Érdemes a síelést síoktató segítségével elkezdeni. Ha úgy gondolod, hogy a kezdő fázison túl vagy, de érdekeset tudsz itt olvasni, akkor folytasd...
Elutaztál jó messzire, felöltöztél, felvetted a síruhát, felvetted a bakancsot, válladon a síléccel lejutottál oda, ahol már van hó és van egy kis lejtő is. Gyanítom hogy szakad rólad a víz, izzadsz és már most fáradt vagy. Remélem még nincsen eleged belőle? Na kezdjük.
Ha rendesen felöltöztél, kényelmesen vagy a ruhádban és rajtad van a bakancs, akkor az alábbiakat kell ellenőrizned:
A síbakancs ellenőrzése: A síbakancsot annyira becsatoltad, hogy a lábfejed ne mozogjon a bakancsban, de azért a lábujjaidat tudd egy kicsit mozgatni. Ha a síbakancs orrára helyezed a súlypontodat, akkor a sípcsontod a cipő nyelvére helyezi a súlyodat. Vigyázz ne essél hasra! Ha a cipő szorít, akkor azon a csaton, ahol szorít lazíts egy egységnyit. Ha már megszokta a lábad a cipőt, akkor később tovább szoríthatsz. Fontos ugyanis, hogy a lábad, a cipő és a síléc lehetőleg együtt mozgó egységet alkosson.
A síléc kötését remélhetőleg beállította valaki. Úgy kell beállítani, hogy elöl és hátul is a testsúlyodnak megfelelő legyen a kötés terhelhetősége. Ha nagyobb terhelés éri a kötést, mint a beállított súly, akkor kiold. Ez azt akadályozza meg, hogy a térdedben a szalagok eséskor szétszakadjanak. Ha kicsire állították a kötés terhelését, akkor egy keményebb fordulónál lerepülhet a lábadról a léc és esel egyet.
A síléc felcsatolása
A sílécet mindig úgy kell felcsatolnod, hogy a léc keresztben álljon a lejtőn. Mindig a lejtőn lejjebb lévő lécbe lépj be először, majd utána a másikba, mivel a lejjebb lévő léccel meg tudod támasztani magadat a másikba való belépéshez, fordítva pedig nem. A felcsatoláshoz támaszkodásként használd a síbotokat is.
Ha a hó rátapad a bakancs aljára, akkor nem sikerül a belépés. Ilyenkor a síléc kötésével a bakancs aljáról le tudod kotorni a havat és beléphetsz. Először mindig a bakancs elején lévő tartórészt illeszd be a kötésbe, majd a bakancs sarkát határozott mozdulattal nyomd le hátra. Ha kattan a kötés, akkor bent vagy. Ekkor már a másik léc felcsatolásához vigyázni kell, mert az első léc már csúszhat.
A síléc lecsatolása
A síléc lecsatolásához állj meg keresztben a lejtőn és a síbottal nyomd le a kötés hátulján lévő bemélyedést. Ez oldja a kötést. Lépj ki a lécből és a másik kötést hasonlóképpen old.
Az első csúszás
Az első csúszás egy enyhe lejtőn fog lezajlani és nem baj, hogyha elesel. Rendkívül bénán érzed magadat az első alkalommal. A léc csak korlátoz a mozgásban. Meg kell szokni azt, hogy a léc a lábadon van és így kell fordítani és kezelni azt. Fontos, hogy ha elfordítod az egyik lécet, akkor vigyázni kell, hogy ne tedd rá keresztbe a másik lécre, mert esés lesz a vége.
A kezdő állapot az, hogy keresztben állsz a lejtőn és szeretnél lecsúszni. Ehhez az kell, hogy a lejtőn lefelé lévő lécedet a lejtő felé fordítsd egy kicsit, majd mellé tegyük a másikat. Ekkor vélhetőleg elindul a csúszás. Persze meg is kellene állni.
Hóeke - fékezésre
A megálláshoz a hóekét kell használni kis sebességeknél. A hóeke azt jelenti, hogy csúszás közben terpeszbe állsz, a lécek elejét kissé egymás felé fordítod, a sarkadat kifelé tolod. Ez a legelső fékezési mód, de csak kis sebességnél alkalmas vagy szűk helyen. A lassulás intenzitása attól függ, hogy milyen szélesre nyomjuk ki a hóekét. Vigyázni kell, hogy a két léc eleje ne keresztezze egymást, mert annak esés a vége.
Hóeke kanyarodásra
Már a hóeke gyakorlása közben is kipróbálhatod azt az alapszabályt, hogy a csúszás irányát alapvetően az határozza meg, hogy hova helyezzük a testsúlyt a lécek által meghatározott területen. Ha a hóeke során elhajlítod a testedet, áthelyezzed a súlypontodat, akkor a hóeke elfordul az ellenkező irányba.
A súlypont és fordulás
A síelésben az a legszebb paradoxon, hogy a forduláshoz mindig a fordulás irányával ellentétes lábra kell helyezni a testsúlyt (súlypontot). Vagyis ha balra akarunk fordulni, akkor a jobb lábra kell helyezni a testsúlyt, ha jobbra akarunk fordulni, akkor a bal oldali lábra. Ne szélgyelljük a gyakorlásnál: akár hóeke közben is dőljünk ki az egyik oldalra és el fogunk fordulni. Szokták úgy is gyakorolni, hogy hóekével csúznak lefelé a diákok és mint a rendőr kinyújtják az egyik kezüket az egyik irányba és elfordulnak a másikba.
A síelés során annak megérzése, hogy tényleg így fordul a síelő az egyik első furcsa élmény. Konkrétan, ha csúszok le a hegyoldalon egyenesen és el akarok fordulni keresztbe, akkor abba az irányba kell dőlnöm, amelyik a hegyoldalon legfelé van és akkor fordulok keresztbe.
Megállás a hegy felé fordulva
A hóekén kívül használható másik megállási mód, hogy el kell fordulni hegynek felfelé. A síelő hegynek felfelé nem tud síelni. Ha túl gyorsan halad a síelő, akkor a leállásnak az a legegyszerűbb módja, hogyha elfordul a hegy felé, azaz keresztbe megy a pályán, illetve egy kicsit felfelé kanyarodik. Grantáltam meg fog állni.
Csúszások gyakorlása
Az első csúszások arról fognak szólni, hogy hóekével elindulsz, kanyarogsz jobba, balra, felgyorsulsz, lelassulsz és megállsz. A kezdők ezeket még mind izomból végzik, ezért viszonylag gyorsan elfáradnak. A csúszások során érdemes nagy ívű kanyarokat venni, sohasem éleseket. A kanyarokat az elején mindig súlypontáthelyezéssel oldjad meg.
Megállás "hokifékkel"
Aki tud korcsolyázni, az talán ismeri a hokifék fogalmát. Ez azt jelenti, hogy viszonylag nagy sebességgel csúszik a korcsolyázó és a külső lábán lévő korcsolyát a menetiránynak keresztbe fordítja, kicsit hátrahozza súlypontját. Hasonlóan lehet síelésnél is gyorsan megállni. A síelő a menetiránynak keresztbe fordítja a külső lécet az élére, a súlypontját a menetiránynak hátra dönti, a másik lábával pedig megtámasztja magát, hogy ne üljön le, majd amikor már lelassult, akkor a súlypontját a már álló léc fölé emeli. Érdemes kis sebességnél gyakorolni.
A láb emelése
Amikor gyakorlod a slalomot a nem túl meredek lejtőn, akkor egy idő múlva fordulás közben, amikor amúgy is tehermentesítődik a belső láb, a belső lécet a külső mellé lehet zárni. A végcél az lesz, hogy a két léc párhuzamosan mozogjon.
Az itt leírt gyakorlatokat zöld pályán kezdjed, majd ha már tudsz elindulni és megállni, átmehetsz egy kék pályára, ami már meredekebb lesz, nagyobb lesz a sebesség.