Az AudaCity innen ingyenesen letölthető nagyon jó zeneszerkesztő program. Mindent tud, amit egy zeneszerkesztőnek tudnia kell. Létezk Windows, Mac, Linux operációs rendszerekre. Jelenlegi változata a 2.4.2.
A kézikönyve itt található angolul. Mivel egy nagy tudású szoftverről van szó, ezért nem vállalkozom arra, hogy az egész manualt lefordítsam, így csak az alapvető tulajdonságait és műveleteket írom le.
A Magyar nyelvű kézikönyve itt található.
Youtube video AudaCity témában
Tulajdonságai
Több féle zenei formátumot tud megnyitni (AIFF, WAV, MP3, OGG, FLAC) és megnyitás során szerkeszteni.
A szerkesztett fájlokat az alábbi formátumokba tudja exportálni (menteni): WAV 32 bites lebegőpontos, WAV 16 bites, AIFF 16 bites, OGG, MP3, AC3, FLAC, stb...
A szerkesztés során minden műveletet vissza tud vonni.
Egy időben korlátlan számú fájlt lehet betölteni és egyszerre szerkeszteni, ugyanakkor az eredmény exportja az éppen szerkesztett fájlok zenei tartalmának az összegzésével jön létre!
Exportálásnál ha ugyanolyan nevű fájlt talál, mint amit exportálni akarunk, akkor sorszámozással elmenti először az eredeti fájlt, majd a megfelelő néven írja át a másikat.
Lehet vele felvételeket is készíteni a hangkártya inputján keresztül és természetesen lejátszani is egy időben, ugyanakkor vannak nála jobb felvevő programok.
Kiválóan lehet vele a zenei fájlokat sztereoban szerkeszteni. Zoomolni lehet olyan mélységig, hogy a jel minden egyes mintáját külön-külön lehessen látni.
Használata általában
A fent említett kézikönyvekben van leírva
Néhány tipp és trükk a zeneszerkesztéskor
A Shift, Ctrl és az egér segítségével nagyon gyorsan lehet mozogni a zenei fájlokban
Ha két track tartalmát akarjuk úgy szerkeszteni, hogy az eredetihez képest szerkesztjük a módosítandót, akkor először a módosítandót töltsük be és másodszor az eredetit, mert az exportálásnál az eredeti fájlnév marad. Mivel az eredeti fájl felülírása helyett a korább változtatot mindig lementi, ezért nem kell aggódni a felülírás miatt.
Ha két fájlt akarunk szerkeszteni párhuzamosan, akkor a File > Open menüpontból megnyitva a másik fájlt, új AudaCity példány indul el, ami függetlenül szerkeszti a másik hang fájlt.
Zenei részek törlése, beszúrása nullpontnál: Ha egy zenei fájlból részeket törlünk, akkor minden esetben az eredeti hanghullámnak azzal a részével indítsuk a törlés kijelölését, ahol a hullám átmegy a nulla vonalon és ilyen helyen is fejezzük be. Null átmenetnek hívják. Arra is figyelni kell, hogyha a törlés előtti és utáni szakaszon a hullám fázisa ugyanolyan irányba haladjon tovább, azaz ha a törlendő terület előtt felfelé ment, akkor a törlendő terlet után is felfelé haladjon.
Énekesek szinkronba hozása: Ha egy zenei szakaszt meg kell hosszabbítani (mert például az egyik énekes előbb befejezett egy hangot, mint a másik és nincsen szinkron), akkor keressünk egy olyan részt a hullámban, ahol viszonylag egyenletes a jel és nem változik. Onnan jelöljünk ki egy rövid, néhány hullámból álló szakaszt, és másoljuk közvetlenül az eredeti mellé. Minél kevesebbet változik a hang hangereje, színezet, stb.. annál észrevehetetlenebb lesz a másolás. Tipikusan az ének sávot a kitartott magánhangzóknál lehet hosszabbítani. Ha nem elég a néhány hullám, akkor menjünk odébb az eredeti jelben és ismételjük meg ugyanezt egy másik szakasszal. Fontos, hogy figyeljünk a másolásnál a fázis helyességre és arra, hogy a változás minél kisebb legyen.
Ha lehetséges inkább a szüneteket nyújtsuk meg, mint másolgassunk.
Torzított gitárhang: Torzított gitárhangot nem nagyon tudunk másolni, mert meghallani a turpisságot benne, mivel a sok magas hang jellege megváltozik. A torzított gitárhangot úgy tudjuk szerkeszteni, ha megkeressük egy hang végét, lehalkítjuk a Fade Out (Kiúsztatás) pluginnel, a következő hangot a Fade In (Beúsztatás) pluginnel indítjuk. Így lesz egy kis szünet és tologathatjuk a következő hang indítását, mivel a szünetet lehet nyújtani.
A trackek bevezető részét mindig az erősítővel (Amplifier) némítsuk le és az induló hangot a Fade In-nel indítsuk. Ha az énekben vagy bármilyen trackben hosszabb szünet van, akkor azt halkítsuk le 0-ra.
Több track egy idejű szerkesztése: Ha dobot mikrofonnal veszünk fel, akkor az egyes mikrofonok hangjában benne van a többi dobnak is a hangja valamennyire. Ilynekor ha szerkeszteni kell a zent sajnos csak egyszerre lehet az összes tracket. Megoldás: Tracks > Sync-Lock-Tracks. Ha a végére töltesz egy úgynevezett Label Track-et (Tracks > Add New > Label Track), akkor az ez után betöltött tracket már nem szerkeszti a program. Az így utolsónak betöltött track lehet az, amihez a többieket hozzáigazítod.