Az internetes virtuális közösségek és a valódi közösségek viszonya

Az utóbbi időben egyre többen blogolnak, fórumoznak, chatelnek, videókat töltenek fel és online játékokat játszanak. Nagyjából ezek alkotják azt, amit manapság WEB 2.0-nak hívnak. ( Ennél bővebb meghatározás persze van az interneten, most nem is erről akarok beszélni.) Az internet használata a szülők szerint elvonja a gyerekek figyelmét a valós világról, a tanulástól és sok egyébtől is. Nonszensz, de előfordul, hogy egymástól néhány száz méterre lakó gyerekek az Interneten keresztül beszélik meg azokat a fontos dolgaikat, amelyeket 20 évvel ezelőtt még személyesen beszéltünk meg.
Felmerült bennem, hogy azok az internetes kapcsolatrendszerek, amelyek a virtuális közösségekben létrejönnek, létrejöhetnek milyen arányban lesznek valóságos közösségek?

Ennek kapcsán egy kutatást kezdeményeztem, amelynek témája az, hogy egy iskola virtuális felülete és a felület által létrejövő internetes - nevezzük virtuális közösségnek - menniyre tudja elősegíteni az iskola működését, a diákokat és a tanárokat egységbe kovácsolni, elősegíteni a valódi közösségek létrejöttét?

Az Első méréseim az alábbiak, egyelőre kis létszámú tanulói közösségen mértem, ami egyáltalán nem reprezentatív (21 f?):

chatelés: rendszeresen 67%, szükség szerint 33%

Személyesen is találkozik rendszeresen azokkal a chatpartnereikkel, akiket személyesen ismer: 81%.
Talákozott már személyesen olyannal, akit a chaten ismert meg 29%.

Személyes információi vannak a chatpartnerekről: 55%
Ismerősökkel inkább személyesen tartja a kapcsolatot, mint chaten: 100%

Sokszor volt olyan, hogy chaten ismerkedtek meg, majd személyesen: 19%, ritkán esett meg ilyen 19%, soha ilyen nem volt: 62%

Chat csoportból valóságos közösség jött lére, erről 24% számolt be.

Fórumokba a megkérdezettek 33% ír gyakran, 48% ritkán.

Blogot senki sem ír.

Képeket, filmeket nyilvános közösségi helyekre 5% töltött már fel, saját honlapra, saját területre 57%

A fenti adatok egyelőre azt mutatják, hogy a diákok hoznak létre interneten kapcsolatokat, de inkább azok a személyes kapcsolatok továbbvitelei. Az internetes szolgáltatásokat inkább szükség szerint használják. Inkább passzív résztvevői a WEB 2.0 világának, mint aktívak.