Sok próbálkozás
Alapszabály, hogy a zeneszerzés sok befektetést igényel, mivel sok zenei ötlet nem üti meg a jó szintet, hanem átlagos és egyáltalán nem érdekes dal születik.
Ez tehát azt jelenti, hogy sokat kell foglalkozni zeneszerzéssel ahhoz, hogy néhány gyöngyszem is létrejöjjön!
Az általam írt dalok jelentős része úgy született, hogy a kezemben volt a gitárom és játszogattam rajta különböző frázisokat, akkordmeneteket, riffeket, majd az egyik megtetszett és társítottam hozzá egy hangulatot. A hozzá társított hangulat pedig az általam ismert zenék valamelyikének hangulatát idézte.
Olyan, mint...
Előfordult már, hogy azt gondoltam, hogy olyan zenét akarok írni, amely stílusában hasonlít egy ismert előadó számaira (pl. Led Zeppelin, Van Halen, U2, Police, RHCP, Tankcsapda, stb.) Volt olyan, hogy csak úgy játszogattam és a játszott dallam, akkordmenet plágiumgyanús volt, de kis módosításokkal már nem lett az. Olyan is történt, hogy egy dal alapgondolata fejben született, hangszer nélkül és a dallamot egy mobiltelefonon rögzítettem magamnak, hogy el ne felejtsem.
Az első lépés tehát, hogy valamilyen ötlet megszülessen, amely egyúttal meghatározza majd a születendő dal alapját. Hogy ne felejtsem el az ötletet a születendő dal alapmotívumát fel szoktam venni, rögzítem valamilyen módon, ami később elővehető, mobiltelefonon, számítógépen gitárral, stb...
Gyakran több olyan zenei ötlet is tarsolyban van, amelyből még nem született dal, de később születhet.
Egy dal gyakran sohasem születik meg, mert az ötlet nem elég jó, az anyag nem tetszik
Megszokás
Gyakori dolog, hogy a gitárosok miközben játszanak a hangszeren különböző riffeket, akkordmeneteket használnak és erre próbálnak dalt komponálni. Sajnos a megszokás nagy úr, ezért főleg a kevésbé képzettek (tábortűzi gitárosok) a szokásos hangnemeket hazsnálják: A dúr, E dúr, G dúr, E moll, C dúr, A moll, D dúr. Az a probléma, hogy ilyenkor belekerülnek a szokásos sémáikba. A dúrban szinte mindig ACDC-t akarnak játszani, az E mollnál pedig imádják a teli akkordokat.
Jó eredmény jöhet ki, ha a nem megszokott hangnemekből indulunk ki és kilépünk a hagyományos dúr-moll hangnemekből is (persze tudni kell, hogy mi van még...).
Hangnem megtalálása
A hangnem meghatározásánál fontos az alaphang és a modális hangulat.
Például: Eb, F, G, Ab, B, C, D - Esz dúr helyett Eb, F, G, A, B, C, D esz líd hangnemet használunk.
A kulcshangok mindig az első és a harmadik fok. Ebben a hangnemben tehát az Eb és a G hangok lesznek fontosak. Ebben a hangnemben - líd - még fontos a negyedik hang is, tehát az A. Ebben a példában tehát az Eb, G, A-ra kell építeni a dallamot, minden más hang tetszés szerint használható.
A továbbiakban a zenei ötlethez adunk akkordmenet ötleteket, majd dallam ötleteket.
Innen vettem néhány ötletet: