01. Falevelezés, füzérezés

Deszkás a hóban

2019. március 17-én Donovalyban két nap síelés után kikölcsönöztem egy sídeszkát puha kötéssel és deszkás cipőt. Reggel megkérdeztem Tóth Bélát, hogy hogyan kell elindulni a deszkával? Valójában szerettem vollna, ha egy-két órát foglalkozik velem, de nem ért rá, ezért a tanácsaira hallgatva elkezdtük a gyakorlást.

Két tanácsot adott!

  1. Mindig a hátsó élen menj. Amikor lefelé indulsz, akkor az első lábamon legyen a súly és a hátsó lábbal irányítsam a deszkát.
  2. Menjek fel a beülős felvonóval (Donovaly, Szamárdomb, Francia lift - négy személyes beülős lift) és onnan csússzak le.

Első csúszások

Először a libalegelőn (majdnem vízszintes) kezdtem. Estem-keltem. Mikor elkezdtem csúszni arra, amerre a lejtő lejtett leültem, hogy ne menjek be a tárcsás felvonó területére. A következő esés előtt 10 métert, majd 20 métert, majd egyre többet sikerült csúszni egészen a libalegelő aljáig.

Ekkor határoztam el, hogy a Szamárdomb (ahol a magyar tökfejek tanulnak csúszkálni) tetejére fel tudok menni a beülős lifttel, és van olyan rész, amely nem túl veszélyes és ha onnan sikerül lecsúszni, akkor utána megint fel tudok menni. Ráadásul a pálya széles, lehet csúszkálni, jobbra-balra. Nem részletezem, de 8 alkalommal csúsztam le a lejtőn. Az elején még ötven-száz méter után elestem, de később már csak akkor estem el, ha nem figyeltem, vagy valami "kunsztot" akartam csinálni.

Falevelezés, füzérezés

A nap végére a "falevelezés" vagy más néven a "füzérezés" már eléggé stabilan ment. Ez azt jelenti, hogy állunk a deszkán a völgy felé arccal. Az egyik lábunkkal a völgy felé fordítjuk kicsit a deszkát. A völgy felőli lábra helyezzük a testsúlyt. Ekkor felgyorsul a deszka a völgy felé, de közben leresztben is halad.

Ha túl gyors, akkor keresztbe fordítom a deszkát újra és ekkor lelassul a deszka.

Átterhelek a másik lábra és azt fordítom a völgy felé. Közben felgyorsul a másik irányba a deszka. Ilyen módon ide-oda mozogva lehet lefelé haladni.

Esések

Nem egyszer, hanem szinte mindig. Természetesen a gyakorlás közben, meg-megakadt a deszka. Ekkor hasra estem a hóban. Ha túlságosan hátradől az ember a deszkán, akkor fenékre esik. Az elején átlagosan percenként estem és egy-két perc volt a felállás. A végén sokkal ritkábban estem.

A nap végére a ruhám kívül-belül, beleértve a vízhatlan kesztyűt, a síruhát, az alsóneműket csurom víz volt. Azt nem tudtam megállapítani, hogy a hótól vagy az izzadságtól. Más izmokat mozgat meg ez a mozgás, mint a síelés. A síeléskor rendszeresen elfáradó combizmaimat szinte egyáltalán nem erőltettem meg, de a hasizmomban és a karjaimban a sok felállástól, és az esésektől a nyakizmaimban van izomláz.

A snowboardosok kedvenc testhelyzete