha jól szól. Ha mindenkinek tetszik a szám, akkor a jövendő repertoár első darabját próbáljátok.

Hangerő

Előfordulhat, hogy a zenekar hangos lesz. Ez rock zenekaroknál gyakori, főleg ha korábban énekes nélkül gyakoroltak. A dob adja meg az alap hangerőt, amihez hangosodnak a gitárok, a basszus és a billentyű, ha van. Na ezt kell túlüvöltened. Ha van a helyszínen megfelelő énekcucc, akkor nem probléma, csak potméter kérdése. A feltolt potméterek esetén persze a mikrofonok előbb-utóbb gerjedni kezdenek, illetve veszik a többi hangszer hangját is, tehát a hangzás kissé zavarossá válik. Mikor már benne vagy a csapatban próbáld meg a próbákon a hangerőt lejjebb vitetni a zenészekkel. Ekkor jobban kijönnek majd a hibák is és te sem rekedsz be egy próba végére.

Az ideális állapot az, hogy mindenki hall minden hangot, az énekhang pedig tisztán és érthetően szól. Az ideális állapot soha nem érhető el, de törekedni kell rá.

Egyébként a koncert is akkor van jól keverve, ha a dob és az ének tisztán hallatszik, a kisérő gitárok éppen hallatszanak, a szólók pedig ugyanolyan hangosak, mint az énekhang.

Milyen legyen a hangzás

A próbákon is jól kell szólnia a számoknak. Valójában akkor fog jól szólni a szám, hogyha akusztikusan kísérve és mikrofonos erősítés nélkül is meggyőző. Most persze éneklésről és nem üvöltésről vagy hörgésről van szó.

Gyakori, hogy a próbán ócska a cájg vagy a fiúk nem értenek a keveréshez. Hogyan alakítsd az énekcucc a hangzását?

Az énekesnek adott a hangfekvése és a hangszíne. Az ideális énekes hangszín mélyekben is jó, a közép tartományban fenomenális, a magas hangokban pedig nagyon jó. Mivel ilyen nincs, ott a keverő.

Ha alapvetően tenor énekes vagy, akkor a közép tartományban általában fa hangod van. Ilyenkor a keverőn adni kell neki egy kis mély középet 100-500Hz között. Ettől megvastagodik a hangzása. A magas középből pedig le kell venni. Azt is meg lehet tenni, hogy basszust adsz rá, 400Hz és 1000 Hz között  leveszel a középből, és a hangerőt feljebb tolod. A fa hang csökken és a hang teltebbé válik.

Ha a hangod alsó tartományban jó (bariton vagy bassz bariton), akkor érdemes a keverőn ráerősíteni a közép magasra 500-1000 Hz között.

A női énekeseknek a hangtartománya legalább egy oktávval feljebb van. Ha női énekes vagy, akkor a legmélyebb hangod kb. 200-300Hz lehet, ezért érdemes ennek az első oktávján 400-600 Hz-en erősíteni.

A szoprán hangon nincs mit erősíteni, lehet lineáris a hangzás, esetleg vágni kell a magas hangokon és a középen emelni.

Mi a helyzet a magas emeléssel? A beszéd egyes csettintő és sziszegő hangja elmennek akár 5-10 kHz-is is. A próbákon az ember füle pedig gyorsan elfárad, és a magas hangokat egyre kevésbé hallja a próba előrehaladtával. Az elején úgy kell beállítani a cuccot, hogy a sziszegő és csettintő hangokat halljad, de azért igazából ne foglalkozz vele.

Egy kis viszhang, vagy zengető

A próbatermek általában kis helyiségek, ahol éppen elfér a zenekar és esetleg csillapítva is van a zengéstől a helyiség. Az ilyen helyen az énekes hangja gyakran üresnek hangzik, mert nincsen tere. A többi hangszer (gitárok, billentyűsök) effektpedálokkal megerősítve úgy szól, ahogy annak kell szólnia.

Ha van az énekcucchoz egy digitális visszhang effekt vagy neked van egy hordozható darabod, akkor javaslom, hogy kösd be és állítsd be úgy, hogy kb 3-400ms késleltetéssel kis terem érzést keltsen a visszhang. Ne ismételje sokszor a zenét és viszonylag gyorsan csillapodjon. Ha van zengető, akkor azt is lehet használni. A zengető nem azonos ideig késlelteti a hangokat, hanem a különböző időpontban kicsit más ideig késleltetve egy nagyobb zengő terem érzetét kelti. Lehet használni egy kórus-t is, ami olyan módon modulálja a hangot, hogy késlelteti is és a késleltetés idejét is változtatja.

A fentiek használatával az addigi száraz hang teltebbé válik, ugyanis a túlzó mélyek eltűnnek és a sivító magasokból is visszavesz a cucc.

Milyen számokat énekeljetek?

Az énekes hangterjedelme korlát a zenekar számára. Olyan zenét nem szabad gyakorolni, amit az énekes csak a jobb napjain tud kiénekelni, mert túl magas vagy túl alacsony. Olyat sem lehet énekelni, aminek a stílusában nincsen otthon, bár ez csak fül és gyakorlás kérdése. Az a legjobb, hogyha az énekes a számokat az átlagos hangmagasságán tudja elénekelni, nem megfeszítve magát. Több zenét ki kell próbálni, hogy mi az, ami neked jól áll. Ha amúgy ismered magadat és tudod, hogy mit szeretnél elénekelni, akkor hajrá.

Azért ne sértődjél meg, ha valamelyik zenész egyszer azt mondja, hogy bizonyos számokat nem tudsz énekelni, mert túl magas vagy alacsony. Ekkor meg lehet próbálni áttenni egy másik hangnembe, esetleg áthangolni a gitárokat. Ennek akkor van értelme, ha csak néhány hang nincsen a helyén. Ha általában a szám nagy részei nincsen a helyükön, akkor el kell felejteni a számot.

Az, hogy milyen számokat játszik a zenekar gyakran kompromisszumok kérdése. Érdemes mindenkinek teret hagyni és minden zenésznek legyen beleszólása a számokba. Ha feldolgozásokat játszotok, akkor valamiféle koncepció alapján válogassátok össze őket. Az is lehet, hogy blokkokat gyakoroltok be különböző előadók számaiból és az egyes blokkokban más és más szerepek is lehetnek. Ha saját számokat írtok, akkor is érdemes bevenni a repertoárba mások jól megírt és a stílusotokhoz igazodó számait. Hátha kell még majd ráadást játszani.

Próba - Új szám tanulása, szerzése

Az énekes az a zenész, aki gyakran nem csinál semmit a próbán. Gyakori, hogy a hangszeresek a hangnemen, a fekvéseken és ehhez hasonlókon vitatkoznak. Ekkor az énekes csönben van, mert úgysem tud beleszólni, kivéve, persze, ha ő is hangszeres egyúttal.

A próbák jellege szerint lehet olyan, hogy új számokat tanultok be. Az ilyen próbák szöszmötölések. A zenészek megállnak, újra kezdenek egy-egy részt. Ha új szám és Te nem ismered a szám dallamát vagy a szövegét, akkor is tegyed oda magad. Ha két háromszor meghallgattad a számot vagy annak egy részét, akkor ami megragadt a füledben próbáld énekelni. Esetleg ne a mikrofonba, hanem az öklödet tedd a szád elé, mintha mikrofont fognál és így énekelj. Ekkor a többieket kevésbé zavarod, de a kezedről visszaverődő hangokat jobban hallod.

Ha saját számot írtok, akkor miközben a zenészek nyomják az alapokat, a riffeket, improvizálj szabadon az alapra. Használd a zenei fantázidát. Váltogasd a dallamokat, a ritmusképletet. Próbálj több féle stílusú dallamot. Monoton, szinte egy hangon szóló, ugráló nagy hang terjedelmű, szaggatott, folyamatos. Ha van a zenének eleve megfogó hangulata, akkor úgyis jön rá majd valami dallam.

Alkalmanként érdemes csak az egyik hangszeressel csiszolgatni a dallamokat, miközben a többiek kimennek bagózni vagy pihennek a szomszéd helyiségben. Ha tudod magad kísérni, próbálgasd a számot játszani és énekelni.

Ha kialakul egy jó refrén vagy egy jó verse dallam, érdemes rögzíteni. Előfordul, hogy van a társaságnál egy mobiltelefon, amit diktafonként vagy digitális kamerának lehet használni.

Amíg nincsen szöveg énekelj halandzsa angol szöveget.

Ha tudod, akkor a következő próbára a felvett anyagot visszahallgatva és otthon készülve, úgy menj próbára, hogy a kíséretre már tudsz énekelni stabilan. A többi zenész vigyorogni fog.

Általában is igaz, hogy énekesként bárhol gyakorolhatsz, kocsiban, otthon, munka közben stb...

Gyakorlás, sulykolás

A próbák másik fajtája a gyakorlás, a sulykolás. Ahhoz, hogy megfelelő minőségű koncertet tudj adni a zenekarral, a számokat rengetegszer el kell játszani, hogy minden váltás, versszak, dallam, frazír automatikusan menjen.

Az énekesek hangja elfárad, ezért olyan számsorrendet kell választani és olyan számokat kell egy próbán játszani, ami eléggé kíméli a hangodat de köze van a majdani koncerthez is.

A koncerten a számsorrendet is úgy kell kialakítani, hogy először a hangod be tudjon melegedni (hiába melegítettél be), azaz nem túl nagy a hangterjedelemmel, nem túl gyors a tempóval.

A próba előrehaladtával lehet egyre komolyabb feladatokat adni magadnak. Ha van néhány olyan szám, ami megerőltető volt számodra, akkor tartsatok  5-15 perc pihenőt. Utána megint mehet a terhelés. A próba végére már csak levezető dolgokat tegyetek.

Egy énekes maximum 3 órát tud folyamatosan énekelni egy próbán. Utána elfárad, pontatlan lesz, nem lesz "fényes" a hangja.

A gyakorlások során is, de különösen a közvetlenül a koncert előtt mindent bele kell adni! Pontosan úgy kell énekelni és mozogni a próbaterem által megszabott keretek között is, mintha a koncerten lennél a tomboló tömeg előtt. (Hja kérem a képzelet nagy úr!)

A koncerten ugyanis a begyakorolt dolgokat kell előadni a lehető legpontosabban. Ott nincs helye improvizálásnak és pillanatnyi ötleteknek. Ha a próbán jól szólt, akkor a koncerten is meg fog szólalni.

Tipikus amatőr mentalitás, hogy a ritkán fellépő zenekar a koncertjein akarja megmutatni, hogy milyen virtuóz a gitáros, az énekes, a dobos. Gyakran lebőgés lesz belőle. Pontatlan futamok, mellényúlások, hamis énekhang, elrepülő dobverő.

Érdemes a gyakorló próbákra néha elhívni egy-egy kritikus havert esetleg egy zenészbarátot, aki érti is azt, amit hall és lát, hogy mondjon véleményt. Tudom, hogy ez kemény dió, mert mindenki szereti azt hallani, hogy ő milyen jó, de ha egy haver azt mondja, hogy gyerekek ez egy fostalicska, akkor valószínűleg az is. Ha a kritika konkrét dolgokra vonatkozik, akkor érdemes végighallgatni és elgondolkodni rajta.

Alapszabály, hogy kezdő zenekaroknál a koncerten a számokat sokkal gyorsabban játszák, mint a próbákon. Erre számítani kell. Ilyenkor jön a ritmusszekció felelőssége. A dobosnak és a basszerosnak éreznie kell a megfelelő tempót és csak annyira szabad elengedni, hogy a többi zenész és az énekes még hibátlanul tudjon játszani. A dobosok néha egy dobgépet raknak maguk mellé és előre felírják a számok tempóját vagy a fülükben esetleg megy a takk.

Szövegek

Ha egy szám nagyjából összeáll, a verzék dallama is letisztult, akkor jön a szövegírás, ami gyakran igénybeveszi a zenekar tagjainak össze tudását, hacsak nincs közöttük egy költő.

Miről szóljon a szöveg, milyen legyen formailag és ki írja? Az első kérdésre nincs válasz.

Olyan szöveg legyen, amilyen belőled jön. Amit elhiszel és másokkal is el tudsz hitetni. Hiteles legyen. Érts vele egyet. Ha csak humor, akkor érezd a humorát. Ha komoly, akkor gondold Te is úgy. Ha napfény, boldogság, szerelem (sunshine, happy, love) baromság, akkor is érezd át ezeket a dolgokat és éld bele magadat.

Egy szövegíró - énekest megkérdeztek arról, hogyan írja a szövegeit, miről szólnak a szövegei. Azt válaszolta, hogy ő mindig egy füzettel a kezében jár és hogyha eszébe jut valami szöveg vicc, egy jó sor, egy ritmusképlet, egy találó mondat, akkor leírja magának és elteszi jövőbeni felhasználásra. Ma a digitális kütyük világában, amikor mindenkinek a keze ügyében van egy mobiltelefon vagy egy számítógép, ez igazán jó eszköz, hogy erre a célra is használjuk. Tehát ő a frappáns szójátékokból indul ki.

Én hasonlóképpen jegyzetelgetek, de az így leírt jegyzetek csak eszközként léteznek. Az általam írt szövegeknek köze van a valósághoz, az élményeimhez, a gondolkodásomhoz. A jegyzetek csak a szöveg színesítésére vannak.

Millió más módszer lehet, amivel a szövegek megszülethetnek.

Formailag

Az angolban sok az egy két szótagból álló szó, ezért az angolban a ritmika könnyebben igazodik a zene ritmikájához. Az angol nyelvben a hangsúly is össze-vissza található. Nagyon sok esetben a leírt szöveg hangzása köszönő viszonyban sincsen a hangzó állománnyal, mivel az angol nyelvű szövegekben egész félmondatokat összevonnak, elharapnak szavakat, rövidítenek. Az angol szövegeket addig kell gyakorolni, amíg a kiejtés a lehető legjobb nem lesz. Ha a saját számotokhoz írtok angol nyelvű szöveget, akkor keressetek egy anyanyelvű embert, aki kijavítja azt és a kiejtést is.

A magyar nyelvű szövegek esetén fontos, hogy az édes anyanyelvünkben mindig a szó első szótagja hangsúlyos! Az énekes óhatatlanul is azt fogja megnyomni. Ezért furán hangzik magyarul minden olyan szöveg, amely az angolban szokásos, vagyis az, hogy egy versszak egy sora az ütem előtt kezdődik hangsúlytalan szótaggal, majd a második szótagra ér oda az ütem.

Például el-ltam (Próbáld ki, hogy az aláhúzott szótagra teszed a hangsúlyt, fura lesz)

A magyar nyelvű szövegekben vigyázni kell a hosszú és rövid szótagok váltakozására. Ökölszabályként azt lehet mondani, hogyha például egy angol szöveget akarunk magyarra fordítani, akkor a rövid szótag 1 egység (ti), a hosszú szótag két 2 egység (tá) hosszú lesz. Az elváltam szó tá-tá-ti, azaz 2+2+1 egység hosszú.

A rímek a versírásban fontosak, de nem kizárólagosak. A zenei szövegekben is fontosak, de nem feltétlenül kell minden sornak rímelnie. A zenei számok szövegei gyakran nem törekednek magas irodalmi babérokra, nem is várja el tőlük senki, ezért bocsánatos bűn, ha nem is igazi versek.

A refrén.

A pop és rock zenében fontos a refrén, mert a számban többször megismétlődik. A jól kitalált refrén belemászik a hallgató fülébe és ott marad. Ez lesz a szám fő mondanivalója. Ezt fogják dúdolni. Ez általában a szám címe is. legyen frappáns, jól megjegyezhető, a zene ritmusára könnyen elénekelhető. Attól függően, hogy mi a szám témája lehet érzelmes, furcsa, durva, szójáték. Egy-két mondat vagy csak egy kifejezés.

Ki írja a szövegeket?

Mindenesetre olyan ember, aki megfelelőképpen tudja kifejezni azt, amit el akartok énekelni. Legyen szókincse. Próbálkozzon néhány vers elolvasásával. Ismerje a zenét, amire szöveget kell írnia. Ismerjen Téged, mint énekest, hogy mit vagy hajlandó elénekelni. Írhatjátok többen is.Ha van olyan nap, amikor a zenekar összejön, de nem zenéltek, hanem valahol lazultok, legyen arra esetleg időtök, hogy a szokásos fiú+lány+foci+ruci+ökörködésen kívül fogalmazzatok meg egy szöveget, vagy akár csak egy témát is. Ha valakinek megindul a fantáziája és egy jó verszakot, vagy csak egy-két sort össze tud hozni, az már lehet egy jó szöveg alapja.