Ritmusgitár sáv felvétele
Feltételezzük, hogy a szám fejben megvan, van egy mankó vagy van már egy olyan ritmusalap, amellyel a szám szerkezete egyértelmű.
Első lépések egyikeként a dob felvétele után a ritmusgitár felvétele következik. A rockzene egy részében riffeket (=rövid, ismétlődő jellegzetes gitárdallam) használnak a gitárosok, míg más esetben valamiféle akkordmeneten zúznak.
Állítsunk be egy megfelelő hangszínt, ahogyan korábban leírtam.
Bármilyen módon is zajlik a felvétel a hangszeresnek fejhallgatóban illik feljátszani a felvételt, hogy az addig felvett zene lényeges részei szóljanak a felvétel alatt. A felvétel előtt indulnia kell a takk jelnek. Ez a megfelelő ütemben bejátszott ütem és a zene megindulásakor a zenész elkezdi játszani a számot.
Ritmusgitárról van szó, tehát ez nem túlságosan bonyolult feladat. A lényeg az, hogy a gitáros egyenletes ütemben, pontosan, lehetőség szerint állandó hangerővel játsza fel szólamát. A gitárosok vannak annyira pontatlanok, hogy nem lesz gépies a feljátszott zene. Ha nem túl bonyolult a szám, akkor a teljes számot végig lehet játszani, egyébként egy tracket több részletben is fel lehet venni.
A felvevő szobában a technikusok hallgatják a felvételt és ha bármilyen hallható hibát követ el a gitáros, azaz hallhatóan mellényúl megállítják a felvételt és elölről kezdi a zenész. Ha a technikus egyúttal a zenész is, akkor saját magával kell következetesnek és maximalistának lennie.
Ha a szám túl hosszú, vagy egyes részei nehezek és még nincsen begyakorolva, akkor lehetséges az, hogy a tracket darabonként vesszük fel. Ez azt jelenti, hogy elindul a felvétel az elején és a kritikus részhez érve a gitáros abbahagyja a játékot egy jól kiválasztott helyen. A felvételt ettől a helytől folytatják új trackkel úgy, hogy amíg a korábban már feljátszott rész megy, addig a hangszeres csendben marad, majd a folytatáskor pontosan belépve játszik tovább.
Egy tracket általában 5-10 alkalommal feljátszik a zenész még akkor is, hogyha pontosan játszik, mivel a pontos felvételek között is lehetnek jobban és rosszabbul szóló változatok. Aki a teljes számot feljátszotta a hangszeres szerepe megszűnik.
A hangmérnök, a producer, a zenei rendező kiválasztja a legjobban szóló trackeket, a trackek részeit, azokat véglegesen elhelyezi a szám érvényes felvételei közé, a többieket pedig vagy elrakja későbbre, vagy letörli, mint felesleges, helyet foglaló anyagot.
Fontos, hogyha több darabban játsza fel a gitáros a tracket menet közben ne állítson semmit sem a hangszerén, a hangszíneken, effekteken, a hangerősítés, a felvétel se legyen semmilyen módon elállítva, mert csak így biztosítható 100%-osan, hogy a felvételben a különböző részek nem fognak máskén szólni.
Jön a következő gitáros, a basszusgitáros, a billentyűs stb...
Gitárszólók felvétele
A gitárszóló a legtöbb számban más beállításokat kap, mint a kíséret és általában rövid, maximum egy perces szólam szokott lenni. A korábbiakban leírt módon beállítjuk a hangszert és a hangzást. Nem kell feltétlenül a ritmusgitár hangzását használni, hiszen a gitárszóló vagy dallam játékánál alap, hogy a dallam kiemelkedik a többi zene közül és másként szól, mint korábban.
A gitárosnak meg kell tervezni a szóló kezdetét, a menet közben játszott frázisokat, a szóló végét, rögzíteni kell és begyakorolni. Ezt úgy lehet megtenni, hogy a zenét a szóló helyétől a szóló végéig bejátsszák a gitáros fülébe és ő rágyakorol. Mikor elrontja, vagy nem elég jó, amit csinál, akkor elölről játsszák neki. A digitális felvevőrendszereken akár automatikusan ismételtetni lehet az adott részt, így nem kel másnak hallgatnia a próbálkozásokat. Külső hallgató számára eléggé fárasztó egy ilyen gyakorlás. Ha egyébként a szóló már megvan, akkor pontosan fel kell játszani. Mivel a gitárszóló kiemelkedik a többi hang közül és a hallgatók arra figyelnek, ezért fokozottabban ügyelni kell arra, hogy bármilyen hiba esetén a szólót újra fel kell játszani. Értem ezt félrenyúlt hangra, nem pontosan eljátszott dallamra, béna nyújtásra, stb...
Érdemes egyes gitárszólókat úgy megtervezni, hogy a szóló két részében két különböző gitárhangszínnel különböző jellegű szólókat játszunk. Még akkor is, ha a zenekarban nincsen két gitáros a felvételen jól fog szólni ( mint például FZ- Bíbor por című számában 03:10-től ).
Néhány trükk, hogy a felvétel jobban szóljon
Ha egy zenekarban egy ritmusgitár szólam van, akkor is érdemes lemezfelvételen vagy stúdióban kétszer feljátszani a ritmuskíséretet és a két szólamot két különböző oldalra keverni. Még akkor is ha ugyanazokat a szólamokat játssza egy gitáros kétszer, jobban fog szólni a zene. Ha pedig a két kíséret kissé eltér egymástól, akkor kifejezetten izgalmas lesz, mint például az Aerosmith esetén a két gitár vagy az alábbi számban ( FZ: Mocskos ribi az élet.)
Érdemes minden gitárt sztereoban rögzíteni.
Érdemes a gitárt két mikrofonnal venni, ahogyan korábban leírtam és a végső anyagban a két tracket kicsit eltolva a panorámában játszani. Különböző effektekkel kombinálva.
Érdemes egyes fontosabb dallamokat többször is feljátszani gitáron, akár a dallamot tercelve vagy kvintelve. ( Ilyen példa hallható az FZ - Találkozások című számában 3:56-tól).
Pár évvel ezelőtt egy haverom kérte, hogy játsszak fel egy szólamot az általa leküldött anyagra, majd küldjem ki a feljátszott tracket. Ne torzítóval vegyem fel és ne keverjem, ne módosítsak rajta semmit. Akkor nem értettem, de ma már tudom, hogyha tiszta gitárhangot veszek fel egy trackre, utána arra bármilyen hangszínt, torzítót, stb... tudok rátenni így utólag kikísérletezhetem a legjobb hangszínt a szólóhoz.
Tehát a lényeg: a tiszta gitárhangot vegyük fel digitálisan és utólag egy torzítót és különböző effekteket rátéve a trackre megkapjuk az igazi gitárhangot.