99. Síeléssel kapcsolatos fogalmak

Air-turn
Irány- és élváltás levegőben

Alpesi alaptartás
Csípő- és vállszélesség közötti alapállás. Boka, térd, csípő, karok és gerinc enyhén hajtott, menetirány felé kényszerítve, a test tengelyei párhuzamosra törekszenek, tekintet előre néz.

Becsatolás
A síbakancs becsatolását szokták ezzel a szóval jelölni, amikor a felvonó tetejénél, a lesiklás előtt az addig lazán becsatolt síbakancsot szorosra csatoljuk.

Bekormányzás
Élváltástól esésvonalig tartó kanyarfázis. Más megfogalmazásban a bekormányzás az ív egy szakasza. Leggyakrabban élváltást követően indul és addig tart, amíg az adott kanyar ívét meghatározó terhelések megjelennek. Ez esés vonaltól független.

Belső-él
A jobb léc bal éle illetve a bal léc jobb éle. A régi technika szerint csak ezeken kanyarodtunk.

Beülő köd
Akkor keletkezik, amikor a hideg, párás levegő a melegfront hatására a mélyebb területekre húzódik. Ilyenkor a völgyekben szürke -5/-6 C°-os köd van, de a hegytetőkön zavartalan a napsütés és gyakori a +5/+6 C°. Ilyenkor a hegytetőről a völgybe való lesikláskor akár 5 perc alatt 15 C°-os hőmérséklet különbséget érezhetünk. Általában december hónapban jellemző.

Botba belebújni
Kezünket alulról belebújtatjuk a síbot csuklópántjába úgy, hogy a markolat felé néző nyitott tenyerünk hüvelyk- és mutatóujja közé kerülő hevedert hozzáfogjuk a markolathoz. Sokan feleslegesnek tartják mondván, hogy az eséskor a síbot balesetet okozhat, ennek azonban elhanyagolható az esélye, sokkal inkább előfordulhat, hogy a csuklópánt használatának elmulasztása miatt akár menet közben is elhagyhatjuk túl mélyre fúródott síbotunkat, nem beszélve az esésekről.

Bucka
Huplinak is hívják, a kezeletlen vagy nagy forgalmú sípályákon keletkezik, abból az okból kifolyólag, hogy általában mindenki ugyanott kanyarodik, ezért a kanyarodás által "kidobott" hókupac egyre inkább növekszik. A buckákat szemlélve általában megfigyelhető a többé-kevésbé szabályos elrendezés. Természetesen a kialakulás nem mindig ugyanolyan gyorsan megy végbe, meredek jeges, kemény havas sípálya szinte alig buckásodik, míg az lankásabb olvadt puha, esetleg firnhavas sípályákon gyorsan nagy méretű buckák alakulhatnak ki.

Canting
A síbakancs szárának oldalirányban való állíthatósága. Ezzel a bakancsot hozzá lehet állítani az X, vagy O lábhoz is. Amennyiben nem lehetne állítani az X lábú síző a síléc belső, az O lábú síző a síléc külső éleit terhelné jobban egyenessiklásnál.

Carving
Karcolás. A lécek tisztán élen való vezetése. Bővebben itt >>

Csákányos
Csákányra hasonlító alakú sífelvonófajta, a csákány két oldalán egy-egy síelő foglal helyet.

Csonthó
Amikor a meleg szél kikezdi a hóréteget, azt lemezesre olvasztja, majd az ismételt hideg hatására visszafagy és összetöredezik: ilyenkor keletkezik a nagyobb darabokból álló csonthó.

Csóválás
A hagyományos technikában elterjedt, kissé eltúlzott sílécfaroltatásokkal történő szlalomozás. Ilyenkor a síelő mindvégig a völgy felé néz, miközben a síléc farát oldalirányban váltogatva kitolja.

Csőr
A síléc elején található felhajlás, enélkül lehetetlen lenne síelni, mivel a síléc vége a hóba fúródna. Freestyle lécek esetében, ahol a siklás nem csak előre, hanem gyakran hátrafelé is történik a síléc hátulja is fel van hajlítva.

Csúszás
A lécek hossztengelyi középpontjuk körül elfordulva, sodródva, eltérő irányt mutatnak a menetiránytól.

DIN érték (Z-érték)
A síkötés első és hátsó gépén egyaránt állítható szabványos rugóerő érték, amelynek függvényében a síkötés leold. A DIN értéknek az első és a hátsó gépeken is azonos értékre kell lennie állítva, ahogyan a jobboldali és baloldali síléceken is. A beállítást végeztessük szakszervizben, ne kísérletezzünk otthon, mivel a beállítást befolyásoló tényezők - testmagasság, testsúly, sítudás, életkor, sípcsontfej (tíbia) átmérő, síbakancs talphossz - segítségével egy táblázat alapján kapható meg a beállítandó érték. Komolyabb síszervizekben a síkötést is lemérik, hogy ugyanolyan erő hatására old-e, mint amekkora be van állítva rajta (hiszen a síkötés rugója a használattól fáradhat).
Kiegészítés: normális esetben a lécek tőkéinek din érték beállítása azonos, de előfordulhat olyan eset, hogy eltér a kettő, pl. ha az egyik térd műtve volt, vagy az egyik láb izomzata gyengébb.

Első gép
A síkötés első része, amely a síbakancs orrát rögzíti a síléchez.

Esésvonal
Irány, amerre a víz lefolyna, vagy a labda legurulna a hegyről.

Élen csúszás
A carving technika térhódításával jelent meg ez a szakkifejezés, a síléc élén való oldalcsúszás nélküli kanyarodást jelenti. Mára egyenlővé vált a carving fogalmával.

Élezés
A sí élének, kantnijának fenése, élesítése.
Ezt a szót használják szlengként is, amikor a síző szabályosan karcolva halad. Élez, azaz élen halad.

Élhelyzet
Lapjáról oldala felé billentett, kantnijára állított léc.

Élszög
Az élére állított sí dőlésének mértéke.
Más szavakkal a pálya és a sítalp között bezárt hegyes szög.

Élváltás
Áttérés a lécek egyik oldali éléről a másik oldali élére.

Fekete pálya
Nagyon meredek pálya, csak haladó sízőknek.

Fellépés
A hegylábbal lépünk egyet a hegyre fel. Lásd. még: A-, H- és V-lépés.

Flatter
Ld. pivot

Firnhó
Általában tavasszal (ill. a gleccsereken nyáron) keletkezeik a folyamatos nappali olvadás és az éjszakai fagyás következtében, ilyenkor a hókristályok apró jéggömbökké olvadnak össze, ezek a gömbök pedig az olvadékvízzel összetapadva alkotják a nehéz fajsúlyú firnhavat. A firnhóban való sízés erőteljesebb stílusú síelést igényel, ennek ellenére igen népszerű az ilyen hóban való síelés (gondoljunk csak az Alpok síterületein tavasszal megrendezésre kerülő számtalan firn-fesztiválra).

Forgás
A haladó szint elérése utáni első látványos trükk, a síző a befarolás közben nem terheli túlzottan az éleket és addig nyomja ki a síléc farát amíg a léc 180°-ban megfordulva a lejtőn hátrafelé áll, ezután tehermentesítéssel a forgást továbbfolytatva a sílécet visszafordítja a csúszás irányába. Kis gyakorlással folyamatos forgást lehet produkálni, ezenkívül rendkívül jó gyakorlat a tehermentesítés és az egyensúly fejlesztéséhez.

Forgatás
Az irányváltás egy eszköze, technikája. Ma is alkalmazzák, tanítják, de már a carving technikához fejlesztett változatát. Előnye, hogy minimális élszög változás mellett tudunk az irányon és ezzel együtt az ív sugarán változtatni.

Futószőnyeg
Egy ülőlift típus kiegészítő eleme, a sízőket gyorsítja fel és szállítja a sífelvonóhoz való beszállási pozícióhoz.

Girland
Rézsút sízés során bekormányzást kiindulás-irányú kikormányzás követ.

Golyó
A sízők így tudják elérni a legkisebb légellenállást és ez által a legnagyobb sebességet, a síző ilyenkor előrehajolva a térdet 90°-ban berogyasztva a törzsét minél közelebb hajlítja a combjához, behajlított könyökeit pedig a szorosan a teste mellé szorítja. A jelenség hivatalos neve: alpesi alaptartás, kompakt pozíció. Mély alpesi alaptartás során a felkar a térdek elé kerül, a hónalj és a térdek távolsága néhány centiméter. A botokat ily módon előretolva segíthető az elől-középen terhelés. A csípő magassága nem kerülhet a fej magassága alá, inkább kicsit fölé.

Hátsó gép
A síkötés hátsó része, amely a síbakancs sarkát rögzíti a síléchez.

Halszálka
Megegyezik a V-lépéssel, ilyenkor a lábfejünket V alakba állítjuk úgy, hogy a sílécek elől maximálisan eltávolodjanak egymástól, viszont a hátuljuk ne érjen össze miközben a lécek belső élére terhelünk. Ez alapvető léchezszoktató gyakorlat kezdőknél. Nem túl meredek lejtőn felfelé lehet így mászni: ugyanaz az elv, mint hóekével való fékezés csak fordítva. Ebből a lépésből lehet megtanulni a lécekre való felváltott terheléssel a korcsolyázó lépést, amellyel akár sík terepen is gyorsan haladhatunk (sífutásban is használt).

Hegyláb
A hegyhez közelebbi lábunk. Pl. jobbkanyarnál a jobb lábunk.

Hegytámasz
Hegylábra terhelés, lépő vagy csúsztató mozdulattal, mely során a két láb élszögei jelentősen eltérnek egymástól
Régi technika: A kanyarodást úgy hajtjuk végre, hogy állunk a völgylábon, a hegylábat felemeljük, és hóekét formálunk. A testsúlyt fokozatosan áthelyezzük a hegylábra, miközben kanyarodunk, a kanyar befejezésekor az új hegylábat mellézárjuk.

Helikopter
Sí akrobatikus ugráselem, a síelő az ugartóról elrugaszkodva 360°-os fordulatot hajt végre a levegőben.

Híd
A síléc amennyiben nem terheljük domború alakú, az eleje és a vég támaszkodik a földön a közepe pedig elemelkedik. Amikor a lécet terheljük ennek a hídnak köszönhetően a talp teljes felületén és a síléc élein optimálisan oszlik meg a testsúly és a terhelés. Amennyiben a síléc "kipuhult" (öt-hat szezon aktív használat körülbelül) a földre téve a léc közepe már nem emelkedik el, vagy túl könnyen lenyomható, ilyenkor a síléc közepére kerül az összes terhelés, nem jut megfelelő leszorítóerő a síléc elejére és végére, ez rontja a síléc egyenesfutási és kanyarodási képességeit.

Hóeke
A lécek csőre egymáshoz közelít, vége egymástól távolodik és a belső élek használatát készíti elő (ék alakban).

Hoké
Haránt terpesz, a lécek csőrei horizontálisan előzik egymást.

Hóágyú
Két típus létezik, az egyik egy nagy teljesítményű ventilátor turbina, amely a kifújt levegő útjába nagy nyomással porlasztott vizet a magasba lövi, ahol a mikroszkopikus vízcseppek megfagynak, majd visszahullnak a földre "műhó" takarót létrehozva ez által. A másik típus a csápos hóágyú, ez egy egyszerű utcai villanypóznához hasonlít, mint formában, mint méretben, egy fémcső amelybe nagynyomású szivattyú pumpálja a vizet, a cső végén pedig egy porlasztón keresztül a vízcseppek a hideg levegőbe jutnak és a földre hullás közben megfagynak. Mindkét típus kb. -3C°alatt használható.

Hóeke
Az első lesikláshoz kapcsolódó sí alaplépés: az egész alpesi síiskola ebből fejlődött ki (legnagyobbrészt az alpesi sízés úttörőjének a lilienfeld-i Zdarsky-nak köszönhetően). Az A-lépésből indul, lábfejeinket A alakba állítjuk úgy, hogy a sílécek végei eltávolodjanak egymástól miközben a sílécek csőre a lehető legközelebb kerül egymáshoz, szinte összeér (nem érhet össze, mert akkor össze is akad), közben a belső élekre terhelünk és a lefelé csúszás közben igyekszünk megtartani ezt a helyzetet. Az A állás szárainak nyitásával fokozhatjuk, zárásával csökkenthetjük a fékező erőt.

Hőérzet
Amikor valódi hőmérséklettől eltérő hőmérsékletet érzünk, akkor beszélünk hőérzetről. A sípályán mért hőmérsékletnél melegebbet érzékelünk, ha süt a nap, hidegebbet, ha erős szél fúj.

Hütte
A fogadóvá, étteremmé átalakított egykori menedékházak német elnevezése.

H-lépés
Egyszerű párhuzamosan tartott sílécekkel végrehajtott oldalirányú lépkedés, kezdők számára léchez szoktató gyakorlat. Meredek szakaszon ezzel a technikával lehet felfelé haladni a síléc lecsatolása nélkül (sőt a ratrakok megjelenése előtt a sízők ilyen technikával taposták le a friss havat a sípályán).

Ideális ív
Kanyarpályán a lehető legrövidebb, leggyorsabb út, a kisodródás határán belül.

Indítópálcás
Tányéros sífelvonófajta.

Kabinos
Elterjedt sífelvonó típus, számos fajtája létezik.

Kantni
A síléc éle. Ez az alkatrész felel a síléc egyenessiklásáért és kanyarodási képességeiért. A síléc szerkezetébe van integrálva és a síléc talpával van egy szintben. Amennyiben az oldalán rádiusz keletkezik (kitompul) meg kell éleztetni, az élezés a kantni oldalsó és alsó felületének csiszolásával történik.

Kapu Két stangli (műlesiklás/SL) vagy két stangli pár (óriás műlesiklás/GS, szuper óriás műlesiklás/SG, lesiklás/DH) alkot egy kaput. Síversenyen a versenyző köteles a kapuban mindkét léc kötésével áthaladni. Általában két egymás követő kapu különböző színű. Legeltereltebb a piros/kék kombináció. Ezen kívül vannak még egyéb kapuk más szakágakban, de azokat nem ismerem.

Kék pálya
Kezdőknek és éppenhogy haladóknak való kis lejtésű sípálya, a sítérképeken kék jelölésű, innen a név.

Kérges hó
Akkor alakul ki, amikor a hó tetejére ónos eső esik, vagy a hóréteg felső rétegét az olvadás után a hideg szél keményre fagyasztja. Ilyen hóban gyakorlatilag lehetetlen és rendkívül balesetveszélyes a pályán kívüli sízés.

Kikormányzás
Esésvonaltól megállásig vagy élváltásig tartó kanyar fázis.
Ez a kanyarodás leghosszabb szakasza. Közel állandó élszög és csökkenő sugár jellemzi. A kikormányzás végét a csökkenő élszög és a csökkenő terhelések jelzik.

Kiold
A síkötés amennyiben a síbakancs a beállított értéknél nagyobb erővel akar mozdulni oldalra, vagy felfelé a léchez és a kötéshez képest, a síkötés első, vagy hátsó rögzítőpofája kinyílik, és a síbakancsot kidobja, ezzel megelőzve a síző lábának sérülését.

Kofix
A síléc talpán általában kövek miatt keletkező sérülések, mélyebb karcolások javítására használt anyag, mai elnevezése p-tex.

Kötés
A síléc és a síbakancs közötti kapcsolatot biztosítja, a sílécre csavarozzák, de manapság egyre inkább a sílécbe integrált elemekre rögzítik.

Kövezés
Kevés hó esetén amennyiben a sípálya talaja sziklás-köves a síléc alját összekaristolhatjuk, rosszabb esetben kárt tehetünk a síléc szerkezetében is, a balesetveszélyről nem is beszélve.

Külső-él
A jobb léc jobb éle illetve a bal léc bal éle.

Legyező
Lendületek a hegy felé rézsut siklásból, majd egyre meredekebben az esésvonalig.

Lendület a hegy felé
Esésvonalból vagy enyhébb szögből indított kikormányzás a hegy felé.

Lesiklás
A síelés egy ága, a legmeredekebb pályákon rendezik, a kapuk elég ritkán vannak, a versenyzők elérik a 120-130 km/h -s sebességet.

Letörés
A sípályán (vagy azon kívül) található rövid, meredek szakasz, amelynek meredeksége jóval meghaladja a sípályáét. Sípályán jellemzően a keresztben áthaladó utaknál lehet ilyen jelenséggel találkozni.

Leold
Lásd.: kiold.

Lépcsőzés
H lépésekkel való haladás meredek lejtőn felfelé.

Magas tehermentesítés
A hagyományos "iskola" kanyarodási módszere. Kanyar előtt és után kissé rogyasztott térdekkel síelünk, a kanyarban felállunk, ezzel segítjük a lécek kanyarodását.

Másfél kanyar
Lendület a hegy felé és teljes kanyar kombinációja.

Mellézárás
Menet közben az átvezető hóekéből vagy halszálkából visszatérés a párhuzamos lécekhez.

Mély tehermentesítés
A magas tehermentesítés inverze. A kanyarban mélyen leguggolunk, és előtte és utána állunk. Buckás pályákon alkalmazható bucka tetején való kanyarodáskor.

Mikro-Makroállítás
A síbakancs csatjainak állítási lehetősége: a makro állítóval a síbakancs csatjait nagymértékben, a mikroállítóval kis mértékben állíthatjuk, azáltal elérve a számunkra optimális szorosságot.

Monosí
Kevésbé elterjedt és egyre inkább eltűnő sílécfajta, a snowboardhoz hasonló, de annál szélesebb, a síkötések egymás mellé vannak szerelve, lényegében a két síléc egybeforrasztása, használata nagy gyakorlatot követel.

Műlesiklás
A szlalom magyar elnevezése.

Nyolcasozás
Profi sízőknek, síoktatóknak rendezett verseny. Szűzhavas hegyoldalon kell két sízőnek egymás mögött haladva bemutatni. Ketten ugyanabban a ritmusban, de ellentétes ütemben síelnek egymás mögött, így a kettejük által hagyott nyom végtelen nyolcas alakot formáz. A zsűri pontozza az alakzat szabályosságát, az együttmozgás harmonikusságát. Nagyon összeszokott sízők űzik.

Ónos eső
Amikor a tartós hideg idő után nedves melegfront érkezik a hideg levegő fölé, a lehulló csapadék a hideg légrétegbe érve lehűl, részben megfagy, majd a földre, betonra, autókra hullva a hideg felületre akár vastag rétegben ráfagy. Jellemzően november végétől január közepéig szokott előfordulni gyakrabban. A közlekedést a mértékétől függően megbéníthatja, a villanyvezetékeket, faágakat a rájuk fagyó jég súlya leszakíthatja.

Óriás műlesiklás
A síelés egy ága, meredekebb pályán történik, mint a szlalom, a kapuk ritkábban vannak. Többnyire fellépésekkel tarkított pálya.

Párhuzamos testszögek
A boka, térd, csípő, váll és karok tengelyei párhuzamosak egymással és igazodnak a lejtő dőlésszögéhez.

Piros pálya
Haladóknak való közepes lejtésű sípálya, nevét a sítérképeken szokásos piros jelöléséről kapta.

Pivot
Más néven ablaktörlő: a lécek hossztengely körüli elforgatása

Porhó
Hideg időben lehulló hófajta, nagyon könnyű fajsúlyú, egyáltalán nem tapad ezért rendkívül élvezetes az ilyen hóban a mélyhósízés.

Pre-rotáció
Carving kanyarban élváltást, tehermentesítést követő bekormányzási és/vagy esésvonali, neutrális kanyarfázis forgatással (pivot) kiváltott szakasza, ami történhet a lécek teljes, vagy részleges elemelkedésével a talajtól vagy hókontaktussal de tehermentesítve.

Ratrak
Széles pengeszerű lánctalppal felszerelt jármű, ami a pályák simítását végzi. Az elejére szerelt tolólap elsimítja a buckákat és az egyenletlenségeket a nap végén, a gép lánctalpa fellazítja a hóréteget mintegy 20 cm mélységig, majd a gép végén található lap elsimítja a fellazított hóréteg tetejét, amely ez által a legkönnyebben síelhetővé válik. Található még a ratrak végén egy speciális széles daráló is, amely a megfagyott hóréteget apróra zúzza ez által síelhetővé téve azt.

Ratrak

Rádiusz
A síléc oldalíve által alkotott körcikk rádiusza, minél kisebb, annál kisebb íven fordul a síléc. Más néven telemark ív.

Rebound effect
A lécet talp irányból érő terhelés miatti hajlását követő visszarúgó ereje.

Rézsútsiklás
A lejtőre merőleges irányban álló síléceket a hegy felé bedöntve a síléc a lejtőn keresztbe csúszik.

Rolózás
Enyhe élhelyzetben csúszás, hegy felőli éleken. A léceket egymással párhuzamosan, az esésvonalra merőlegesen vezetve.

Rugós stangli
Olyan stangli, aminek az aljánál van egy csukló, amitől le tud hajolni,és vissza tud állni merőlegesre a talajjal, ha a síző a rövidebb, ideális ív érdekében kontaktba kerül vele. A stílus neve kipp-technika.

Sarokmagasság
A síbakancs sarkánál állítható, a sarok alátámasztását emelhetjük, vagy süllyeszthetjük vele attól függően, hogy a bokacsont kidudorodása milyen magasan van a sarokhoz képest.

Sárga pálya
A legelső lépések megtételéhez ideális sípálya, nagyon kis lejtőszöggel, a sítérképeken sárga színnel (Franciaországban néha zölddel) jelölik.

Siklás
A lécek a lehető legkisebb közegellenállásal (éleken, vagy esésvonalban talpon) haladnak, sodródás nélkül.

Sífék
A síkötés egyik része, amely a síléc leoldás utáni továbbcsúszását akadályozza meg, amennyiben a kötés az esés közben leold, a bakancs talpa nem nyomja le a síféket többé, így az rugalmasan a két sífék szárat a léc mellett lenyitja, ezek a hóba fúródva meggátolják a síléc talpon való siklását, a kötésbe bakanccsal belelépve a sífékek felemelkednek, és a kötés mellé simulnak.

Stangli
Kb. 2 méter magas és 2-3 cm átmérőjű műanyag rúd vagy cső, karószerűen leszúrva, amit kerülgetni kell.

Súlypont
A test tömegközéppontja, síző esetében a csípő környéke.

Szerelés
A síeléshez szükséges felszerelés (léc, cipő, stb.).

Szinkronsízés
Ahogyan a nyolcasozásnál úgy itt is két síző mutatja be a gyakorlatot, de itt egymás mellett haladnak, azonos sebességgel és azonos ütemben szlalomozva, így a nyomuk két párhuzamos S kanyar sorozat. Síoktatók is tartanak szinkronsí bemutatókat a sípályán, ilyenkor akár 20 síző is együtt síel különböző alakzatban, de tökéletesen azonos tempóban és ritmusban, rendkívül látványos.

Szitálás
A carving sílécekre jellemző tulajdonság, ezek a sílécek az egyre rövidebb hossz és a kis rádiuszú oldalív miatt nagy sebességű egyenes a síléc talpán való csúszásnál instabillá válnak és keresztirányban kezdenek el a kötés körül mozogni a terep hatására. Ez a tulajdonság azonban elhanyagolandó, mivel a carving technikát alkalmazva szinte végig valamelyik élen sízünk.

Szűzhó
Olyan hó, amelyben még senki nem síelt előttünk, ezért felülete érintetlen. Ilyennel általában csak pályán kívül találkozunk, ill. a pályán, amennyiben arra nagy mennyiségű friss hó esett az éjjel és még nem járta le a ratrak.

Talpon csúszás
Ekkor a síléc nem az élen kanyarodik, hanem egyenesen csúszik a talpfelületen.

Tányéros-Tárcsás-Jojós
Egyszerű sífelvonó fajta.

Tehermentesítés
A terhelés alsó vagy felső holtpontján kiváltott erőhatás.
A súlypont áthelyezése az egyik lábról a másikra kanyarodáskor.

Telemark
Klasszikus stílusú sízés, ahol csak a síléc orra van rögzítve a kötéssel, a sarok szabadon mozoghat, különleges technikát igényel, de nagyon látványos.
A síléc "hídját" is szokták telemark ívnek nevezni. Lásd.: híd

Teljes kanyar
Kiindulási iránnyal ellentétes irányban fejeződik be a kikormányzás.

Tepsi
A hegyimentők által használt mentő-szán vicces elnevezése. Üvegszálas anyagú, rögzítőszíjakkal és hevederekkel ellátott, elől-hátul két-két fogórúd nyúlik ki belőle, amelynek segítségével a sérültet két hegyimentő síző bármilyen pályán biztonságosan le tudja vinni (a szerzőnek volt alkalma kipróbálni - térdszalag szakadás - egy ilyent, nagyon kényelmes és meleg, egyáltalán nem rázós, de inkább ne akarja kipróbálni senki élesben!

Terhelés
Izommunkával kiváltott, elért erőhatás. (térdnyújtás, -hajlítás)

Tojás
Lásd.: golyó

Ülőlift
Egytől hatszemélyes kapacitásig terjedő felvonófajta.

Vakköd
Olyan ködfajta, amelynek színe megegyezik a hó színével, ilyenkor lehetetlen kivenni meddig tart a hó és hol kezdődik az ég, a fényt olyan erősen megszűri, hogy bár világos van, de a hóbuckáknak és semmilyen egyéb a pályán található alakzatnak, tárgynak nincsen árnyéka, a sízés rendkívül nehéz ilyenkor, hiszen a terep egyenetlenségeit nem látjuk, csak érzékeljük a lesiklás közben.

Vax
A síléc talpát ápoló és a siklást megkönnyítő anyag.

V-lépés
Lásd.: halszálka lépés.

Vonatozás
Iskolai és nagyobb sítúra csoportok mókás és látványos szórakozása. Ilyenkor akár 10-15 síző áll hóekében szorosan egymás mögé úgy, hogy a síléceiket teljesen a másikéhoz csúsztatják, a lejtőn lefelé haladva a vonat első sízője által diktált irányban kanyarog az egész "szerelvény" (hatalmas tömeges esésekkel tarkítva).

Völgyláb
A völgy felé eső lábunk. Pl. jobbkanyarnál a bal lábunk.

Völgytámasz
Hasonlít a hegytámaszhoz, de mint a neve is mutatja, a völgylábat engedjük le egy kicsit, majd arról elrugaszkodva kanyarodunk. Előnyös, ha keskeny vagy meredek a pálya, mert evvel a leengedéssel jól lehet fékezni.

Az eredeti szótár itt található