01. Mi kell a hangosításhoz?

Default book

Mi kell a hangosításhoz...

Mikrofonok

  • színpadi ének mikrofonok
  • dob mikrofonok
  • gitárok elé mikrofonok
  • fúvósokhoz mikrofonok

Elektromos hálózat

  • A koncerteken minden galvanikusan összekötött elektronikus hangszernek egy fázisról kell mennie és egy közös földnek kell lennie - erre majd később kitérek

Végfok

Olyan teljesítmény erősítő, amely a keverőből jövő hangot (~ 1V) nagyságú felerősíti akár több száz watt teljesítményűre is. Az így létrejövő jeleket a hangfalak alakítják át hanggá. Nem ritka, hogy egy koncerten a végfokok oldalanként több ezer wattot képesek leadni. Egy klubban, kisebb kocsmában elegendő 2x600 Watt körüli teljesítmény. Ezt majd később leírom, hogy miért ekkorák a számok!

A végfokokkal kapcsolatban még az alábbiakat érdemes figyelembe venni. Régen külön voltak az erősítők és a hangfalak. A nagy teljesítményű erősítők nagy mennyiségű hőt is termelnek, ezért külön kellett a hangfalat és az erősítőt működtetni. Az utóbbi években a technológiai fejlődés miatt lehet kapni úgynevezett "D" osztályú erősítőket, amelyeknek a hatásfoka 90% körüli ( a korábbiak 40-50%-ával szemben). Ezeknek a hőtermelése minimális és nagy teljesítményeket lehet úgy létrehozni, hogy az erősítő és a hangfal egyben van.

Hangfal

A hangfal alakítja át a beküldött elektromos jeleket hallható hanggá. A hangfalaknál megkülönböztetünk hangszerekhez használatos hangfalakat (gitár, basszusgitár) illetve széles sávú hangfalakat. A hangszerekhez használatos hangfalak nem alkalmasak ének vagy más mikrofonnal előállított jel élethű erősítésére. Ezeknek az a feladatuk, hogy a specifikus hangszer jelét állítsák elő megfelelő minőségben.

A széles sávú hangfalak általában 20 Hz - 20 000 Hz-ig átviszik a jeleket. Ez nagy kihívás, ugyanis a a hangfalban lévő rezgő rendszer fizikai kialakítása és mérete messzemenőkig befolyásolja azt, hogy milyen hatékonysággal visz át különböző frekvenciájú hangokat. Általában a széles sávú hangfalakban minimum kettő- vagy háromféle hangszóró található.

Ha az erősítő és a hangfal egybe van építve, azt aktív hangfalnak hívják.

Hangváltó

A különböző hangtartományokat hangváltó elektronika választja szét két (mélyközép - magas) vagy három (mély - közép - magas) irányba. Ezt hangváltónak hívják. A hangváltóba bejövő összetett zenei forrást szétválasztja a két vagy három irányba.

Hangszórók

Mélysugárzó hangszóró: Nagy membrán átmérőjű hangszóró (~20-50 cm) és csak mély hangok átvitelére alkalmas. 500 Hz feletti hangokat már nem képes átvinni. A magasabb hangok a membrán előre és hátramozgása miatt a doppler hatás miatt torzan szólnak rajta.

Közép sugárzó: Átlagos membrán méretű (15-20 cm átmérő) hangszórók. Ezek képesek lehetnek 200 Hz-től 2000-5000 Hz-ig átvinni a hangokat. az ilyen hangszórók közepén lévő kónusz gyakran fémből van és így képes a hangszóró viszonylag széles tartományt átvinni.

Magas sugárzók (tweeter = csipogó): Speciális, általában kondenzátor elven alapuló hangsugárzók. Az átviteli tartományuk alsó határa körülbelül 2000-3000 Hz az átvitel maximuma 16 000-20 000 Hz.

Egy komplett koncerthangosítás esetén a hangfalak összes teljesítményének körülbelül minden tartományban ugyanakkorának kell lennie. A hangfalak teljesítményének pedig az erősítők maximális teljesítményének a 1,5-2 x-nek kell lennie. ennek az oka az, hogy az impulzusszerű rövid nagyon hangos hangok tönkretehetik a hangfalakat, ha az erősítő túl nagy energiájú jelet produkál.

Tweeter

Kontroll hangfal

Olyan széles sávú hangfal, amely gyakran erősítőt is tartalmaz és a célja az, hogy a színpadon az énekesek és egyéb hangszeresek jól hallják magukat és a többi hangszerest. Egy zenésznek gyakran nem kell minden hangszert hallani a kontrollban, ezért gyakran 3-4 kontroll csoport van a komolyabb keverőkön, azaz többféle visszajelzést lehet beállítani. Ilyenkor általában a fő énekes, a vokálosok (ha van), a hangszeresek alkotnak külön kontroll köröket. A kontrollban nincsen hangszínszabályzás, sőt az effekteket sem küldik vissza a hangszereseknek, hiszen a cél az, hogy tisztán hallják magukat.

A mai modern technikában a kontrollt már gyakran bluetooth-os vagy rádiós fülhallgatóval oldják meg és külön kontroll keverő van, amellyel személyesre lehet szabni, hogy ki mit halljon.

Csoportkábel + Stage box

  • A csoportkábel egy olyan kábelköteg, amely a színpadon lévő hangforrások jeleit elviszi a keverőberendezéshez. A csoportkábel gyakran 32-48 jó minőségű kábelből áll, amelyek a lehető legkevésbé érzékenyek a külső forrásokból származó elektromos zajokra. Ez a csoportkábel legalább 25-50 m hosszú és a színpadtól. A csoportkábel bizonyos kábelei arra szolgálnak vagy szolgálhatnak, hogy a keverőből visszaküldjék a jelet a végerősítőkhöz és a kontroll rendszerhez. Kis klubkoncerten ez kimaradhat, mert a mikrofonok és egyéb hangszerek jeleit a színpadon el lehet vezeti a közelben lévő keverőhöz.

  • A stage box egy olyan végpont, amely tele van bemenetekkel. A színpadon helyezzük el és minden mikrofon, hangszer kábele, stb... oda csatlakozik. A stage box bemenetei meg vannak számozva. A csoportkábel másik végén pedig a kábeleknek ugyanaz a számozásuk. Lehet néhány speciális kábel, amelyen a kontrollba illetve a teljesítményekre szolgáló jeleket hozzák vissza a színpadra és onnan megy a különböző végfokokhoz, illetve kontroll erősítőkhöz.

Keverő

  • Olyan erősítő, amelybe csatornánként bemegy egy-egy hangszer jele. A keverővel összekeverik a jeleket és kiküldik a végső kimenetre sztereoban. A bejövő hangszerek hangerejét és hangszínét csatornánként lehet állítani. A kimeneten egy összesített jel jelenik meg, ez megy a végfokokba.

  • A keverőben van vagy lehet olyan csatorna, amely a bejövő hangszerek jeleit a kontrollokra küldi vissza.Mint korábban írtuk több kontroll csatorna is lehetséges.

  • A keverőkön csatornánként az alábbi szabályozók, csatlakozási lehetőségek szoktak lenni minimum:
    • Bemenet: Vagy mono vagy sztereo bemenet lehet. A bemenet 6,3 mm-es jack vagy XLR csatlakozó. Az XLR-nek kisebb a zaja, ezért az javasolt, ha lehetséges.

    • Gain: A bemenet szintjét lehet állítani vele. Az alacsony szintű bemenetre mikrofonokat csatlakoztatunk, a magas szintű bemenetekre, szintetizátort, vagy vonalban beküldött basszust. A gain-t úgy érdemes beállítani, hogy a leghangosabb bemenet esetén éppen csak egy kicsit vezérelje túl vagy egyáltalán ne vezérelje túl a csatornát a hang. Ekkor lesz a csatorna zaja a legkisebb.

    • Túlvezérlés jelző: Általában piros LED, ami azt jelzi, hogy a csatornát túlvezérelték.

    • Hangszínszabályozók: High - Mid - Bass = Magas, Közép és mély. A közép szabályozó néha két részből áll, egy frekvenciából és egy mértékből. Ez azt jelenti, hogy a közép milyen frekvencián emeljen vagy vágjon.

    • Kontrol 1 (AUX1, stb...), Kontrol 2: ... - Ez küldi vissza a kontrol körökbe a jelet.

    • Effekt: - Ezzel lehet elküldeni a jelet a külső vagy a beépített effektprocesszoroknak (visszhang, delay, reverb, stb...)

    • Pan: -  Panoráma, a sztereo térben hova kerüljön a hang.

    • Némító kapcsoló - ezzel a csatornát teljesen ki lehet kapcsolni, így nem megy a színpadról kifelé a csatorna hangja.

    • Volume: Hangerő szabályozó - Ez állítja a csatorna hangerejét.

  • Ha több kontroll kimenet van, akkor azoknak a hangerejét külön-külön lehet szabályozni

  • Van egy végső hangerő szabályozó, amely a teljesítmény kimenetet szabályozza.

  • Ha van beépített effekt kör, akkor annak a hangerejét is külön lehet szabályozni és állítani. Az effekt kör eredménye visszakerül a kimenetre

  • Kivezérlés mérő, amely a kimenő jelszintet mutatja decibelben.

Equalizer

Equalizer

Sok csatornás hangszínszabályzó. 24-32-48-64 sávos hangszínszabályzó, amely ebben a környezetben arra szolgál, hogy a koncertterem hangzását befolyásolja. Leginkább arra használatos, hogy a terem hibáit - elnyelését, emelését - korrigálja vele a hangosítás.