Az elektromos gitárok hangzásának beállítása 02

Default book

Tudományos válasz nincs a témára, de van néhány szempont, amit érdemes végignézni.

A gitár hangolása, a kiadott jelek frekvenciája

A hagyományosan hangolt szólógitár legmélyebb hangja E, ami 82,4 Hz és a 12. fekvésben a vékony E húron 656 Hz, és ha két oktávos a gitár nyaka, akkor a legmagasabb hang 1312 Hz. Mivel a gitár húrjának a rezgésekor legalább az első három négy felharmonikus megszólal, azért valójában mindig az alaphang első, második és harmadik felharmonikusa adja a hang jellegét, ezért a legmagasabb hang második felharmonikusa 3900 Hz.

A fentiekből az következik, hogy 82 HZ alatt nem kell szólni az erősítőnek. Mivel ez a hangmagasság még nagyon is benne van a basszusgitár hangzásába, ezért valójában inkább 160 Hz alatt vágnia kell a gitáralapnak. Tehát a gitárerősítő basszusait ha csak lehet vissza kell venni.

A legmagasabb hang kérdése pedig úgy jön elő, hogy a torzított gitárhang tulajdonképpen egy négyszög alakú jel, ami hullámtanilag azt jelenti, hogy a hullámban viszonylag sok a nagy frekvenciás összetevő. Ez azt jelenti, hogy ha egy torzított gitárt ráteszünk a Hi-Fi erősítőre, akkor zizegni fog, mert a 3-5 KHz-es jelek megjelennek benne.

Csöves erősítő esetén

A kihajtott szólógitár csöves végfokoknál a csövek karakterisztikája miatt a 3 KHz feletti hangok már csillapodnak, mert a csövek nem lineárisan erősítenek.

Tranzisztoros erősítők esetén

A tranzisztoros erősítőknél az a helyzet, hogy a tranzisztoros végfokok lineárisan erősítenek, ezért a magas hangokat jobban kell csillapítani.

Hangszín beállítása az gitárerősítőn

A mélyeket csillapítani kell és a magasakat is. A közepet viszont nem szabad emelni, mert "fa" hangja lesz a hangszernek.
A gitáralapokon lévő prezent kapcsoló (vagy más is szokott lenni a szó) kb 1,5 KHz-nél ad egy emelést a gitár hangjának. Ha van az alapon paraméteres potméter, akkor azzal szűk sávban egy kis emelést lehet 1,5 KHz-nél adni neki.

A hangfal

Sohasem szabad gitárerősítőnek széles sávú falat használni, főleg ha tweeter is van benne. A kombó erősítők általában hátul kivágottak, ezáltal a mély hangoknál akusztikai rövidzár jön létre, azaz jelentősen csillapodik, a doboz saját méretei egy bizonyos közép tartományban emelik az átvitelt, a túl magas hangok pedig a hangszórók kivitele miatt nem jönnek ki. A zárt hátú falak jobban kiemelik az alsó tartományt, ezért az előerősítőben a basszust vágni kell.

Torzítók

A torzítók működéséről írtam már itt. Amikor a gitáralapba van beépítve a torzító, akkor a fej előerősítőjébe épített torzító adja a torzítást.

Régebben a kihajtott végfok adta a torzítást, a végfokban lévő elektroncsövek nem lineáris működése miatt, de ehhez csúcs hangerőn kellett szólni a végfoknak. Egy kisebb klubban nem lehet úgy megküldeni egy komolyabb végfokot, hogy torzítson, mert lobog tőle az emberek haja.

Régebb óta léteznek olyan pedálok, amelyeknek az elektronikája adja a jellegzetes hangot.

A torzítóból kijövő jel négyszöghöz hasonlít, tele van felharmonikusokkal. A felharmonikus akár 4-6 KHz is lehet, tehát a korábban említett módon ezeket le kell vágni. A profi torzítókban elee van olyan áramkör, ami csillapítja a magas hangokat.

A torzítás mértéke

A torzítók gyártásánál kitalálták a distorsion, overdrive, fuzz, stb... kifejezéseket. Ez tulajdonképpen baromság, mert ezek ugyanazt jelentik, árnyalatnyi különbségekkel. Talán az overdrive néven nevezett eszközök adják vissza leginkább a hagyománys túlhajtott erősítő hangzást.

Úgy lehet a torzítást szabályozni, hogy a gitáros visszavesz a hangerő potméterrel és a gitár jele már nem vezérli annyira túl a torzítót, tehát a kijövő jel nem lesz annyira négyszögletes. Másik lehetőség volt, hogy a gitáros halkabban játszik. :). Ez is csökkenti a torzítást és érzékibbé teszi a hangszer hangját.

Akkordszedésnél a rock / blues / jazz gitárosok gyakran használják ezt a módszert.

A gitár erősítő bemenetének kiválasztása

Ha a gitárerősítőn két bemenet van, az általában egy érzékenyebb, kisebb jelhez való bemenet (low), a másik egy érzéketlenebb, nagyobb jelhez való (high).

A single coil hangszedős gitárok viszonylag kicsi jelet adnak le, tehát az érzékenyebb bemenetre kell kötni. A torzított hang pedig úgy áll elő, hogy tekerjük felfelé az overdrive-ot az előfokon.

Az aktív elektronikával rendelkező gitár vagy az olyan gitár, amely egy pedálon keresztül megy az erősítőbe csakis az érzéketlenebb bemeneten szóljon, mert a kis jelszintű bemeneten az előfok nem tervezetten fog torzítani és rondán szól.

Probléma még hogyha egy torzított gitárhangot a kis jelszintre dugunk, akkor a négyszögjel és az előfok torzítása együtt visszacsatolást, azaz gerjedést okoz a hangrendszerben.

Ha az effektpedálon van a torzító, akkor ne használjuk a fejben lévő torzítót, vagy csak kis mértékben állítsunk be torzítást, de a magas jelszinten.

A vijjogó gitárhang, a tömör rock, punk és a blues egy hangszeren?

A szólógitárosok azt szeretnék, hogyha a hangszerük mindig úgy szólna, ahogyan elképzelik. Ez lehetetlen, csak kompromisszumokkal lehet dolgozni.

Általában tehát a mélyeket vágni kell, magasakat vágni kell, közép lineárisan, 1,5 kHz körül egy kis emelés (presence). Az előfok nem túlhajtva, csak ha ott van a torzító.

A tömör rockban, punkban jellemzőek a kvintekkel lefogott akkordok. Jó ha van egy humbucker pickupokkal ellátott gitár. A humbucker hangszedőkben a két tekercs ellentétesen van tekerve egymástól nem távol, ezért kevesebb a magas felharmonikusa, és nem szedi össze a hálózati 50 Hz-et. A rock és punk gitárosok azt szeretik, hogyha ezek a zúzós hangok szólnának jól. A fenti beállításokkal ezeknek a kíséretnek lesz egy kis zsizsegő teteje, a gitárszólók pedig a korábban elmondottak miatt már nem fognak zizegni.

A blues, jazz, fusion zenében fontos, hogy a gitár akkordokat is játsszon, tehát kell egy tisztához közeli hang (kis torzítással). Nem kell annyi mély hangjának lenni, mint a rock zenében, ezért elegendő a single coil pickupos Stratocaster vagy Telecaster formátum. Ezek a hangszedők kisebb, de élesebb, pregnánsabb jelet adnak le, nem annyira zúzósat.

A rockhoz képest kevesebbet kell vágni a mélyet, és legalább annyira vágni kell a magasat, főleg akkor, ha a bridge-nél lévő hangszedőn szólózik a gitáros, mert abban sok magas hang van, néha talán túl sok is. Ha van egy paraméteres EQ, akkor a bántó magasakat ki kell szedni (A múltkor egy koncerten nem a saját cuccomon játszottam és egy bizonyos magas hangnál bántó hangok jelentek meg az erősítő rendszerben).

Én hogyan használom

A gitáralapom digitális és 4 db párhuzamosan működő - egy lábkapcsolóval átkapcsolható (A, B, C, D) - csatornát lehet használni egy időben.

A gitár fejben vannak effektek (torzító 4 féle, kórus, delay, compresszor, stb...). Van effektkör, majd utána következik a végfok.

A 4 csatornát így használom

A. csatorna: crunch-ös kíséret, illetve ha lejjebb veszem a gitár hangerő potméterét, akkor majdnem tiszta akkordszedés.

  • Torzító: crunch, Gain: 50%

  • Bass: -2, Middle: 0, High: -2

  • Volume: 75%

B. csatora: kicsit erőszakosabb kíséret, főleg kvint akkordok esetén

  • Torzító: crunch, Gain: 75%

  • Bass: 0, Middle: 0, High: 0

  • Volume: 75%

C. csatorna: gitárszóló, kisebb torzítással, de hangosabban, mint a kíséret

  • Torzító: , Gain: 60%

  • Bass: -1, Middle: 0, High: 0

  • Volume: 85%

D. csatorna: gitárszóló, maximálishoz közeli torzítással, a leghangosabban.

  • Torzító: crunch, Gain: 50%

  • Bass: -2, Middle: 0, High: 0

  • Volume: 90%

Az effektkörben van egy kombinált pedál, amelyen szintén négy csatorna mehet párhuzamosan: A, B, C, D

  • A. csatorna: tiszta

  • B csatorna: kórus

  • C. csatorna: delay

  • D csatorna: kórus + delay

Általános beállítások

  • Mindegyik csatorna kimenő hangereje ugyanaz

  • Nincsen hangszín korrekció egyik csatornán sem

  • Semmilyen más effekt (hangfal szimulátor, hangerő emelő, kompresszor) nincsen beállítva