AudaCity - egy zeneszerkesztő program használata

Az AudaCity innen ingyenesen letölthető nagyon jó zeneszerkesztő program. Mindent tud, amit egy zeneszerkesztőnek tudnia kell. Létezk Windows, Mac, Linux operációs rendszerekre. Jelenlegi változata a 2.4.2.

A kézikönyve itt található angolul. Mivel egy nagy tudású szoftverről van szó, ezért nem vállalkozom arra, hogy az egész manualt lefordítsam, így csak az alapvető tulajdonságait és műveleteket írom le.

A Magyar nyelvű kézikönyve itt található.

Youtube video AudaCity témában

Tulajdonságai

  • Több féle zenei formátumot tud megnyitni (AIFF, WAV, MP3, OGG, FLAC) és megnyitás során szerkeszteni.

  • A szerkesztett fájlokat az alábbi formátumokba tudja exportálni (menteni): WAV 32 bites lebegőpontos, WAV 16 bites, AIFF 16 bites, OGG, MP3, AC3, FLAC, stb...

  • A szerkesztés során minden műveletet vissza tud vonni.

  • Egy időben korlátlan számú fájlt lehet betölteni és egyszerre szerkeszteni, ugyanakkor az eredmény exportja az éppen szerkesztett fájlok zenei tartalmának az összegzésével jön létre!

  • Exportálásnál ha ugyanolyan nevű fájlt talál, mint amit exportálni akarunk, akkor sorszámozással elmenti először az eredeti fájlt, majd a megfelelő néven írja át a másikat.

  • Lehet vele felvételeket is készíteni a hangkártya inputján keresztül és természetesen lejátszani is egy időben, ugyanakkor vannak nála jobb felvevő programok.

  • Kiválóan lehet vele a zenei fájlokat sztereoban szerkeszteni. Zoomolni lehet olyan mélységig, hogy a jel minden egyes mintáját külön-külön lehessen látni.

Használata általában

A fent említett kézikönyvekben van leírva

Néhány tipp és trükk a zeneszerkesztéskor

  • A Shift, Ctrl és az egér segítségével nagyon gyorsan lehet mozogni a zenei fájlokban

  • Ha két track tartalmát akarjuk úgy szerkeszteni, hogy az eredetihez képest szerkesztjük a módosítandót, akkor először a módosítandót töltsük be és másodszor az eredetit, mert az exportálásnál az eredeti fájlnév marad. Mivel az eredeti fájl felülírása helyett a korább változtatot mindig lementi, ezért nem kell aggódni a felülírás miatt.

  • Ha két fájlt akarunk szerkeszteni párhuzamosan, akkor a File > Open menüpontból megnyitva a másik fájlt, új AudaCity példány indul el, ami függetlenül szerkeszti a másik hang fájlt.

  • Zenei részek törlése, beszúrása nullpontnál: Ha egy zenei fájlból részeket törlünk, akkor minden esetben az eredeti hanghullámnak azzal a részével indítsuk a törlés kijelölését, ahol a hullám átmegy a nulla vonalon és ilyen helyen is fejezzük be. Null átmenetnek hívják. Arra is figyelni kell, hogyha a törlés előtti és utáni szakaszon a hullám fázisa ugyanolyan irányba haladjon tovább, azaz ha a törlendő terület előtt felfelé ment, akkor a törlendő terlet után is felfelé haladjon.

  • Énekesek szinkronba hozása: Ha egy zenei szakaszt meg kell hosszabbítani (mert például az egyik énekes előbb befejezett egy hangot, mint a másik és nincsen szinkron), akkor keressünk egy olyan részt a hullámban, ahol viszonylag egyenletes a jel és nem változik. Onnan jelöljünk ki egy rövid, néhány hullámból álló szakaszt, és másoljuk közvetlenül az eredeti mellé. Minél kevesebbet változik a hang hangereje, színezet, stb.. annál észrevehetetlenebb lesz a másolás. Tipikusan az ének sávot a kitartott magánhangzóknál lehet hosszabbítani. Ha nem elég a néhány hullám, akkor menjünk odébb az eredeti jelben és ismételjük meg ugyanezt egy másik szakasszal. Fontos, hogy figyeljünk a másolásnál a fázis helyességre és arra, hogy a változás minél kisebb legyen.

  • Ha lehetséges inkább a szüneteket nyújtsuk meg, mint másolgassunk.

  • Torzított gitárhang: Torzított gitárhangot nem nagyon tudunk másolni, mert meghallani a turpisságot benne, mivel a sok magas hang jellege megváltozik. A torzított gitárhangot úgy tudjuk szerkeszteni, ha megkeressük egy hang végét, lehalkítjuk a Fade Out (Kiúsztatás) pluginnel, a következő hangot a Fade In (Beúsztatás) pluginnel indítjuk. Így lesz egy kis szünet és tologathatjuk a következő hang indítását, mivel a szünetet lehet nyújtani.

  • A trackek bevezető részét mindig az erősítővel (Amplifier) némítsuk le és az induló hangot a Fade In-nel indítsuk. Ha az énekben vagy bármilyen trackben hosszabb szünet van, akkor azt halkítsuk le 0-ra.

  • Több track egy idejű szerkesztése: Ha dobot mikrofonnal veszünk fel, akkor az egyes mikrofonok hangjában benne van a többi dobnak is a hangja valamennyire. Ilynekor ha szerkeszteni kell a zent sajnos csak egyszerre lehet az összes tracket. Megoldás: Tracks > Sync-Lock-Tracks. Ha a végére töltesz egy úgynevezett Label Track-et (Tracks > Add New > Label Track), akkor az ez után betöltött tracket már nem szerkeszti a program. Az így utolsónak betöltött track lehet az, amihez a többieket hozzáigazítod.