06. A sílift használata

A síelés arról szól, hogy lecsúszunk valahová, majd felmegyünk egy sílifttel a lejtő tetejére és megint lecsúszunk.

Tárcsás felvonó

A kezdő pályákon a tárcsás felvonók lassúak, a haladó pályákon gyorsabbak, illetve nem tárcsás felvonók vannak. A tárcsás felvonón egy alumínium rúdra szerelt tárcsa van, amelyet egy drótkötél visz körbe. A botokat az egyik kézbe vesszük, a síléceket beállítjuk irányba, amikor jön a tárcsa, akkor a másik kezünkkel megfogjuk a rudat és a tárcsát a két combunk közé fogjuk. A két combot összezárva a tárcsa felhúz minket. Meg kell feszíteni a combizmokat, hogy ne rántson el a tárca, esetleg egy kicsit hátra is kell dőlni. A léceket irányítani kell, hogy párhuzamosan csússzanak. Ha valamilyen okból kiesünk a tárcsából, akkor ki kell gurulni a felvonó pályáján kívülre, hogy az utánunk jövő ki tudjon kerülni minket. Amikor a felvonó végére érünk, akkor ki kell venni a combok közül a tárcsát és elengedni és a pályáról kicsúszni.

tárcsás felvonó

Csákányos felvonó

Ebben az esetben egy csákány alakú felvonó van, amit a fenekünk alá kell keresztbe tenni és ez húz fel minket. A csákányos felvonón egyszerre ketten is mehetnek.

Francia lift - ülőlift

Az ülőliftbe 4-6 ember fér egyszerre. Amikor a kapu beenged a megfelelő helyre kell csúszni. Az ülőlift érkezésekor kicsit leguggolva rá kell ülni az ülésre. A liften van egy lehajtható keret, amelynek alján a síléceket meg lehet támasztani. Miután mindenki leült ezt a keretet lehajtjuk. A kiszállás előtt a keretet fel kell hajtani, majd a kiszálláskor kialakított kis dombon megfelelő ütemben le kell csúszni. Mivel egy liftben egyszerre többen lépnek ki, ezért az a szabály, hogy aki a bal oldali széken van az balra csúszik ki, aki pedig a jobb oldali székeken van, az jobbra csúszik.

francia lift

Kabinok

Az utóbbi időben vannak kabinok is. A kabinok előtt le kell csatolni a lécet, úgy kell beszállni. Vannak olyan kabinos felvonók, ahol a lécet a kabinon kívül lehet letenni, van ahol be kell vinni. A kiszálláskor és a beszálláskor nem áll meg a kabin, menet közben kell elvégezni a beszállást és kiszállást is. A kabinban általában meleg van, de legalább a szél nem fúj. Lehet beszélgetni, kifújni magunkat. A kabinok 4-8-30-150 fősek is lehetnek!

 

francia lift