a bene placito | tetszés szerint |
a due | mindketten |
a piacere | tetszés szerint |
a prima vista | első látásra énekelni, lapról játszani |
abszolút hallás | képesség, amellyel az ember eredeti magasságán tudja meghatározni a hangot |
abszolút zene | a programzene ellentéte |
accelerando | gyorsítva |
ad libitum | tetszés szerint |
adagio | lassan, igen lassan |
affettuoso | érzelmesen |
affrettando | nekiiramodva, sietve |
agitato | izgatottan |
air | ének, ária (szvitekben éneklő, dallamos tétel) |
akkord | különböző magasságú hangok egyidejű megszólalása (lásd hármashangzat) |
al fine | végig |
allegretto | gyorsacskán |
allegro | gyorsan |
allemande | páros ütemű, lassú német néptánc. Régi szvitzenében nyitó vagy II. tétel |
alt | sötét színezetű, mély női hang |
ambitus | hangterjedelem |
andante | lassan, lépésben |
andantino | lassacskán |
animato | lelkesen |
appassionato | szenvedélyesen |
atonalitás | hangnemnélküliség |
attacca | indíts |
ballada | drámai elbeszélés |
bariton | középfekvésű férfihang |
barokk | 1600-1750-ig uralkodó zenei stílus |
basszus | sötét színezetű, mély fekvésű férfihang |
battuta | ütem, ütés |
bel canto | szép ének. Régi olasz éneklési stílus |
ben, bene | jól |
bicinium | kétszólamú ének |
blattolni | lásd a prima vista |
boleró | lassú, hármas ütemű spanyol néptánc |
bourrée | élénk, páros ütemű francia tánc. A barokk szvitzenében gyakori |
brillante | csillogóan |
brio | lendület |
bé (b) | módosítójel, amely az utána következő hangot fél hanggal leszállítja (cesz, desz, esz) |
calando | lassulva és halkulva |
calmato, calmo | nyugodtan |
cantabile, cantando | énekelve |
cantus primus | fődallam, amelyet kísérőszólamok vesznek körül |
canzone | dal, ének |
capriccio | szeszély. Szabad formában írt zenemű |
capriccioso | szeszélyesen |
cavatina | kis terjedelmű áriácska |
chaconne | változatok egy hármas ütemű dallam felett. Régi táncforma |
chanson | dal |
ciklus | sorozat |
clavecin | csemballó, a zongora őse, a 16-17. század közkedvelt billentyűs hangszere |
coda | befejező rész |
commodo, comodo | kényelmesen |
con tristezza | szomorúan |
concerto grosso | több tételből álló, szólóhangszerre vagy szolisztikus csoportra és zenekarra írt barokk zenélési forma |
concitato | izgatottan |
corona | megállás |
courante | hármas ütemű francia tánc, a régi szvitek gyakori tétele |
crescendo | fokozatosan erősödve, növekvő hangerővel |
da capo | elölről |
da capo al fine | (D. c. al fine) a zeneművet elölről ismételni a végét jelentő fine szóig |
da capo ária | a 17-18. század gyakori áriatípusa, amelyben a középrész után nem írták le újra az első részt, hanem a D. c. al fine jelzéssel utaltak az ismétlésre |
dal segno | (a) jeltől |
deciso | határozottan |
decrescendo | fokozatosan halkulva, csökkenő hangerővel |
disztonál | hamisan énekel |
divisi | megosztva |
dolce | lágyan, édesen, gyengéden |
dolcissimo | nagyon lágyan |
dolente | fájdalmasan |
doloroso | fájdalmasan |
domináns | a klasszikus dúr-moll rendszer V. fokára épülő akkord, utána legtöbbnyire az alaphangnem következik |
doppio | kétszeres |
dovce | lágyan |
drámai szoprán | kissé sötét színezetű, magas női hang |
due | kettő |
duett | két szólóhangra vagy szólóhangszerre írt zenemű |
durata | időtartam |
e | és |
echo | visszhang |
ed | és |
eguale | egyenletesen |
ellenpont | (punctus contra punctum, Kontrapunkt) több szólamű szerkesztési elv, legfejlettebb alakjai: a kánon és a fúga |
előjáték | operákat, operafelvonásokat, baletteket vagy oratóriumokat bevezető zene. Míg a nyitány önálló, zárt zenei formát jelent, addig az előjáték megszakítás nélkül torkollik a cselekménybe |
energico | erélyesen |
epizód | közjáték. A rondóformákban a főtéma ismétlődései közé beékelt, azzal ellentétes hangzású zenei anyag |
eroico | hősiesen |
espressivo | érzéssel, kifejezéssel |
eufónia | széphangzás, jóhangzás |
fantázia | kötetlen, rögtönzésszerű zenei forma |
fermata | korona, nyugvópont. A vele jelölt hang vagy szünet értékét megnyújtja, zenei nyugvópontot jelent |
feroce | vadul |
fieramente | büszkén |
flebile | panaszosan |
főhármashangzatok | valamely hangsor I., IV. vagy V. fokára épített hármashangzatok neve |
forte | hangosan, erősen |
fortepiano | erősen, majd halkan |
fortissimo | nagyon hangosan, nagyon erősen |
forzando, forzato | erősítve, hangsúlyosan |
fúga | (futás, kergetőzés) az ellenpont művésztének legmagasabb rendű formája, amelyben a belépő szólamok egymást utánozzák (imitálják). A főszólam neve dux, a dominánson lép be a comes, és az ellentétet képviseli a contrasubjectum |
funebre | gyászosan |
fuoco | tűz |
furioso | dühödten |
g-kulcs | (violinkulcs) a második vonalon jelöli a g hang helyét |
gagliarda | hármas ütemű, élénk tempójú, régi olasz ugrótánc |
gavotte | páros ütemű, ünnepélyes jellegű régi francia tánc |
gigue | többnyire páratlan ütemű, élénk tempójú tánc. A 17-18. század táncszvitjének utolsó tétele |
giocoso | tréfásan |
giusto | pontosan |
gli altri | a többiek |
glissando | siklás |
gradatamente | fokozatosan |
grandioso | hatalmasan |
grave | súlyosan, igen lassan |
grazioso | kecsesen |
gridando | kiáltva |
habanera | páros ütemű, kubai eredetű spanyol tánc |
hangfogó | (sordino, Dämpfer) vonós és rézfúvós hangszereknél alkalmazott szerkezet a hangerősség csökkentésére |
hangszerelés | egy zeneműnek több hangszerre vagy zenekarra való alkalmazása |
hangérték | a hangok időtartamát jelöli |
hármashangzat | klasszikus értelemben egy hangsor első, harmadik és ötödik hangjának együttese. Van dúr, moll, szűkített és bővített hármashangzat |
himnusz | ünnepélyes hangzású dicsőítő dal |
homofónia | olyan többszólamú zene, amelyben egy vezető szólam mellett a többi szólam csak a kíséret szerepét tölti be, a polifónia ellentéte |
imitáció | utánzás; olyan többszólamú zenei szerkesztésmód, amelyben a kezdő szólamot a később belépő szólamok leutánozzák (kánon, fúga) |
impetuoso | viharosan |
impromptu | rögtönzés; kis terjedelmű, szabad formájú zenemű |
improvizáció | rögtönzés |
in rilievo | kidomborítva |
incalzando | sietősen |
intermezzo | közjáték, közzene |
kádencia | nagyobb áriákban vagy versenyművekben az énekes vagy a hangszeres művész virtuóz szólója. Régente rögtönzésszerűen előadott, formailag kötetlen zenei részlet |
kamarazene | kis hangszeres együttesre írt zenemű |
kánon | az imitáció legszigorúbb változata, amelyben az első szólam valamennyi lépését a belépő további szólamok pontosan követik |
koloratúrszoprán | rendkívül mozgékony, díszítéseket, futamokat könnyen éneklő, magas női hangfajta |
korál | protestáns egyházi népének |
kvartett | négy hangszer vagy énekes együttese (lásd vonósnégyes) |
kvintett | öt hangszerre vagy énekhangra írt mű |
kvintváltó dallamok | a régi magyar népdalok között gyakran előforduló típus, amelynek második része az elsőt öt hanggal (kvint) mélyebben pontosan megismétli |
lamento | kesergő, drámai hangvételű, hosszabb arioso, a 17. század operáiban gyakori |
ländler | a lassú keringő régebbi, népi formája |
languendo | vágyakozóan |
lapról olvasás | lásd a prima vista |
largamente | szélesen, lassan |
larghetto | kissé szélesen, lassacskán |
largo | szélesen; a leglassúbb tempó jelölése |
lauda | vallásos dicsőítő ének |
legato | kötve, kötötten; a hangok megszakítás nélkül kövessék egymást. Jele: kötőív |
leggiero | könnyedén |
lento | lassan |
lieto | vidáman |
lírai szoprán | lágy színezetű, magas női hang |
lírai tenor | lágy színezetű, magas férfihang |
lontano | távolról |
lugubre | komoran |
lunga | hosszan |
lusingando | hízelegve |
madrigál | többszólamú, kíséret nélküli (a capella) társas ének |
maestoso | fenségesen |
maggiore | dúr |
malinconico | mélabúsan |
mancando | csökkentve |
marcatissimo | nagyon nyomatékosan |
marcato | nyomatékosan |
marche funèbre | gyászinduló |
marziale | harciasan |
mazurka | a keringőnél lassúbb, hármas ütemű lengyel nemzeti tánc |
meno | kevésbé |
menüett | hármas ütemű, mérsékelt tempójú, régi francia udvari tánc. A klasszikus szvit- és szimfóniairodalomban gyakori |
messa | mise |
mesto | búsan |
metronóm | rugós szerkezetű, állítható sebességű ingamozgást végző készülék. A zeneművekben található metronómjelzés (pl. M. M. = 100) azt jelenti, hogy a készülék hányat kattanjon percenként |
mezza voce | félerős hangon |
mezzoforte | (mf) középerősen |
mezzopiano | félhalkan |
mezzoszoprán | a szoprán és alt hangszín közötti női hang |
minore | moll |
miserioso | titokzatosan |
missa | mise |
moderato | mérsékelt tempóban |
moduláció | átmenet egy hangnemből valamely más hangnembe |
molto | nagyon (pl. molto allegro = nagyon gyorsan) |
morbido | szelíden |
morendo | elhalóan |
mosso | mozgalmasan |
motetta | a 15-16. századtól kezdve, imitációs felépítésű, többszólamú énekes kompozíció. Míg a madrigál világi, addig a motetta főként vallási tárgyú műfaj |
moto | mozgás |
musette | duda; francia pásztortánc. Jellegzetessége a dudaszerű kísérőszólam |
musica | muzsika, zene |
neumák | a korai középkor hangjegyírása |
noktürn | szerenádhoz hasonló, lírai zenemű |
non | nem |
nyitány | operákat, baletteket bevezető önálló zenedarab. Később önálló, programmal bíró zenemű |
opera | dalmű, daljáték, énekes színjáték |
opera buffa | vígopera |
opera seria | komoly opera |
opus | mű, munka. A zeneszerző adott alkotásának sorszámát jelenti, az alkotó életművén belül. Pl.: op. 36 |
orchester | lásd zenekar |
ordinario | rendes módon |
orgonapont | hosszan kitartott hang, amly körül a többi szólam mozog, és változtatja a harmóniákat |
ostinato | makacs; egy adott ritmus vagy dallamfordulat többszöri ismételgetése |
parlando | elbeszélő, kötetlen tempójú előadási mód |
partitúra | vezérkönyv; a karmester szólama, amelyben valamennyi énekelt vagy hangszeren játszott szólam megtalálható, áttekinthető és jól olvasható |
passacaglia | hármas ütemű, olasz vagy spanyol eredetű tánc, a chaconne-hoz hasonló |
passione | szenvedély |
patetico | pátosszal |
pauza | (pause) szünet |
pavane | páros ütemű, méltóságteljes, olasz vagy spanyol eredetű énekes körtánc |
perdendosi | elhalóan |
pesante | súlyosan |
piacevole | kedvesen |
piangendo | panaszosan |
pianissimo | nagyon halkan |
piano | halkan |
pizzicato | pengetve; a vonós hangszereknél használatos játékmód. Jelölése: pizz. Ha ismét vonóval folytatják, arco jelölést alkalmaznak |
più | több (pl. più forte = több erővel, erősebben) |
poco | kissé (pl. poco piano = kissé halkan) |
poco a poco | fokról fokra |
poi | azután |
polifónia | olyan többszólamú zenei szerkesztésmód, amelyben minden szólamnak önálló szerepe és jelentősége van. A homofónia ellentéte |
poliritmika | többritmusúság; az egyes szólamok különböző ritmusúak |
politonalitás | többhangneműség; olyan zenemű, amelyben két vagy több hangnem egy időben szerepel |
precipitando | nekirohanva |
preklasszikus stílus | a kései barokk, a klasszikát megelőző zenei korszak jelölése |
prelúdium | előjáték |
prestissimo | nagyon gyorsan |
presto | gyorsan, sebesen |
prima, primo | első |
psalmus | zsoltár |
quasi | mintegy |
quieto | nyugodtan |
quodlibet | "ahogy tetszik"; régi társas muzsikálási mód, amikor olyan önmagukban is önálló vagy különböző dallamokat énekeltek vagy muzsikáltak, amelyek együtt is jól hangzanak |
ragtime | néger eredetű, páros ütemű amerikai tánc |
rallentando | lassítva |
rapidamente | gyorsan |
rapido | gyorsan, sebesen |
rapszódia | fantáziaszerű, nemzeti motívumokra épülő hangszeres zenemű |
recitativo | olyan éneklésmód, amely ritmikájában és lejtésében pontosan követi a szöveget, előadásmódja ezért inkább deklamálás jellegű. A régi operákban és oratóriumokban vagy kantátákban az áriákat előzi meg |
recitativo accompagnato | zenekarral kísért recitativo |
recitativo secco | többnyire csemballón megszólaltatott, akkordokkal kísért recitativo |
relatív hallás | amikor egy megadott hanghoz viszonyítva következtetünk a következő hangok magasságára. Ellentéte az abszolút hallás |
religioso | áhítatosan |
repetizione | ismétlés |
replica | ismétlés |
requiem | gyászmise |
ricercare | fúgaszerű kompozíció |
rinforzando | erősödve |
risoluto | határozottan |
risvegliato | frissen |
ritartando | lassítva |
ritenuto | fokozatosan lassítva, visszatartva |
románc | szabad formában írt, érzelmes zenedarab |
rondó | régi francia körtánc, főelve: a rondótéma többszöri visszatérése; a klasszikus szimfóniák utolsó tétele |
rubato | csapongva; egy-egy hang értékének önkényes meghosszabbítása vagy megrövidítése |
rustico | parasztos |
sarabande | régi spanyol szólótánc: lassú, súlyos, hármas ütemű. A szvitzenében rendszerint a courante és a gigue között található |
scherzando | játékosan |
scherzo | tréfa; a klasszikus szimfóniák vagy szonáták vidám karakterű tétele. A menüettből fejlődött, szerkezete vele azonos. A romantikus zenében önálló karakterdarab |
scorrevole | folyamatosan |
secco | szárazon, röviden |
seconda, secondo | második |
segno | jel |
segue | következik |
seguidilla | gyors, hármas ütemű spanyol tánc |
semplice | egyszerűen |
sempre | mindig |
sentimento | érzéssel |
senza | nélkül |
serrando | gyorsítva |
sforzando, sforzato | hangsúlyozva, erősen |
siciliano | régi olasz pásztorének |
simile | hasonlóan |
sin, sino | -ig |
smorzando | elhalóan |
solo | egyedül |
sonoro | zengzetesen |
sostenuto | visszatartva |
sotto voce | fojtott hangon |
spianato | simán (egyenletesen) |
spiritozo | lelkesen |
stílus | valamely kor, művész vagy műfaj ismertetőjeleinek összessége |
stranscinando | vontatottan |
strepitoso | zajosan |
stretta | gyors, élénk tempójú, virtuóz ária |
stringendo | hajtva (gyorsítva) |
subito | hirtelen |
szerenád | esti zene; egyszerűbb, több tételes forma hangszeres vagy énekes együttesekre |
szimfonikus költemény | zenekarra írt, irodalmi, képzőművészeti vagy történelmi program ihlette, szabad formájú kompozíció |
szimfónia | több tételes zenekari forma; zenekarra írt szonáta |
szolfézs, szolmizáció | a kottáról éneklés legegyszerűbb és legcélravezetőbb módja, az iskolai énekoktatás módszere |
szonáta | több tételes, hangszeres forma. A tételek többnyire: I. gyors, szonátaforma; II. lassú, dal- vagy variációs forma; III. mérsékelt vagy élénk táncforma (menüett vagy scherzo); IV. gyors, rondóforma |
szonátaforma | a klasszikus zenében rendszerint háromrészes: expozíció (fő-, mellék- és zárótéma), kidolgozás, visszatérés (az expozíció megismétlése), esetleg coda (zárórész) |
szonatina | kis szonáta |
szoprán | magas fekvésű, világos színezetű női vagy gyermekhang |
szubdomináns | valamely hangsor IV. fokára épülő hármashangzat |
szünet | egyes szólamok időleges szünetelésére szolgáló jelzések |
szvit | a 17. században kialakult több tételes hangszeres forma; stilizált táncok sorozata |
tacet | hallgat; az illető szólam a tételben nem szerepel |
taktus | lásd ütem |
taktusvonal | ütemvonal; az egyes ütemeket egymástól elválasztó függőleges vonal a kottában |
tangó | argentin eredetű népies tánc, a húszas évek közkedvelt társasági tánca |
tanto | nagyon |
téma | zenei gondolat |
temperálás | mérséklés; a régi hangrendszerekben más hangmagassága volt a fisz és gesz stb. hangoknak. Az oktávot Werckmeister osztotta 12 egyenlő félhangra, így a fenti hangok egymással azonosak lettek |
tempo | a zenemű időmértékének, sebességének meghatározása |
teneramente | gyengéden |
tenor | világos színezetű, magas férfihang |
tenuto | tartva |
tétel | olyan, önmagában zárt zenedarab, amely valamilyen ciklikus formának (szonáta, szimfónia, szvit) egy része |
thesis | súlyos ütemrész. Ellentéte az arsis = súlytalan ütemrész |
tokkáta | billentyűs hangszerre írt virtuóz, szabad formájú zenedarab |
tonika | alaphangnem; valamely hangsor I. fokára épülő akkord |
tornando | visszatérve |
törzshangok | az előjegyzés nélküli hangsor (c-dúr) módosítatlan hangjai |
törzshangsor | előjegyzés nélküli hangsor (c-dúr) |
tosto | sebesen |
tranquillo | nyugodtan |
transzponálás | valamely zenemű áthelyezése más hangnembe |
tremoló | a vonó szapora fel-le mozgatásával előidézett hanghatás |
tricinium | három énekhangra írt zenemű |
trilla | két szomszédos hang lehető leggyorsabb váltakozó megszólaltatása |
trió | három hangszerre írt zenemű vagy már értelemben egyes részes formák (tartós forma: menüett, scherzo) középső része |
triola | három, egyenlő értékű hangból álló egység, amely egy mérőütés időtartama alatt szólal meg |
triste | szomorúan |
troppo | túlságosan |
tutta (la) forza | teljes erővel |
tutti | a teljes zenekar vagy énekkar belépését jelzi szólórészek után |
unisono | egyszólamúan |
uniti | együtt |
ütem | metrikus egység, amely mindig két főhangsúly közé esik |
ütemmutató | törtszám, amely a zenemű vagy egy zenei részlet metrikus alapbeosztását mutatja (pl. 4/4) |
ut sopra | mint előbb |
üveghang | a vonós hangszereken a húr bizonyos csomópontjának gyenge érintésével képezhető harmonikus felhangok |
valcer | keringő; a múlt század divatos, hármas ütemű, lendületes társastánca |
variáció | valamely zenei téma átalakulása olyképpen, hogy e megváltoztatott formában is felismerhető legyen az eredeti gondolat |
veloce | sebesen |
versenymű | (concerto) szólóhangszerre írt zenekar kíséretes, több tételes zenemű |
vibrato | rezgetett (hang) |
vide | lásd |
vigoroso | erélyesen |
villanella | népies dallamokon alapuló olasz táncdal, utcai dal |
villotta | a villanella elődje |
viola | brácsa, mélyhegedű |
violento | hevesen |
vivace | élénken, gyorsan |
vivacissimo | nagyon élénken, nagyon gyorsan |
vivo | élénken |
voce | hang |
vokális zene | énekhangra írt és előadott zene. Ellentéte az instrumentális (hangszeres) zene |
volti subito | gyorsan lapozz, fordíts |
vonósnégyes | két hegedűre, brácsára és gordonkára írt zenemű, egyben maga az együttes neve |
zenekar | hangszerjátékosok együttese. Van vonós-, fúvószenekar, valamint vonós, fúvós és ütőhangszerekből álló szimfonikus zenekar |
zongorakivonat | zenekari mű zongoraátirata |