05. Közlekedési és viselkedési szabályok

Sí közlekedési szabályok

A sípályákon is vannak betartandó írott és íratlan szabályok

  • Mindig a tudásnak megfelelő sebességgel szabad síelni.
  • A fentről érkező síelőnek figyelnie kell a lejjebb síelőket, hogy időben meg tudjon állni, vagy biztonságos távolságban ki tudja kerülni a lejjebb lévőket.
  • A pályán mozgás közben nem szabad váratlan irányváltásokat tenni.

Meglehetősen gyorsan mentem le egy pálya jobb szélén, mert ott sima volt a hó. A pályán alattam, tőlem balra, egy kislány siklott lefelé, mögötte a papa. A kislány valamiért megijedt, hirtelen jobbra fordult és megállt a pálya szélén. Gondoltam lecsúszok a lány mögött biztonságos távolságban. A papa hirtelen szintén jobbra fordult és elém került. Csakis egy gyors átugrott irányváltással tudtam elmenni a papa előtt, kb. egy méterrel.

  • A síelőnek mindig figyelnie kell felfelé, hogy az irányváltása ne zavarja meg a fentről érkezőket.

Indulás előtt mindig felnézek a pályára és meggyőződöm arról, hogy nem jön felettem senki.

  • A pihenő síelőknek a pálya szélén kell megállniuk, lehetőleg egy csoportban és egymás alatt, nem egymás mellett.

A múltkor vagy 5 percet kellett várnom, mert az egyik pályán a meredek, de sima oldalon, ahol jó lehetett lemenni egy pasi álldogált az alján keresztben és azt figyelte, hogy a csetlő-botló társa le tud-e jönni. Ketten együtt elfoglaltak a pályából egy legalább 5-6 méteres részt és nem lehetett lemenni biztonságosan mellettük.

  • Ha az egymás alatt álló síeléknél meg akarunk állni, akkor a csoport alja után álljunk meg, mert ha a tetején akarunk megállni, és nem sikerül, akkor az álló síelőket meglökve többen is eleshetnek.
  • A pálya nem belátható részén nem szabad megállni - például egy meredek szakasz előtt kell megállni és nem a meredek szakasz indulása után.
  • Ha azt látjuk, hogy egy síelő esett és a szerelése szanaszét repült, akkor illik lehoznia az utána következőnek, illetve győződjön meg arról hogy az esés után tovább tud menni a síelő. Meg kell kérdezni, hogy rendben van-e. Ha megsérült, akkor a léceket le kell csatolni róla, keresztet alkotva beszúrva a hóba jelezni és hívni a hegyi mentőket.
  • Különösen nagy pályarendszerek esetén sohase síeljünk egyedül. Legalább ketten síeljenek együtt és időnként várják be egymást.
  • Ha a síelő elfáradt legyen képes időben felismerni azt és ne feszítse túl a húrt, mert olyankor vannak a balesetek.

Az utolsó idei síelésünkön délután 3 óra körül mentem lefelé és egy lankásabb részen is vagy kétszer a lécemet elvitte a hó hol jobbra, hol balra. Ekkor tudtam, hogy már fáradt vagyok és a figyelmem lankad. Lementem a pályáról a lehető leggyorsabban.

  • A komoy balesetek szinte mindig a sítábor 3-4-5 napján következnek be, amikor a síelők már úgy érzik, hogy sokat fejlődtek, de egyúttal fáradnak is.
  • A balesetek esetén a biztosító nem fizet, ha alkoholos befolyásoltság alatt volt a síelő!