A basszusgitár hangzását alapvetően a hangszer és a zenész keze határozza meg, utána a basszusgitár alap, majd jönnek a kütyük, pedálok stb...
A basszus alapokon gyakran eleve van kompresszor / limiter. A kompresszor azt segíti, hogy a megszólaló hangok egyenletesek legyenek, ne legyenek túl hangos és túl halk részek. Ez segítség a zenésznek, ugyanakkor a kompresszor működési jellegéből adódóan a túlzott kompresszálás rontja a hangszer hangzásának jellegét, főleg a pregnáns hangok játszását.
A limitert azért szokás használni, hogy egy erőteljesen megszólaltatott hang ne tegye tönkre az erősítőt.
Kórus effekt. Ez az effekt akkor hatásos, ha a basszusgitár hangjában vannak közép és magas hangok. A KFT-ben a basszusgitáros / elektromos bőgős szinte mindig használt kórust. A hang kicsit elmosódott lesz és a hang eleje sem lesz pregnáns. Ilyen pedált akkor szabad használni, ha a zenében a hangszer dallamot játszik és lágyítani akarjuk a zenét.
Basszus torzító, fuzz effekt. Régen a basszusgitárosok olyan hangosan játszottak, hogy az erősítő torzított egy kicsit a hangosabb hangoknál. A mai basszuserősítők általában tranzisztoros, illetve integrált áramkörös eszközök és ha torzítanak, akkor az ronda lesz. Ezzel a pedállal a csöves erősítők torzítását lehet utánozni. A használatától megjelennek a basszusgitár hangjainak felharmonikusai, 500-3000 Hz között, vagyis a hangszer élesebbé válik. A bundok csörgése is hangsúlyosabb lesz. Általában akkor érdemes használni, ha a hangszerrel éppen szólót játszunk, vagy szólószerű kíséretet. Kísérni ilyen pedállal nemigen szoktak.