Énektanulás 4 - Színpadi előadás

Default book

Többen azért tanulnak énekelni, mert utána fel akarnak lépni valamilyen rendezvényen. Amikor egy kezdő előadó kimegy a színpadra, akár csak néhány ember elé is, gyakran zavarba jön és sokkal rosszabbul teljesít, mint a próbán. Ez egy lelki beállítódás. Más ember éppen az ilyen helyzetekben jobban teljesít. Hogy Te melyik kategóriába tartozol, emlékezz vissza azokra az alkalmakra, amikor az iskolában feleltél, hogyan teljesítettél. A választ megkapod.

A fellépésen több zavaró tényező is van. A színpad akusztikai környezete teljesen eltér a gyakorláshoz képest. Általában rosszabb a helyzet. Gyakran az énekes nem hallja a saját hangját, különösen elektronikus erősítés esetén. Esetleg egy dobossal, gitárossal a háta mögött. Gyakori, hogy a hangszerek hangja sem úgy szól, mint a próbán. Ezt meg kell szokni. A koncerten különben sem az a cél, hogy az énekes jól hallja a zenét, hanem az, hogy a közönség jól hallja. Az énekesnek a zene csak a támpontok miatt kell, a ritmika és a harmóniamenet, esetleg a dallam miatt.

Tipikus hibák és javításuk a fellépésen

Felül-, és alulintonálás.

Még véletlenül sem szabad hangosabban énekelni, mint ahogy a gyakorláskor szoktál, mert erőltetett lesz a hangod. Gyakori, hogy  koncerten az énekes hangja hamisan szól, magasabban énekel, mint kellene, hogy hangosak a hangszerek és hallani akarja magát a hangszerek között.

Gyakori, hogy a mély hangoknál bizonytalan lesz az énekes hangja, mint szokott lenni a kontroll hiánya miatt és lejjebb énekel, mint kellene.

Ezekre az ilyen színpadokon szokás kontroll hangfalakat használni. A fellépés előtt a beálláskor addig próbáld a kontrollt beállíttatni a technikusokkal, amíg nem hallod magadat pontosan. A hangszerek hangját is kell hallanod, de nem feltétlenül CD minőségben. Manapság gyakori, hogy a kontroll az énekes fülébe tett fülhallgatón érkezik, amibe mindent a szükséges mértékben kevernek be.

Ha a színpadon nem hallod magadat, használd a jó öreg módszert. Fogd be az egyik füledet a szabad kezeddel. Ekkor a belső hallócsontokon keresztül hallod a hangod és pontosabban tudsz énekelni. Persze teljes koncertet nem illik így végigénekelni, de a nehezebb részeknél egyáltalán nem baj ez. És persze ezt is gyakorolni kell.

Ritmusproblémák

A koncerten mindenki kissé felfokozott idegállapotba kerül, ezért gyakori, hogy gyorsabban játsszák a számot, mint a próbákon vagy pontatlanabb a kíséret. Fontos, hogy énekesként figyelj a kíséretre és kövesd a zenekar által diktált tempót. Ha a kezed szabad, akkor vezényelhetsz vele magadnak és a zenekarnak is. Mozoghatsz a zene ütemére is. Az egész testben történő mozgás során a ritmust könnyebb tartani, az előadás is jobban lejön a közönségnek. A profi énekesek is mozognak a színpadon.

A mozgást nem szabad túlerőltetned, mert kifulladhatsz és nem lesz elég levegőd. A tánc és ének egyszerre csak akkor megy, ha a próbákon begyakoroltad.

Dinamikai ötletek

Amikor hangos a színpad gyakran nem hallod, hogy milyen hangosan énekelsz. Bízzál a technikusokban. Ők majd átlagosan hallhatóvá teszik a hangodat, azonban a suttogásokat és a kiabálásokat nem tudják kiszűrni, ezért a következőket javaslom.

Mikrofonba énekelni általában 3-10 cm távolságból szokás. Ilyen távolságra állítják be a technikusok a keverőket  Ha tudod, hogy egy hangosabb rész következik, akkor távolabbról kell énekelned. Ekkor vagy a mikrofont tartó kezeddel távolabb viszed a mikrofont vagy ha hangszert fogsz a kezedbe akkor a fejedet húzod hátra. Esetenként ez a távolság 30-40 cm is lehet. Ilyenkor a hangerő megváltozik a hangfalakban a hang karakterisztikája is, elvékonyodik a hang és nem fogod a zenekart sem túlüvölteni.

Akkor is megteheted ezt, ha van egy olyan hang, amit csak bizonytalanul tudsz kiénekelni. A távolabb vitt mikrofonban nem annyira bántó a hamiskás hang.

Ha egy halkabb vagy mélyebb részt akarsz énekelni, ezzel szemben akkor szinte "vedd a szádba" a mikrofont. Ilyenkor a hang teltebbnek hat és bensőségesebbé válik. Ugyanezt lehet tenni akkor is, ha valami kemény zenében hörögni kell a számban. Vedd szádba a mikrofont. A technikusok utálni fognak ezért, mert ilyenkor a mikrofon telemegy nyállal és hamarabb tönkremegy.

Trükkök

Moduláció

A hosszan kitartott hang megtartása nagy gyakorlatot igényel és nem mindig sikerül. Vannak olyan énekesek, akik az ilyen hangokat egyszerűen kitartják és vannak olyanok, akik a kitartott hangokat a hang kezdete után 1-2 másodperccel modulálni kezdik.

A moduláció azt jelenti, hogy a torkoddal megremegteted a hangot úgy, akár +- fél vagy akár több hanggal is alá és fölé mész a kitartott hangnak. Mivel a hallgató a hang kezdetén  meghallja a hangmagasságot, ez benne marad a zenei emlékezetében. Arra kell vigyáznod, hogy a moduláció közben visszatérj az eredeti hangmagasságra. A moduláció gyakorisága 2-5 rezgetés legyen másodpercenként. Az ennél gyakoribb moduláció már úgy hallatszik, mintha remegne a hangod (így énekel Tracy Chapman, de az ő hangja nem remeg), a sokkal lassabb pedig bizonytalanságot sejtet.

Az énekesek főleg a magas hangoknál gyakran automatikusan modulálni kezdenek. Ez a hangszálak erőlködése miatt van, illetve a nem megfelelő mennyiségű gyakorlásnak köszönhető. Gyakorlással ezeket a hangokat ki lehet "simítani". A cél az, hogy akkor moduláljon az énekes, amikor akar és ne akkor, amikor csak úgy tud énekelni.

Direkt alulintonálás

A rock és a blues zenben gyakori, hogy egy kitartott hanghoz képest egy egész hangot lejjebb megy az énekes. Ez azért lehet, mert ezekben a stílusokban a Dúr7-es akkord használata gyakori, tehát egy Dúr akkordra épített dallam végén a kitartott hang elindul a hangon majd lecsúsztatja az énekes.

A falzett használata

A falzettet akkor használd, ha a normál hangon nem tudod kiénekelni az adott hangokat. Be kell gyakorolni a próbákon, hogy az átmenet könnyű legyen, mert ilyenkor az embernek át kell állítania a gégéjét és amikor visszajön a falzettről normál hangra, akkor vissza kell tudni állítani. Nem könnyű. Jódlizással lehet gyakorolni rá. Michael Jackson is többször énekelt így.

Levegős ének

Így énekel sok számban Sinnead O'Connor. A levegős ének bensőségességet, lágyságot fejez ki, de gyakran bizonytalanságot is. Nehéz pontosan énekelni, ezért csak akkor énekelj így, ha a szám tényleg ezt kívánja.

Orrhang

Isten őrizz. Általában borsózik az hallgatók háta tőle, nem szeretik, ugyanakkor bizonyos népdalok, előadásmódok ezt kívánják, A rock, pop, blues és a klasszikus zenében nem szokás a használatuk.

Túl magas vagy alacsony egy dallam egy része

Előfordul, hogy egy szám egy része túl magas vagy túl alacsony az énekesnek. Ilyenkor fél vagy maximum egy hanggal érdemes eltolni a hangnemet, és így az énekesnek már problémamentes lehet a dal eléneklése. Ekkor azonban a hangszereseknél jelentkezhet a probléma, mert más fordításokat, más fekvéseket kell találniuk a zenészeknek, és például a gitárosok, basszusgitárosoknál ez nem feltétlenül működik. A megoldás az, hogy a hangszeresek elővesznek egy megfelelően áthangolt hangszert és azon játsszák el a kérdéses számot. A billentyűsöknél ez általában nem okoz problémát, mert ők gyakran képesek magát a hangszert egy gombnyomással elhangolni.

A technológia fejlődése miatt ma már léteznek pitch shifter pedálok, amelyek segítségével fél hangonként el lehet tolni egy hangszer hangját. Az eltolás felfelé és lefelé is maximum egy oktáv, tehát 12 hang. Segítségével a gitárosok a hangszer áthangolása nélkül tudják ugyanazokat a fogásokat használni, mint a megszokott, de lejjebb vagy feljebb az eredeti hangmagassághoz képest.

A másik megoldás az, hogy az énekes a problémás részeken egyszerűen más dallamot énekel. Ilyet lehet hallani Peter Gabriel egy-egy régi számában vagy a Led Zeppelin esetén a 90-es években felvett koncerteken. Az énekesek a problémás részeken másik szólamot énekeltek.

Ha te vagy a frontember - mit tegyél?

Semmi olyat, amit egyébként a próbákon nem tettél meg. Viselkedj átlagosan, mint mindig. A kezeddel ne hadonássz, de mint korábban írtam, vezényelj, esetleg fejezd ki a szám mondanivalóját. Ha hangszeres vagy, a kezed amúgy is elfoglalt, tehát nem tudsz vele hadonászni.

Ne állj mereven a színpadon, de ne is ugrabugrálj. Természetesen, lazán mozogj. (Phil Collins koncert - You'll be in my heart -1:58-nál)

Ne állj háttal a közönségnek, mert az elutasítást jelent, hacsak valamiféle koreográfia vagy hatás ezt nem írja elő.

Ha te vagy az énekes, és te vagy a frontember fontos, hogy kontaktust tarts a közönséggel. Hogyan?

Kontaktus a közönséggel

Ne csukd be a szemedet. Ha becsukod a szemedet az úgy tűnik, mintha ki akarnád zárni a világot, pedig te azért jöttél, hogy éppen velük legyél. (Sinéad O'Connor - "Nothing Compares 2 U - Ebben a számban nagyon bensőséges hangulatot akar teremteni)

A színpadon gyakori, hogy a közönséget csak egy masszának látod. Ha így nézel a közönségre, akkor a tekinteted távoli lesz és azt látják, hogy valakinek a távolban énekelsz, ezért célszerű ha kiválasztasz a közönség soraiból néhány embert és rájuk fókuszálod a tekintetedet éneklés közben. Ha ők nem az első sorban ülnek, akkor a nézőtérről az látszik, hogy te valakire fókuszálsz és valakinek énekelsz.

Az is jó ötlet, ha az első sorok egyikéből kinézel egy nézőt és neki énekled a számot. Az illető boldog lesz, a többiek pedig átérzik az ő boldogságát. Váltogasd a személyeket, lehetőleg a színpad minden részét járd be és minden irányba mutasd meg magadat. (Axl Rose a Guns and Roses Paradise City című számában)

Mosolyogj. A Te boldogságod átragad a közönségre is (például Youssou N'Dour Peter Gabriel számában). Ha van olyan szám, akkor tapsoltasd meg a közönséget. Ehhez nagy, színpadias gesztusokat kell tenni. Ha tetszik nekik, amit csinálsz, utánozni fognak.

Énekeltesd a közönséget. Ha ismerik az általad előadott számot, akkor énekelni fognak. ( Madonna - Ray Of Light , Madonna - Soundcheck in Budapest ). Ehhez egyértelműen jelezni kell nekik, mégpedig úgy, hogy bemondod a mikrofonba, hogy mindenki, bal oldal, jobb oldal, együtt, stb... és a mikrofont a közönség felé tartod. Ne dugd azonban senkinek a szájába, mert ez nem karaokee.

A számok között előre megtervezetten vagy spontán, vagy spontánnak hatóan előre megtervezetten szólj a közönséghez. Mit? Bármit, csak legyen füle és farka. Vigyázni kell azonban, hogy ne dícsérd magad, ne ömlengj, hogy milyen jók vagytok, mert az visszatetszést kelt. Gyakran elég bemondani a következő szám címét, esetleg valami egy mondatot arról, hogy miről fog szólni, esetleg kinek játsszátok.

Kell a színpadon a zenészekkel is kommunikálni, szóval és tekintettel, illeve testbeszéddel. Ha mondjuk egy refrént énekelve beállsz a gitáros mellé és együtt énekeltek mosolyogva egy mikrofonba két sort, ebből az jön le a közönségnek, hogy jól érzitek magatokat és egyben van a csapat.

Kisebb klubokban vagy baráti társaságban hogyan viselkedj?

A fent elmondottak igazak, csak mindent visszafogottabban. Teremts időnként szemkontaktust a közönség tagjaival. Ne túl sokáig, mert nem megfőzni akarod az illetőt, hanem közölsz vele valamit.

A számok közt legyen valami duma, esetleg, ha a közönség soraiban vannak ismerősök akkor azokhoz szólhatsz néhány szót.

Vokalisták

A vokál azokat az énekhangokat jelentik, akik a háttérben kiegészítik a szólóénekes hangját. A vokalistának csak az a dolga, hogy pontosan, mint egy hangszer elénekelje a szólamát. Nem kell cifráznia, nem kell különleges modulációkat bevetnie. Lehetőség szerint egyenletes távolságból pontosan énekelje végig a szólamát. Ha nem hangszeres, akkor előre betanult koreográfiát vagy spontán mozgást végezhet, de ne akarja letáncolni a szólóénekest a színpadról. Ne tolja magát előre, mert nem az a dolga. A modulációkat és hajlításokat csak akkor csinálja, hogyha a próbákon azt a szerepet kiosztották számára. Ha a vokalista önállósítja magát, akkor abból káosz is kialakulhat. A vokalista is énekelje be magát koncert előtt. lehetőség szerint a számok úgy legyenek, hogy a vokalisták legyenek bemelegedve a fellépés alatt. Nem jó, ha az elején és a végén van csak valami énekelni valójuk, mert az előadás alatt kihűl a hangjuk.

A legegyszerűbb vokál - sakál vokál - az, amikor az énekes szólamát erősíti meg egy másik hang. Célszerűen ugyanazt a dallamot énekli, esetleg egy oktávval odébb. Ha mind a két hang ugyanazt énekli - uniszónónak hívják -, akkor pontosnak kell mind a kettőnek lenni, mert különben zavaros lesz az előadás. Ilyenkor célszerű legalább még egy harmadik hang is.

Ha másik szólamot énekel a vokalista, akkor alá vagy fölé tercelhet. Ez azt jelenti, hogy a hangnemben maradva az énekes szólama alatt vagy fölötte egy terccel énekli végig a dallamot. Ehhez gyakorlás kell és jó fül. A gyakorlatlan vokalistát gyakran elviszi ilyenkor a fő énekdallam.

Fellépő öltözék

Erre abszolút nem lehet tanácsot adni. Vannak olyan előadók, akik szinte hétköznapi viseletben, farmernadrágban, pólóban, ingben lépnek fel, semmi speciális nincs rajtuk.

A másik véglet, amikor valaki extravagéns, kifejezetten az előadásra szóló ruhát terveztet és visel. Fontos, hogy az öltözék ne hasson maskarának, az előadó természetesen tudja viselni.

Ha nincs jobb ötlet, akkor mindig alkalmazható a fekete nadrág és fekete, vagy mélykék ing. Ez karcsúsít és elegánsnak hat. Egy kiegészítő, hajpánt, karperec, sál, öv, vagy ehhez hasonló feldobhatja a látványt. A zenekarnak egy stílust kell képviselnie lehetőleg.

A cipő legyen olyan, amivel nem botlasz meg a színpadon, nem ficamítod ki a bokád.

Ezzel kapcsolatos további és jobb tanácsokat Terék Blanka Díva oldalán találhatsz meg.

Megjegyzés

Ebben a cikkben olyan előadókat neveztem meg, akik szerintem megfelelően prezentálják a gondolataimat. Ha valaki ezeket a youtube videókat megnézi, ne a szeretett vagy utált zenéket nézze, hanem azokat a technikákat, amiket a sztárok, akik általában kitűnő előadók - alkalmaznak.