Basszusgitár tanulás 07 - Szóló

Default book

A basszusgitárosok egy része olyan szintű képességekre tehet szert, hogy vállalkozhat szólókra. Mikor, miért és hogyan szólózzon? Lehet-e egyáltalán?

Lehet, ha a basszusgitáros elég jó technikával rendelkezik, hiszen a basszusgitár elsősorban kísérőhangszer.

Akkor szólózzon, ha a zenében annak szerepe van, hiszen a basszusszóló vagy nyugalmat áraszt, a hangzás mély hangjai miatt, vagy izgalmat, hogyha a ritmikája olyan.

A hogyanra általánosságban a következőket tudom mondani:

A szólóhangszernek ki kell emelkednie az addigi hangzásból, hogy a hallgató meghallja a szólót. Ez gyakran azt jelenti, hogy az addig csak mély hangokat játszó hangszert és erősítőt átállítod olyan hangzásra, hogy ez megtörténhessen.

Például a húrlábnál lévő hangszedőre kapcsolsz és / vagy magas hangokat nem vágod le, hanem kiemeled. A dallamot akkor lehet jobban hallani, hogyha a kb 500-1000 Hz közötti hangok emelkednek ki, de a felharmonikusok megléte erősíti a hangzást és a hallhatóságot.

Megemeled a hangszer hangerejét. Például ha van egy boost pedálod, vagy kompresszorod, vagy a basszusalapon egy kicsit feljebb tekered a hangerőt, már jó lehet. Az is jó, hogyha bekapcsolsz egy kompresszor hangzást, vagy egy basszustorzítót. Mindenképpen legyen hangosabb a hangszered, mint ami addig volt.

Milyen fekvésben?

A basszusgitáron az alsó fekvésekben dallamot nehéz játszani, illetve nem is lehet jól kivenni azt, ezért célszerű a dallamokat legalább az 5-7 fekvéstől felfelé játszani. Ez a hangmagasság jelenti a szólógitár alsóbb hangjainak a magasságát. A basszusgitár G húrjának 14 fekvése 220 Hz, ami a szólógitár G húrjának a második fekvésével egy magasságú.

Csak olyan hangszeren lehet szólót játszani, amelyik ezekben a fekvésekben is pontosan szól, a húrok távolsága a fogólapoktól megfelelő, azaz jól beállított hangszer.

A zenekarnak mialatt a basszusgitár szólózik, vissza kell csendesednie és ha a zene továbbra is igényli a basszus szólamot, akkor egy billentyűs hangszernek, vagy egy szólógitárnak kell az alapot biztosítania, ugyanis amikor a basszusgitár felmegy a felsőbb hangtartományokba, akkor a zene "alja" kiürül. Célszerű a zenekarnak ilyenkor kitartott akkordmenetet játszani, vagy a gitárosok tisztább hangzással megszólaltatott akkordokat "szedjenek".

Ha a zene nem teljesen improvizatív, mint például a free jazz, akkor a zenésznek a szólókra készülnie kell. Tervezd meg magadban, hogy mit szeretnél játszani, figyelembe véve az akkordmeneteket.

Ha a kíséret egy akkord...

A legegyszerűbb eset az, amikor a szóló alatt az akkordmenet statikus, ritkán változik. Ekkor egyszerű és unalmas szólót lehet játszani az akkord által meghatározott hangnemben. Például E dúr akkord esetén használhatjuk az E dúr skála hangjait (e, f#,g#,a,h,c#,d#). Ez triviális, de gyorsan megunható.

Ha a fenti hangokat kibővítjük az alábbi módon: e, f#,g,g#,a,b,h,c#,d,d#, akkor máris kaptunk egy Blues skálához hasonlító valamit, aminek a hangjai már eléggé sokrétűek, hogy lehessen vele valamit kezdeni. Figyelem! a c hang kimaradt, mert elviselhetetlen disszonáns ebben az esetben.

Játszhatjuk a fenti listából a pentaton skála (e,f#,g#,h,c#,e) hangjait is. Ebben az esetben a dallamok meredekebbek, érdekesebbek lesznek. A pentaton skálában maradva azonban egy idő múlva unalmassá válunk.

Gyakori technika az, hogy az alapakkord hangnemének akkordhangjait játsszuk végig: E dúr (e,g#,h) F#moll (f#,a,c#)

Érdekes hangzást kelt, amikor a dallam egy részében fél hanggal elcsúsztatjuk lejjebb a dallamot az akkordmenethez, majd a dallam végén visszatérünk a "normális". hangnembe. A dallam eleje disszonáns - izgalmas lesz, a vége pedig megnyugvást hoz.

Egy alapakkordra két különböző hangnem váltakozásával játszunk. Mondjuk a dallam elejét E dúrban, majd E mixolíd-ban, vagy dallamos mollban

Lehet egy E dúrra a tervekből felépített hangnem a tritonus hangjait is bejátszani. (e, g#, c )

Az alábbiakban Frank Zappa Rubbert című számában a zenekar D alapon kíséri a basszusgitárost.

Szóló egy akkordmenetre

Ha csak két akkordból áll a kíséret, akkor a két akkord által megadott hangnemben célszerű játszani. Az alábbi példában két akkord Fmaj7 ( f, a, c, e ) és Gdúr ( g, h, d ) alkotja a kíséretet és a kíséret nagy része C dúrban van. A kezdő hang az Fmaj7 akkord hangjain megy végig és folyamatosan épít erre a kis feszültségre, amit a G dúr old fel. A példa az AlarmSystem Együttes SBB című számában található 5:33-tól.

Nem hangnemben maradó szóló

Az egyik klasszikus darab, amit basszusgitárosoknak ajánlott Jaco Pastorius Teen Town című száma. Az akkordmenet ||: C9 A9 F9 D9 :||.

Az akkordok  hangjai (gitáron lefogva):

C13 - C, B, E, A

A13 - A, E, G, C#, F#

[A13:5,x,5,6,7,7]

F13 - C, D#, A, D, F

[F13:13,x,13,14,15,15]

D13 -  D, C, F#, A

[D13:10,x,10,11,12,12]

A kihívás itt az, hogy az első és második akkord alatt játszott dallamok lejátszhatók a harmadik és negyedik alatt úgy is, hogy transzponáljuk a dallamot a kvarttal feljebb. Itt található a szám tabulatúrája.

Például milyen hangok játszhatók ez alatt az akkordmenet alatt?

Az első és második akkord alatt: c,d,d#,e,f,f#,g, a, b. Kimarad a h hang!

Harmadik és negyedik akkord alatt: c,d,e,f#,g,a. Biztosan kimarad a d# hang!