Autóvezetés gazdaságosan

Default book

Az alábbiakban a gazdaságos vezetés néhány fortélyát írom itt le, hátha érdekel valakit hogyan lehet megspórolni 100km-en 2-6 liter üzemanyagot! Ez havi 1000 km-es futásteljesítmény esetén 6000-18 000 Ft is lehet! Megéri neked?

Fontos, hogy tudd azt, hogyan lehet mérni az autó fogyasztását ha nincsen fedélzeti komputer. Ilyen esetben a teli tankolások és a km megjegyzése alapján lehet a fogyasztást kiszámolni.

A vezetési szokások megváltoztatásával meglepő megtakarítást lehet elérni. Na nézzük!

először is nézzük az autó felszereltségét.

  • ellenőrizd a keréknyomást lehetőleg 2-3 hetente.
  • Ne közlekedj lehúzott ablakkal, mivel az a légellenállást növeli.
  • Ha tetőcsomagtartót nem használsz, akkor szereld le az autóról.
  • Ne spoilerezd fel a kocsit, mert a normális sebességnél a kocsi stabilitását nem növeli, csak a légellenállását.
  • Mivel a kocsi tömegét minden megállás után fel kell gyorsítani, ezért feleslegesen ne hurcolj csomagokat az autóban (szerszámosládát és ehhez hasonlókat).

Az autók az induláskor fogyasztják a legtöbb üzemanyagot, tehát cél, hogy minél kevesebbszer indulj és állj meg. Megdöbbentő, hogy induláskor a folyamatos haladáshoz képest akár 600%-kal is nőhet a fogyasztás az 5-10km/h-val gurulóhoz képest.

Kerüld el a felesleges megállást, fékezést!

Ha azt látod, hogy az út szélén valami forgalmi akadály van, például autóbusz vagy lerobbant kocsi lehetőleg még azelőtt sorolj be a belső sávba, mielőtt az akadályhoz érnél, így megspórolsz egy várakozást, illetve egy padlógázas sávváltást, amikor beengednek.

Ehhez persze az kell, hogy tartsd szemmel a az előttünk haladó egész forgalmat tőlünk 200-250 méterig.

Ha azt látod, hogy előtted 10 autóval többen besorolnak egy sávot, akkor te is tedd meg, hogy mire odaérsz az akadályhoz már bent legyél.

Ha tudod, hogy buszmegálló van az út szélén, de nincsen kialakítva öböl, akkor menj a megálló előtt a belső sávba.

Ha több sávos út szélső sávjában azt látod, hogy valaki indexel, akkor húzódj egy sávval beljebb, mert valószínűleg kanyarodni fog jobbra vagy parkol. Mind a két esetben megállhat és téged is megállásra kényszeríthet. Ugyanez igaz akkor is, ha valaki bekapcsolja az elakadásjelzőt.

Akadályt jelez az is, hogyha egy teherautó, vagy busz - amelynek amúgy a KRESZ szerint a külső sávokban kell közlekednie - besorol a belső sávba úgy, hogy a közelben nincs balra fordulási lehetőség. Ha abban a sávban vagy, ahonnan a busz átsorol, akkor menj utána, mert a busz vagy teherautó vezetője magasabban ül és messzebbre lát előre.

Ha nem tudsz időben sávot váltani az akadály előtt, akkor lassíts le az akadály előtt 10-15 méterre, hogy esetleg még lendületből tudjál átsorolni eggyel beljebb. Esetleg be tudsz férni a beljebb lévő kocsisorba vagy kis fékezéssel valaki beenged.

Lehetőség szerint olyan kocsi mögött haladj, ahol messzire előrelátsz a forgalomban.

Ha azt látod, hogy egy autó lassít és kiteszi az indexet, mert nagy ívben balra akar kanyarodni, de nincsen külön sáv erre a célra húzódj át a küls? sávba, mert esetleg le kell fékezned. Ha párhuzamos haladásra alkalmas úton, olyan lámpás kereszteződéshez érkezel, ahol, ahol lehet balra fordulni, de ehhez nincs külön fázis, szintén érdemes a küls? sávba sorolnod.

Válts sávot akkor is, ha a lámpához érkezve, csak a második-harmadik vagy, és a belső sávban várakozó(k) nem indexel(nek) balra. Nem mindenki elég figyelmes ahhoz, hogy balra indexelve figyelmeztesse az érkező autósokat: "Ne állj be mögém, föltarthatlak!".

Kerüld el a felesleges elindulásokat!

Piros lámpánál, gyakori rossz szokás, különösen akkor ha az Első vagy a sorban, hogy türelmetlenül hintáztatod az autót vagy túráztatod, hátha gyorsabban vált a lámpa. Hülyeség. Akkor tedd egyesbe, amikor a sárga lámpa kigyullad, és akkor adj gázt, amikor zöldre vált.

Dugóban, vagy közlekedési lámpánál gyakori az araszolgatás. Ha az előtted álló kocsi előre megy két métert felesleges sietve utánamenni. Gurulj utána szép nyugodtan, amikor a teljes sor megindul. Az autók általában alapjáraton is elég erősek ahhoz, hogy megmozdítsák a járművet. Alapjárattal gurulj az előtted előrearaszoló kocsi után, mert az autó nem fog többet fogyasztani, hiszen a motor úgyis megy. Ez alól kivétel, ha netán forgalmi akadályt jelentenél, vagy valakit be kell engedni.

Rendkívül fontos, hogy amikor a sor tényleg megindul, akkor Te is azonnal indulj, lehetőleg az előző autóval egy ütemben.

Ha az előtted haladó kocsisor meglódul ne gyorsíts utánuk, ne tapadj rá az előtted menőre, mert feleslegesen fogyasztod az üzemanyagot és valószínűleg lesz egy satufék is.

Hogyan indulj?

Az autó gyorsulás közben akkor fogyaszt legkevesebbet, ha a legnagyobb nyomatékot adja le a motor. Dízel motorok esetén az alsó fordulatszámot, benzin motorok esetén a fél és háromnegyed fordulatszámot jelenti. Ha gyorsítod az autót, akkor úgy nyomd a gázpedált, hogy a motor kb fél fordulatszámig pörögjön fel, és ekkor válts magasabb fokozatba. A gyorsítás legyen határozott és használd ki a fokozatokat. Ha elérted a kívánt utazósebességet, tedd minél magasabb fokozatba az autót. A gyorsításnál ne használd ki a motorban lévő extra erőt. Ilyenkor a karburátoros autókban kinyílik egy második szelep, az injektorosoknál pedig extra mennyiségű üzemanyagot spriccel az injektor a motorba. Ennek egy része pedig nem ég el. Általában közepes pedálállásnál még nem fogyaszt extra mennyiségű üzemanyagot az autó.

Városi forgalomban, sík terepen és lejtőn felejtsd el a 4. fokozatot, lehetőleg 5-ödikben közlekedj (50km/h körül). Ekkor a motor majdnem alapjáraton üzemel, alig fogyaszt. Gyorsításnál viszont kapcsolj vissza egy fokozatot legalább. Ha azonban a motor rángat az adott sebességnél, akkor tedd vissza négyesbe, Az 5. fokozat 5-10% üzemanyag megtakarítást jelenthet.

Általában egyenletes sebességnél válaszd mindig a lehető legmagasabb sebességfokozatot, aminél a motor nem rángat, erőlködik. Ezt leellenőrizni kis gázadással lehet.

Ne fékezz feleslegesen!

A fékezés során az autó mozgási energiája a súrlódással hővé alakul. Ne gyorsíts fel túlságosan, ha tudod, hogy úgyis le kell lassítani. Ilyen szokott lenni városban piros lámpától piros lámpáig.

Ha folyamatosan haladsz és észreveszed, hogy előtted messze egy lámpa sárgára, majd zöldre vált, azonnal vedd le a lábadat a gázról és hagyd, hogy a motorfék lassítsa az autót. A motorfék során a modern autókban megszűnik az üzemanyag ellátás, gyakorlatilag 0 l a fogyasztása az autónak. Ha üresbe tesszük, akkor viszont megy az alapjárat.

Az is jó megoldás lehet, ha ki tudod számítania zöldre váltás időpontját, akkor gurulva érj oda, amikor a lámpa zöldre vált. Persze lesznek olyanok, akik bevágnak eléd, de gondolj arra, hogy azoknak úgyis állóra kell fékezni az autót egy kis felárért. Ha el tudod érni, hogy a lámpa zöldre váltása során 30-40km/h-val tudsz még haladni, akkor rengeteg üzemanyagot spórolsz meg.

Arra figyelj, hogy ne lassíts le annyira, hogy külön gázzal oda tudj gurulni az utolsó autóig, mert ezzel is üzemanyagot vesztesz.

Ha az első fékpofák kibírnak 40-50000 km-t csere nélkül, akkor nem fékezel túl gyakran :)

Gyakran használt útvonalon figyeld a lámpák váltási ritmusát, és ehhez igazítsd a sebesség.

Ha olyan kereszteződés felé haladsz, ahol Elsőbbséget kell adni, akkor akereszteződés felé közeledve időben vedd el a gázt és motorfékkel lassíts,ha nem jön senki, akkor üzemesen haladj tovább.

Természetesen a többi autóst ne idegesítsd azzal, hogy az indokoltnál lassabban haladsz és reagálsz, mert ezzel veszélyhelyzetet teremthetsz.

A követési távolság helyes megválasztása

Legyen ésszerű a követési távolságod. Ne menj túl közel az előtted állóhoz, mert ha vészfékezés van, vagy csak egy kicsit is lassít, akkor neked is nyomni kell a féket. Legyen annyi helyed, hogy a kisebb sebesség változásokat a gázelvétellel és motorfékkel tudd korrigálni. Az előtted gyorsítót sem kell feltétlenül azonnal lekövetned. Ha 4-5 kocsival előrébb egy autó féklámpája kigyullad, akkor már el is veheted a lábad a gázról. Ha az előtted állók fékeznek, akkor úgy fékezz, hogy a követési távolság maradjon meg, hátha nem kell teljesen megállni.

A követési távolság arra is módot ad, hogy amennyiben sávot kell váltanod, ne kelljen várnod a a másik sávban kissé mögötted lévők jóindulatára. Ha a másik nem akar beengedni, akkor legyen még sanszod az utána következőre várni. Előbb utóbb úgyis beengednek, illetve esetleg van időd felgyorsítani hogy beférj elé.

Sávváltásnál használj irányjelzőt! A pofátlan autósok gyakran későn kapcsolják az irányjelzőt, vagy nem is kapcsolják. A tapasztalt városi autós kiszúrja a szándékot és csak azért sem engedi be az ilyet. Ha kiteszed az irányjelzőt és láthatólag türelmes vagy, akkor valószínűleg a 2., 3. autó már beenged. Ha elég nagy a követési távolság, akkor még gurulsz ilyenkor.

Gyorsan haladni

Gyorsan haladni nem azonos azzal, hogy előzök, bevágok, nyomulok sávot váltok folyamatosan. többször megfigyeltem, hogy városban az ilyen autós gyakran több kilométeres úton is csak néhány autónyi előnyre tesz szert (Volt úgy, hogy mögöttem ért célba a pofátlankodó!) Át kell venni a forgalom tempóját és ahhoz igazodni. Ne legyünk lassabbak, mint a többiek, de ne is akarjunk senkit feleslegesen megelőzni.

Ne versenyezz az utakon! Az autódnál mindig lesz gyorsabb kocsi. Akinek pedig olyan autója van, aminél nincsen gyorsabb az minek versenyezne?

Ezek voltak a jótanácsaim, de persze ezekről többet tudsz meg, ha meglátogatod az autostitkok.hu oldalt.