Gitárvásárlás barátom fiának

Akusztikus...

Ma voltunk gitárt vásárolni a barátom fiának. Valamiért gitározni akar megtanulni. Hihetetlen, de ma is vannak ilyen srácok. A barátom engem kért meg, hogy kísérjem el őket és segítsek a hangszer kiválasztásánál.

Az elején megbeszéltük, hogy egyelőre egy akusztikus gitár megfelelő lesz, de úgy véltem, hogy rossz hangszert ne vegyünk, mert attól elmegy a kedve, drágát pedig megint ne vegyünk. Abban is megegyeztünk, hogy fémhúros lesz a gitár, mert a végcél mégsem a flamenco és a klasszikus zene lesz. Őszintén szólva hülye időpontot választottunk, de nem baj, mert végül is lett gitárja. Az idő pocsék volt, a hangszerüzletek pedig általában zárva voltak az Eldorádó kivételével.

Mikor bementünk, felmentünk az akusztikus gitárok részlegére és el kezdtem nézni a különböző használt hangszereket. Az a jó a hangszerboltokban, hogy minden kiállított hangszert ki lehet próbálni.

Az elején nézegettem az árakat és úgy döntöttünk, hogy az 50e Ft feletti hangszerekkel nem is foglalkozunk, de ettől függetlenül az összehasonlítás kedvéért megnéztem néhány drágábbat. Márkákra nem emlékszem, de volt olyan, ami elektroakusztikus és jó hangú volt. 

Néztünk néhány használt hangszert, majd az eladótól segítséget kértünk, hogy javasoljon egy nem túl drága darabot.

Mutatott egy használtat 35e Ft-ért és egy új Fendert 29e Ft-ért. A Fenderből mutatott egy elektroakusztkusat 48e Ft-ért. Végül az akusztikus Fendert választottuk ki, abból is a sötétebb színűt. Kb az illusztráció által mutatottat.

A gitár kiválasztásánál használható tanácsok:

  • Nézzük meg a pénztárcát és a kínálatot - különösen kezdők ne vegyenek túl drága hangszert.

  • Ha megvan a rászánt összeg, akkor nézzünk meg több hangszert mielőtt döntenénk. Hasonlítsuk össze a hangjukat és kényelmüket. szerethetőségüket.

  • Az akusztikus gitároknál az a jó, ha a gitár hangja mély hangokban és magas hangokban is gazdag, azaz csillogó és mély hangja is van. Ha a magas hangok nem elég csillogók azt okozhatja a rajta lévő húr régisége, oxidálódása. A mély hangok tompaságát esetleg a mély húrok régisége okozhatja, vagy ha a húrok nem elég vastagok, mivel azok nem tudják megrezegtetni a hangszer testét. Elektromos gitár esetén a hangot erősítőn keresztül hallgassuk meg, torzító nélkül elsősorban. Az elektromos hangszerek hangjára még visszatérünk.

  • Az elektromos gitárok testének nem kell rezegnie, sőt az a jó, ha a gitár teste merev, mert akkor a fémhúr sokáig rezeg, azaz sokáig szól a hang (kitartás = sustain).

  • Nézzük meg, hogy a gitár nyaka egyenes-e, azaz végigtekintünk a nyak élein és azt nézzük, hogy nem görbe, vagy ha görbe, akkor mind a két oldalon azonos módon. Az önmagában nem baj, ha a gitár nyak kicsit meghajlott, ugyanis a felhúrozott gitár nyakát a húrok meghajlítják, mivel feszítik. A fémhúros, gitárokban ezért egy menettel ellátott acélpálca van a gitár nyakában, amit egy imbuszkulccsal lehet forgatni. Ezzel lehet a gitár nyakát jobban vagy kevésbé megfeszíteni, attól függően, hogy a húrok milyen feszesek.

  • Nézzük meg, hogy a húrok milyen magasan, azaz távol vannak a fogólaptól. Akusztikus gitárnál az alapfekvésben ez nem lehet 1-2 mm-nél több és feljebb sem lehet 2-3mm, főleg nem akkor, ha a feszítő pálcával helyesen van beállítva a hangszer. Ha túl magasan vannak a húrok, akkor a felsőbb fekvésben nehezebb lesz lefogni az akkordokat, illetve nehezebb lesz játszani, ha túl alacsonyan vannak a húrok, akkor zörögni fognak a gitár nyakának csapódás miatt.

  • Nézzük meg, hogy egyes bundok nem állnak-e ki jobban a kelleténél, illetve nem koptak-e le túlságosan. Ilyen van, ha egyes hangfekvésekben zörög a húr vagy nem lehet lejátszani a hangot, mert a következő bundba beleakad. A problémát újrabundozással, illetve a bundok csiszolásával meg  lehet oldani, de az plusz pénz.

  • Nézzük meg, hogy az oktáv hang ugyanolyan hangmagasságon szólal meg, mint ugyanannak a húrnak az üveghangja. Ha az oktáv alacsonyabb, mint az üveghang, akkor a 12-ik bund közelebb van a kelleténél. Ezt korrigálni lehet a húrláb paramétereinek állításával (a húrláb elektromos gitárokon állítható általában), azaz a gitárhúr hosszának a csökkentésével a vagy a gitárhúr magasságának emelésével. A húr magasságát a nyakban lévő feszítőpálca lazításával is el lehet érni, de az minden húr állapotát változtatja, ezért az nem szerencsés. Ha az oktáv magasabb, akkor lefogás után a húr rövidebb lesz a kelleténél vagy jobban megnyúlik, mint kellene, tehát a húrlábbal hosszabb távolságra állítjuk a húrt vagy alacsonyabbra eresztjük a húrt.

  • Ha az oktáv rendben van, még nézzük meg 5-ik, 7-ik 10-ik fekvésben a hangszer pontosságát.- Nézzük, meg, hogy teljesen behangolt hangszeren a G húrt be lehet-e hangolni úgy, hogy lefogott akkordokkal is tiszta legyen a hang. Általában az szokott történni, hogy szabadon rezgő húrokkal a G húrt be lehet hangolni, de egy lefogott E dúr akkordban a lefogott G# hang már hamisan szól. Ennek az a megoldása, hogy vagy más vastagságú G húr kellene - vásárlásnál ezt nem lehet kicseréltetni, vagy magasan van a G húr, ezért az akkord lefogásánál a kelleténél jobban megnyúlik.

  • Próbáljunk ki alapfekvésben egy E, A, D, G, C dúr akkordot és 3-5-7 fekvésben egy egy barrés akkordot. Ha behangolás után mindegyik tisztán szól, akkor oké.

  • Nézzük meg, hogy elhangolódik-e a hangszer. Különösen elektromos gitárok és azok közül is a tremolóval ellátott hangszerek hajlamosak a elhangolódásra. Ha intenzív játék - tremoló használata, a húrok megtépése, felhúzása 1-3- félhangot - után a hangszer nem hangolódik el az jót jelent. A feszítő szerkezet pontos. Ha a hangszer elhangolódik az ok még lehet a régi, kinyúlt húr vagy a nem jól befűzött húr is.

  • Nézzük az elektronikát meg. A hangerő és hangszín potmétereknek, kapcsolóknak recsegés nélkül pontosan könnyen kell járnia

  • A hangszedők ne legyenek zajosak. Sajnos a hangszerek mindig szednek össze zajt, ezen nem lehet segíteni, de fontos, hogy mennyit. A régi hangszerek hangszedőiben a tekercsek idővel mozogni kezdhetnek és ettől ezek a hangszerek a tapizást is könnyebben összeszedik, illetve a hajlamosabbak a gerjedésre nagy hangerőnél. A passzív elektronikájú hangszerek több zajt termelnek, az aktívak kevesebbet.

  • A gitárok hangszínét úgy tudnám leírni, hogy a gitár hangjában legyen öblös mély hang és legyen csillogó magas is. A hangszernek ezt akkor is tudnia kell, ha az erősítő hangszínszabályozója nulla állásban van. Léteznek elterjedt hangszínek, mint például:

    • Jazz gitár hangszín - rövid lecsengésű mély tónusú hang

    • Fender Stratocaster hangszín - Jimmi Hendrix vagy Stivie Ray Vaughnan

    • Fender Telecaster hangszín - pl. Dire Straits, Mark Knopfler

    • Les Paul Gibson hangszín - Guns and Roses, Led Zeppelin, Carlos Santana
      Idáig voltak a klasszikusok

    • A modern heavy metal bandák gitárjainak a hangszíne olyan, amilyet a pedálból ki tudnak hozni.

  • A gitár lehetséges hangszínét elsősorban a hangszedők helye, típusa és bekötési módja határozza meg. A duplasoros, úgynevezett humbucker hangszedők nagyobb jelet és kicsit tompább hangzást adnak, mint a szimpla sorosak (single coil).

  • A gitár teste lehetőleg legyen kényelmes. A pengető kéz alatt ne legyenek éles kiszögellések. A gitár teste legyen minél kisebb, ne legyen túl nehéz. Ne legyen fejnehéz, azaz ha egy szíjjal felvesszük, akkor ne forduljon le a nyakunkból a föld felé a gitár nyaka, mert azt bal kézzel tartani kell.

A fenti tanácsok semmit sem érnek akkor, ha valaki beleszeret egy gitárba, mert akkor úgyis azt veszi meg.