Basszusgitár tanulás 02 - pengetés

Mottó: avagy nem tudja a bal kéz, hogy mit csinál a jobb kéz

A hangszer tartása

Tanuláshoz mindenképpen a hagyományos klasszikus gitár tartást használd, azaz enyhe terpeszben ülve a gitár teste a lábad között a bal lábra feltámasztva, a gitár nyaka pedig körülbelül 45 fokos szögben emelkedjen fel. Nem megfelelő, ha a gitár testét a hónod alá veszed. Úgy állítsd be a hangszert, hogy a bal kezeddel kényelmesen elérd a nyak végét.

A húrok lefogásakor probléma lesz, hogy az ujjad gyenge, de törekedj arra, hogy a bal kéz ujjait helyesen tartsd, ez így rögzüljön. Hogyan?

A bal kéz tartása

A hüvelykujjad, támassza meg a gitár nyakát hátul középen, a többi négy ujjad pedig merőleges legyen a gitár nyakára úgy, hogy mindegyik ujjad egy hangfekvésben legyen. Törekedj arra, hogy amikor lefogsz egy hangot, akkor az utolsó ujjperced merőleges legyen a gitár nyakára, és az ujjad végével szorítsd a húrt a bundhoz. Akkor jó a lefogás, ha a húrt a következő bundhoz közel fogod le.

lehetőség szerint a gyakorlatok alatt mindig csak azt az ujjadat emeld fel, amelyiket éppen szükséges.

Az elején az ujjaid együtt fognak mozogni, ez természetes. Törekedj arra, hogy függetlenül mozogjanak az ujjaid. Ha éppen buszon, vagy villamoson közlekedsz, vagy unalmas órán ücsörögsz, nyugodtan gyakorolhatod az ujjaid függetlenítését úgy, hogy a bal kezeddel "pókot" játszol, azaz úgy mászkálsz, hogy mindig csak az egyik ujjaddal lépsz. Később mutatok ilyen pók gyakorlatot a hangszeren is.

A másik probléma az, hogy az elején az ujjaidat nem tudod eléggé terpeszbe állítani. A basszusgitár nyakának végén a bundok eléggé távol vannak egymástól és ott is lehetőleg a szabályos fogást kell alkalmazni.

A fenti tartás azért szükséges, mert később nem leszel elég gyors dallam játszásahoz. Miért a basszusgitár játszik dallamot? Hallgasd meg az első részben megadott basszusgitárosok számait és meghallod!

Hangok lejátszása

A leggyakoribb az az eset, amikor a bal kézzel lefogod a megfelelő húrt és jobb kézed egy ujjával megpengeted a húrt. Az ujj merőlegesen nyomja a húrokat a fogólaphoz.

Kalapács hangoknak nevezzük azt a technikát, amikor a bal kéz egyik ujja az éppen rezgő húrt megüti egy másik hangmagasságban. Ezt a legáto, azaz hajlított hangoknál szokás használni. Akkor is használhatod ezt a módszert, ha túl gyors a dallam és a hangokat nem tudod jobb kézzel kipengetni megfelelő gyorsasággal.

Ha a bal kéz kalapácsozó ujja a lefogás után kissé oldalt megtépi a húrt, akkor akár több hangot is le lehet így játszani.

A bal kézzel megteheted azt is, hogy a húrt nem nyomod le a bundhoz, hanem csak ráhelyezed az ujjadat a húrra. Ekkor a megpengetett húr kis kattanó hangot ad, ami tulajdonképpen zaj, de van hangmagassága. Ritmikus kiséretnél lehet használni.

Üveghangok játszása. Amikor egy húrt megrezegtet a pengető a húr által kibocsátott hang alapvetően a rezgő húr hosszán alapul. Ha a rezgő húrhoz odaérintjük a bal kéz ujjait a húrhossz felénél, harmadánál, negyedénél, ötödénél, stb..., akkor úgynevezett felharmonikusok szólalnak meg, más néven üveghangok.

Az is lehetséges, hogy a bal kézzel lefogjuk a húrt egy megadott magasságban, a jobb kézzel pedig megütjük vagy lefogjuk a húrt az éppen szóló húrhossz felénél, harmadánál. Ilyenkor az előző hanghoz tartozó üveghang szólal meg. Eléggé nehéz, sok gyakorlást igénylő dolog.

A jobb kéz, pengetési technikák

A hang megszólaltatásához meg kell pengetni a húrokat. Több technika létezik. A kezdő basszusgitárosok gyakran, csak gitárpengetőt használnak. A leggyakoribb az, amikor a jobb kéz ujjaival pengetjük meg a húrokat. Létezik a slap technika, amikor a jobb kéz hüvelykujja csapkodja a mutató, illetve a középső ujj tépi a húrokat.

Szeretném leszögezni, hogy mindenki úgy pengeti a hangszert, ahogy tudja, de mindegyik technikát érdemes megtanulni.

Pengető használata

A basszusgitár pengető 0,8-1,2 mm vastag, míg a szólógitár pengetője maximum 0,8 mm vastag. leggyakrabban rock zenében használjuk a pengetőt, akkor amikor nagyon pontosan zakatolásszerűen akarjuk megszólaltatni a hangokat. Mivel a basszusgitár húrjai között a távolság nagyobb, mint a szólógitár húrjai között, ezért futamokat csak lassabban tudsz majd kipengetni ezen a hangszeren, mert a pengető jobban megakad a húrokban. Ha pengetőt használsz, törekedj arra, hogy ne a teljes alkarodat mozgasd, amikor pengeted a hangokat, hanem csak a csuklódat, sőt még jobb, ha csak a pengetőt fogó ujjaidat mozgatod. A pengetés során az alkarodat és/vagy a csuklódat és a kis ujjadat szintén támaszd le a gitár testére. Ebben a tartásban a pengetőt fixálni tudod a húrok felett és pontosan eltalálod a húrokat. 

A pengetés során az egymás utáni hangokat váltakozó irányú pengetéssel szólaltasd meg, azaz fel-le-fel-le, stb... Ezt így gyakorold be, mert a futamok játszása során csak így lehet megfelelő sebességet elérni.

A jobb kéz pengeti a húrokat

A leggyakrabban használt pengetési technika. A kezdők általában csak a mutatóujjukkal pengetik meg a húrokat, de ez nem helyes. A jobb kezed hüvelykujját támaszd le vagy a gitár hangszedőjére, vagy a legmélyebb húrra, vagy a gitár nyakára vagy bármi alkalmas helyre ( a régebbi Fender Jazz Bass és a Rickenbacker gitárokon volt egy fém ház a hangszedők felett az ujj letámasztása végett, iiletve néha tesznek egy kis műanyag támasztót a gitár testére is ). Ez fogja fixálni a tartást. A mutató és a középső ujjad pedig legyen közel merőleges a húrokra. A helyes pengetés során ezt a két ujjadat felváltva használod.

A húrokat az ujjad végével pengesd, mintha simogatnád. Ne akadjon bele az ujjad a húrba. A legtöbb embernek a a két ujjai nem egyformák, ezért másképpen kell behajlítania azokat. A körmödet vágd le rövidre a jobb kezeden.

Van olyan technika is, amikor három ujj, a mutató (M), a középső (K) és a gyűrűs (Gy) ujj pengeti a húrokat. Ezt akkor célszeű alkalmazni, ha nagyon gyors pengetésre van szükség. Úgy gyakorold be a hangok pengetését, hogy a M-K-Gy-K-M-K-Gy-stb... sorrend legyen. Ha gyors triolákat kell pengetni, akkor célszerű a Gy-K-M-Gy-K-M- stb... sorrendet használni. Ezen a videon Staney Clark által használt technikát mutatja be egy vicces fiú, hogyan lehet használni a jobb kéz három ujját is a gyors játékhoz.

Az alábbi videón Victor Wooten szólózik, a szóló elején a hagyományos technikát használva. (Később slap-el)

Slap technika

A slap technika az utóbbi évek gyakori technikája. Valójában ezzel lehet a legfeszesebb ritmusképleteket játszani, ugyanakkor a dallam ilyenkor szinte másodlagos. A technika lényege a, hogy a jobb kéz hüvelykujjával az E vagy az A húrt megütöd, a mutatóujjaddal és / vagy a középső ujjaddal a D vagy a G húrt megtéped. Az is lehetséges, hogy a mutató és  középső ujjaddal ugyanazt a húrt téped meg gyors egymásutánban.

A slap technika esetén a bal kéznek is lehet szerepe, ha a megszólaló hang idején a húrt nem szorítod a bundokhoz, akkor tompa hangot játszol, tulajdonképpen csak egy kattogást, illetve ha a bal kézzel az éppen rezgő húrra kalapácsként ráütsz egy hangmagasságban, akkor az is megszólalhat.

Tapping technika

Ez olyan technika, amikor a jobb kézzel (is) fogunk a fogólapon le hangokat. Gyakran nem túl sokat, de nagyobb hangközök szólhatnak meg így, azaz "meredekebb" futamokat is lehet játszani, mint hagyományos technikákkal. Itt van Victor Wooten egy leckéje a technikáról. Itt egy eszméletlen szóló.

Az alábbi videon Gustavo Dal Farra venezuelai basszusgitáros a fent említett technikák majd mindegyikét használva ad egy kis rövid szólót.

A Tapping technika használatához a basszusgitár húrjainak a felső tartományokban is közel kell lennie a fogólapohoz!

Stick Bass

A stick basszus olyan hangszer, amelynél mind a két kéz dallamot játszik, ugyanis a hangok megszólaltatása úgy megy, hogy a bal és a jobb kezünkkel is rácsapunk a megadott hangmagasságnál a húrra, és ezáltal szólal meg. Tony Levin játszik gyakran így. Mivel nehéz technika, ezért csak annak ajánlom, aki érdeklődik a dolog iránt, ugyanis más a hangszer és sok gyakorlás után lehet csak így játszani. Maga a stick bass hangszer is más, más a húrok hangolása és a hangszer tartása is. bővebben erről itt láthatsz képeket. Itt egy garázsproject - ami nem fejeződött be - egy hangszer építéséről.

A két kéz összehangolása

Milyen gyakorlatokat érdemes játszani? Bármilyen dallamokat is játszol gyakorlásként ne feledd el, hogy a bal kéz ujainak a mozgását függetleníteni kell a jobb kéztől, azaz a dallamok játszása során a jobb kéz pengetése mindig felváltva történjen akár pengetővel (fel-le), akár ujjakkal (M-K) játszol. Úgy gyakorolj, hogy a dallamok játszása során mindegy legyen, hogy melyik ujjaddal vagy a pengető használata esetén fel vagy le kezded a pengetést. Csak hosszú gyakorlás után alakul ki ez a függetlenítési képesség, de ha kialakul sokkal több dallamot tudsz hibátlanul eljátszani, mint hogyha az egyes dallamokat csak bizonyos pengetési sorrenddel tudnád eljátszani.

Az elején problémád lesz azzal, hogy mind a két kezedet nem tudod egyszerre figyelni. Tulajdonképpen a bal kéz bonyolultabb mozgást végez, tehát az legyen a elsődleges, ha már nézni akarod. A végcél az, hogy játék közben ne kelljen nézni a kezeidet, hanem érezd, hogy hol vannak a hangszer nyakán.

A gyakorlás során legyen metronómod, vagy ha számítógépet használsz valami metronómféle szoftver, ami szól. (Itt van egy online metronóm, itt pedig egy másik) A dallamokat mindig a metronóm tempójában játszd. A zenekarban is a többiek tempójához kell igazodnod. A metronóm ott a dobos lesz.

A gyakorlásnál mindig egyszerű dallammal és ujjrenddel kezd, amit lassan játszol. Amikor már lassan megy a dallam, akkor a metronómot állítsd gyorsabbra és úgy is próbáld meg lejátszani. Ezt fokozd addig, amíg képes vagy a hangokat tisztán, pontosan játszani. Fontosabb, hogy pontos, mint hogy gyors legyél.

Ha már begyakoroltad a dallamot vegyél elő másikat.

A korábban begyakorolt dallamokat pedig később vedd elő megint és ugyanúgy a lassútól a gyorsig játszd. Valójában addig kell gyakorolni egy futamot, amíg odafigyelés nélkül is el tudod játszani. Ekkor már a kezedben van, kezdhetsz másik dallammal, gyakorlattal.

http://www.studybass.com/

http://berci.hu

Pregnáns hang

A basszusgitárosok egyik legnagyobb hibája, amikor azt hiszik, hogy nekik mindig a háttérben kell maradniuk. A basszusgitár bár kísérő hangszer, de nem az elnyomottak része.

A hangszeren lehet puhán játszani, ami azt jelenti, hogy a húrokat nem nagyon, szinte félve pengetjük meg. Ekkor a játszott hangban nem lesznek felharmonikusok, a hang többnyire nem pontos ütemben szólal meg, csak körülbelül akkor, amikor kell. Például lassú dalokban lehet így játszani, vagy vendéglátós zenészek szoktak így játszani. Ha puhán akarunk játszani, akkor célszerű a nyaknál lévő hangszedő felett pengetni, esetleg nem alapfekvésben játszani, hanem a nyakon feljebb. Ilyenkor a hangnak gyakran nincsen eleje, inkább csak felúszik a semmiből a hang

Amikor a basszusgitáros ritmikus zenét (funky, rock, heavy, stb.) játszik, akkor a hangoknak határozottan kell megszólalnia. Ehhez a húrt határozottan kell megpengetni, hogy legyen eleje a hangnak. A hangszínnek is olyannak kell lennie, hogy hallható legyen a hangmagasság. Ezt hívják pregnáns hangnak.