A Gitártanulás 1. oldalon a zeneelmélettel foglalkoztam, most legyen itt egy kis további elmélet is, de már gyakorlattal fűszerezve. Hogy ki is próbálhasd, amit itt leírok, a böngésződben nyiss egy lapot a Jamstudio nevű ingyenes szoftver oldalára és próbáld ki rögtön az itt leírottakat.
Ezen az oldalon egy komplett zenekari kiséretet tudsz összeállítani egy akkordmenettel és a megfelelő kisérőhangszerekkel és aztán szólózhatsz rogyásig.
Először is felejtsd el a C dúr skálát, mert abban csak unalmas dolgokat lehet csinálni. Amikor gyakorolsz a hangszereden keresgélj! Ne akarj rögtön világszámot írni, az úgysem megy. Előbb érezd a hangulatát bizonyos dolgoknak. Nagyon sokat lehet tanulni a jazz zenéből, ugyanis a mai rockgitárosok majd mindegyike tanulta azt és ha tetszik, ha nem onnan vettek motívumokat. Az más kérdés, hogy a jazz alkalmanként lágy hangzását megkeményítették, de az eredet onnan van, ezért innen veszek néhány példát. A példák akkordmeneteit írd be a fenti szoftverbe, játszasd el vele loop-ként körbe körbe és improvizálj szabadon a megadott skálában, majd később lépj ki a megadott skála hangjai közül, ami belefér és nem érzed fals-nak. Na gyerünk.
A Bebop skála
Ezt a skálát Charlie Parker híres jazz trombitás írta le és gyakran használta. A bebop skála valójában egy Mixolíd skála, néhány lefelé men? félhanggal az alaphang és a h7 között. a hangok
Mixolyd: G F E D C H A
Bebop skála: G Gb F E D C H A
Ez a skála majdnem a C dúr skálával egyezik meg, de az F hangot illik kihagyni belőle, mert nem jól hangzik.
Nézzünk konkrét akkordmenetet, amire lehet játszani:
||: G7 Cmaj7 Dm7 G7 :||
[G7:3,2,0,0,0,1] [Cmaj7:x,3,2,0,0,0]
[Dm7,x,x,0,2,3,1]
Ha a dallam az akkor ütemével kezdődik, akkor célszerű az akkord hangjait használni első hangnak, de itt akár c-t is lehet indítani a G7 akkordra. F-et akkor érdemes játszani, amikor már a Cmaj7 akkord szól. A dallam legyen lefelé vonuló, és egy sor végén lehet kitartani egy-egy magasabb hangot. ezt a skálát nem illik felütésre kezdeni vagy a harmadik takkra az ütemen belül.
Az így játszott dallam kicsit befejezetlen és arra vár, hogy a következő körbenfolytassuk. Ezt lehet a végtelenségig is tenni...
Akkordhelyettesítés - Tritonus skála - Lydiai domináns skála
Yakori, hogy egy akkord hangjainak kevésbé fontos tagjait helyettesítjük másik hangokkal. ezek hangok általában az eredetiekhez képest fél hanggal vannak odébb. Például a G7 akkord hangjai: G H D F
akármilyen furcsa, de a legfontosabb angok ebben az akkordban a H és az F! Ha ezeket a hangokat meghagyjuk és a másik két hangot módosítjuk máris megkapjuk a tritonus akkordot és ezzel együtt a tritonus skálát. Ha a G helyett G#-t és a D helyett Db-t játszunk, akkor az alábbi akkordot kapjuk:
Ab H Db F - a fontos hangok megmaradtak a többiekkel pedig az az érdekes, hogy egymástól kisterc távolságban vannak! ez az akkord lesz a Db7. Mit érdemes erre játszani? Az alábbi skála hangjait használjuk
Db Eb F G Ab B H
Ha már megvan a skála hangulata, utána lehet két egész hang között az átvezető félhanggal isátlépni a következő fajsúlyos hangra.
A hangsornak az utolsó hangja lehet Db
A következő akkordmenetben a Db7 akkord alatt érdemes a lyd domináns hangokat játszani a többi akkord alatt simán a C dúr hangjai mehetnek:
||: Dm7 Db7 Cmaj7 :||
Pentaton skála
kezdő gitárosok és blues zenészek, nomeg a távol-keletiek hangsora. Gyakran a magyar népzenében is használják.
A skála lehet dúr, ekkor a hangjai C alapon: C D E G A
vagy moll, ekkor a hangjai: A C D E G
Gyakran használjuk a pentaton skálát a Dúr hangnem 5. fokán lévő akkord esetén. Például C dúr skálában a G dúr akkord esetén használjuk az alábbi pentaton hangokat: G A H D E
Ennek a hangzása tiszta, légies, könnyű, vidám, stb...
Váltakozó skála gitárra
Érdekes hangzás, mivel hasonlít a lyd domináns skálára (a melodikus moll 4. foka). Pl.
G Ab A# H Db Eb F