BOSS ME 25 multieffekt beállításai

BOSS ME 25

Először a gitárhangról általában

Egy kis fizika

  • A szólógitár legalsó hangja: 82,4 Hz

  • A hallható hang mindig a húrok első felharmonikusán szólal meg, azaz a gitár esetén ez 164,8 Hz.

  • Ha a gitáros zúz torzítóval, akkor szólni fognak még további felharmonikusok is, pl. a második oktáv a 329,6 Hz is. A hangmagasságot ez első néhány felharmonikus teszi hallhatóvá. Ami alatta van csak a dög.

  • A Fender hangszíneiben (single coil hangszedő) kevesebb a mély hang. A Fender hangzásában mély hang akkor van, ha a nyaknál lévő hangszedő szólal meg, vagy a nyaki és a középső együtt. A hídnál lévő hangszedő elve vékonyan szól (Ezért cseréltem ki a gitáromon azt egy humbuckerre).

  • A Gibson humbucker hangszedői sötétebben szólnak, több bennük a mély hang, kevesebb a magas.

  • A zenekarban a dögöt a dobnak és a basszusgitárnak kell megadnia. A basszusgitár hangja egy oktávval lejjebb van, mint a szólógitáré, ezért ha nem alapfekvésben játszik, hanem egy oktávval feljebb, akkor a szólógitárral összecsengenek a felharmonikusai. Ha a basszusgitár és a szólógitár nem ugyanolyan ritmusban játszik, akkor ilyenkor zavarják egymást és a hangzás káosz lesz.

  • Ha az ember egyedül játszik egy gitáron, akkor persze hiányozhat neki a mély hang, hiszen nincsen ott a basszusgitár, de ezt az ember fülének oda kell képzelnie.

Hogyan jön ez ide?

A fentiek alapján a szólógitár hangzásában a mélyeknek csak akkor kell szólnia, ha speciálisan olyan zenét játszik a zenekar. A szólógitárnak mindig a basszusgitár hangjai fölött kell maradnia.

Mit jelent a mély hang?

A mély hang valahol a 100-150Hz környékén kezdődik. A zenekarnak a hangszerei közül csak a basszusgitár szólhat ebben a tartományban, de ha van equalizer, akkor a 80 Hz alatt azt is vágni illik, mert a brummogás elnyomja az értékelhető hangokat.

Az értékelhető hangok magassága

Az értékelhető hangok körülbelül 300-450Hz között vannak. Ha egy hangszer hangjában ezek a hangok megjelennek, akkor a hangszer által megszólaltatott hangok értékelhetőek lesznek.

Basszusgitár hangszín beállítása

A basszusgitáron a 300-450 Hz között emelni illik a hangzást a lineárishoz képest, hogy hallható legyen, hogy legyen „fénye” a hangzásának, a basszust szokták 1500 Hz körül (presence) emelni. Ekkor megjelennek a csattogások és bund hangok is.

Ha egy kórust vagy másmilyen lebegő effektet teszünk a basszusgitárra, akkor a magas hangok elmosódnak és egészséges közepek jelennek meg az effekt miatt.

A szólógitár és ritmusgitár hangszín beállítása

Az emberi fül a 2-3 Khz felett már nem tudja a hangmagasságot megkülönböztetni. Az ebben a magasságban és feljebb szóló hangok már csak a hangszínt módosítják.

A szólógitárnak és a ritmusgitárnak a basszusgitár hangzása felett kell szólnia, ami azt jelenti, hogy

  • Nem lehet benne túl sok mély hang

  • A torzított gitárhangban megjelenő 3-4Khz feletti hangok csak zizegést jelentenek, ezért a magasakat le kell vágni.

  • Hogyha a gitáralapon a presence-et használjuk, akkor az kb. 1,5 KHz-en egy emelést ad a hangzásnak.

A WIFI erősítőn a gitárhang azért szól szarul, mert kihozza a mélyeket is, amelyek a gitár hangjában nem tartalmaznak mást csak búgást és kihozza a HIFI végfokokon a 3-4 KHz és a feletti hangokat, ami a gitár hangjában zizegést jelent.

A jó kombó gitáralap ládájának méretezése olyan, hogy nincsen benne mély hang, de a középsugárzó hangszórók miatt nincsen benne túl sok magas sem.

Vijjogó szóló gitárhang

Ezt a hangszínt szeretem a legjobban, amikor az első oktávnál játszott gitárhangban nincsen zizegés. Ez a hagyományos Overdrive, distortion használatával lehetséges, mert abban nincsenek négyszögjelek. A FUZZ négyszögjelei csinálják a zizegős torzítást, az felejtős… Meg lehet közelíteni ezt hangzást úgy, hogy közép van magas nincsen, de van presence.

Hogyha analóg pedálokat használ a gitáros

Ekkor a hangzást a pedálok, az erősítő előfok, végfok és a hangládák adják össze. Az analóg pedálok adják a zajzárat, torzítást, kompresszort, kórust és a visszhangot / zengetést a végfok és a láda pedig megadja a hangzást. Ha valaki állandóan a saját cuccán szól, akkor ez jó összetétel lehet, mert be tudja lőni a kívánt hangzást.

Ha a torzítást csutkára feltoljuk, akkor a torzított gitárhangnak nem lesz dinamikája, a mély hangok dübörögni fognak és zizegnek, a közép és magas hangok is zizegnek.

Ebben az esetben arra kell vigyázni, hogy a kísérő hangzás és a szóló hangzás különbözősége miatt kell egy szintemelő pedál is.

Az erősítőn pedig be kell állítani az alábbi hangszíneket:

  • basszust levenni,

  • közép marad középen,

  • magast levenni vagy kicsit emelni.

  • Presence kicsit emelni.

Ha effektsort használ a gitáros

Az effektsorban az effektek logikusan következnek egymás után. Ha az effektpedálban van végfok emulátor is, akkor a hangzást a pedál adja és nem az erősítő / láda páros. Nem szabad tovább színezni azt a gitárerősítő / láda kombóval.

Ekkor a pedál beállításai:

  • A jól beállított pedál hangszíneket egyforma hangerőre állítjuk. (Én kb 75%-os hangerőre állítom)

  • Ha vannak szólóhangszínek, akkor azokat a kísérő hangszínből képezem úgy, hogy megemelem a kimeneti szintjét néhány decibellel, kb 90-95%-ig.

  • Ha a pedálon van külön szóló funkció, akkor az is ezt teszi, az adott hangzásnak megemeli a szintjét. A szólózó gitáros ezt tapossa meg és ezen kell dallamot játszani. Miután vége a szólónak, vissza kell menni az alap hangszínre.

Melyik bemenetet használjuk az erősítőn

  • A pedál úgynevezett vonal szintű kimenetet ad, maximum 750 mV. (Ez a 0 dB). A pedál kimenetét a gitárerősítő magas szintű bemenetére kell dugni, mert az alacsony szintű bemenet kb. 30-40mV-ot fogad torzítás nélkül. Ha az alacsony bemenetre kötjük a gitárt, akkor az előfokot túlvezéreljük és mivel az általában tranzisztoros vagy IC-s, a hang eleve torz lesz.

  • Az olyan alapokon, amelyeken csak egy bemenet van, szokott lenni egy érzékenység átkapcsoló vagy egy Gain potméter, ami az előfok érzékenységét állítja. Az előfokot nem szabad túlvezérelni.

Az erősítő hangszíne

Amikor pedálsort használunk és ráadásul a pedálban van ládaemulátor, akkor a hangszínt az adja meg és nem a gitáralap, ezért nem is szabad, hogy a gitáralap befolyásolja a megszólaló hangszínt.

Minden potit 0-ra kell állítani, azaz sem emelés, sem vágás. Ha a megszokotthoz képest a hangzás mélyebb vagy magasabb, akkor lehet hangyányit állítani a hangszínen, de nem sokat.

Hogyan állítsunk használható hangzásokat a BOSS Pedállal?

A BOSS ME 25 kézikönyve

A BOSS ME-25 gyakorló kézikönyve

Ezt a leírást azért készítettem, hogy egy barátom tudja használni a pedálját és ehhez végigolvastam a pedál kézikönyvét. A szövegezés ezért egy kicsit nyers fordítás ízű lehet. Bocs!

Tervezd meg, hogy melyik memóriahelyre milyen hangzást akarsz tenni!

Vagy a gitárjaidhoz választasz hangzásokat, vagy a számok stílusához válassz.

A kétféle hangszerhez kétféle hangszíncsoportot rendelhetsz hozzá. A hangszínek a finom hangzástól a durvábbig menjenek sorban - Alap, Tiszta, Kicsit torz (crunch) akkordkísérethez, Bluesos a kvintfogásokhoz, Heavy egy szólóhoz)

  • Mondjuk a Fenderhez (Single Coil) legyenek az alábbi memóriahelyek: 10, 11, 12, 13, 14, stb…

  • A Gibsonhoz (Humbucker) legyenek: 20, 21, 22, 23, 24, stb...

Mivel a BOSS pedálban van egy csomó előre gyártott hangszín a Sound Libraryban, amelyek az interneten meghallgathatók, ezért azok jó kiindulópontot jelenthetnek.

  1. Egy hangszert használva összedugod a gitárt, a pedált és a gitáralapot. A gitáralapot neutrálisan állítod be, azaz minden hangszín középen, a megfelelő szintű bemeneten szóljon, az alap nem torzítson.

  2. Válogass a Sound Library hangszínei között. Az elképzeléseidhez hasonló hangzás legyen a kiindulópont. ( A manuálban és ebben a fodításban is leírtam, hogy melyik hangszedőhöz melyik illik). Az alap hangszínek fent vannak a neten, meghallgathatók.

  3. A kiindulásként választott hangzást módosítsd, készíts egy alapot. A torzítás ne legyen túl sok, a hangszín lehet csillogó, de ne legyenek bántó magasak benne és túlzott mélyek, a hangerő lehetőleg 70% körül legyen.

  4. Az alap hangszínt a kiválasztott, mondjuk a 10-es helyre másold át. Ezt nem módosítsd többet.

  5. Az alap hangszínt másold át egy mellette lévő memóriahelyre és módosítsd a paramétereit az EDIT funkció használatával. Attól függően, hogy a torzítást a PREAMP vagy az EFFEKT pedál adja módosítsd a torzítást, a hangszínt. A módosítást azzal kezd, hogy a PREAMP funkcióval kiválasztod a kedvenc Marshall erősítő szimulátorodat, és azon állítgatod a hangszínt

Ha pl. ugyanebbe sorba egy effektes (automata WAH) hangszínt is akarsz tenni, akkor másold át egy másik helyre az alap beállítást és módosítsd az automatikus WAH-ra a hangzást.

Ha másik gitárt használsz, akkor ahhoz válassz másik kiinduló hangszínt és ugyanezeken a lépéseken menj végig.

A szóló hangerejét ezen a pedálon a [Solo] gombra taposás adja meg. Minden olyan memóriahelyen külön be kell állítani a szóló hangerejét, ahol egyáltalán szólózni szeretnél.

Másik koncepció az, hogy számok szerint állítom a pedált.

  • Bluesos számoknál: Tiszta – kórussal és kompresszorral, Kicsit torz, jobban torz

  • Heavy számoknál: Torz, torzabb (kórussal), még torzabb.

Ugyanezeket kell / lehet végigcsinálni.

Ha van egy hangzás, ami az otthoni alapon jól szól, meg kell hallgatni fülesben és és másik alapon is a próbahelyen, vagy bármilyen 10 wattos gyakorlóerősítőn. Ha azokon is megfelelően szól, akkor jó lesz, bármilyen más alapon, esetleg kicsit korrigálni kell majd.

Boss Me-25 Használati utasítás (rövid fordítás)

Néhány dolog erről a pedálról

A piacon megtalálható egyik legjobb pedál, amikor venni akartam magamnak, ez is felmerült lehetőségként.

Boss ME 25

60 memóriahely van rajta, ami ennyi különböző hangszínt tartalmaz. A memóriahelyek között a fel-le kapcsolóval lehet váltani.

A [Solo] pedál, amelynek a hangerejét bekapcsolt állapotban a [VOLUME] gombbal lehet állítani. Ez azt jelenti, hogy bármelyik hangszínhez hozzárendelhető egy szóló állapot.

A torzítást a Drive gombbal lehet szabályozni

A hangszínt a Tone gombbal lehet szabályozni

 Beállítások mentése egy adott memóriahelyre

  1. Megnyomjuk a [WRITE] gombot

  2. Kiválasztjuk a memória helyet

  3. Megnyomjuk újra a [WRITE] gombot.

SoundLibrary használata

A pedálban van egy hangzás könyvtár (Sound Library), amely kategóriánként 10 előre beállított hangzást biztosít az alábbi kategóriákban

A neten hallgatva a hangzásokat meg lehet találni, hogy milyen gitár hangszedőhöz ajánlják (S - Single coil vagy H – Humbucker)

  • Clean – Tiszta

  • CRUNCH – Enyhén torzított (akkordkíséret esetén), ha a zene ezt kívánja meg.

  • DRIVE – Torzított, hagyományos zene esetén – Kísérő hangszíneknek (Tweed Drive- S, VO drive-H, MS Drive-H, Hard Drive-H, ChorusDrive-H vagy S)

  • HEAVY – Durván torzított (heavy metál zene esetén)

  • LEAD – Szólókra (Ezeket használnám: BluesLead – S, Rock Lead-H, MetálLead-H, WahLead, )

  • EXTREME – Túltorzított vagy speciális hangzás hangzás

Itt lehet meghallgatni őket. http://www.boss.info/sound/ME-25/en.html

Hogyan használjuk:

  1. Válasszunk ki egy kategóriát a SOUND Library-ból.

  2. Az álláskapcsolóval kiválasztjuk a beállítás sorszámát

  3. Kiválasztjuk ki a megfelelő memóriahelyet

  4. A memóriába a [WRITE] gombbal elmentjük

Célszerűen a számok sorrendjében vagy más előre elhatározott sorrendben mentem el őket, hogy koncerten tudd gyorsan váltani őket.

Én készítek egy kifejezetten Blues-os hangszínsort. Egymás mellé teszem Fenderhez, és készítek egy másik hangszínsorozatot Gibsonhoz.

Egy memória beállításainak tartalmának másolása

  1. Megnyomod a [WRITE] gombot

  2. Kiválasztod az új memóriahelyet

  3. Megnyomod újra a [WRITE] gombot

Erre akkor lehet szükség, hogyha egymás mellé akarsz tenni több hangszínt, pl.:

10. Tiszta akkordkíséret 11. Blues kísérő hangzás, 12. Blues szólóhangzás

Beállítom a hozzájuk tartozó szóló hangerőt

Ezeket az alap hangszíneket másolom néhány helyre oda és ezeket módosítgatom a megadott szám jellege szerint.

Szerkesztés üzemmód, effektek kapcsolgatása

Ezt az üzemmódot akkor használom, ha az eredeti SOUND Library szolgáltatásaival nem vagyok megelégedve

A szerkesztés üzemmód esetén a SOUND LIBRARY helyett az effekteket jelentik a kapcsolók

  1. Bal oldalt az [EXIT] nyomvatartva a [WRITE] gomb megnyomása teszi a cuccot szerkesztés üzemmódba.

  2. Kiválasztom az effektet (Az effektek elnevezései a pedálra van írva):

  • COMP/FX – Compresszor, T.WAH - automatikus WAH, és AC SIM - akusztikus szimuláció

  • OD/DS – A beállítható paraméterek: Torzítás erőssége, hangszín csillogása, hangerő

  • Boost – egyszerű erősítés, a PREAMP-pal együtt érdeme használni

  • OD-1 – hagyományos BOSS Overdrive 1 hangzás, (Ez kellene)

  • T-Scream – Ibanez torzító ,

  • Blues – Eredeti overdrive, ami a pengetés nüanszait is visszadja (Ez kellene)

  • DIST – Distortion, hosszú kitartással

  • CALSSIC – Vintage szerű előerősítő

  • MODERN – Nagy bemenetű erősítő

  • METAL – Metál torzító – közép tartományt hangsúlyoz

  • CORE – A közepet kiveszi a tozításból (Mély és zizegő hang lesz benne csak)

  • FUZZ – Nagyon durva és nagyon heavy

PREAMP – Be lehet állítani az előerősítő torzítását, hangszínét, hangerejét

Egy hangszín beállítása

A hangszínt úgy lehet állítani, hogy lenyomom és nyomva tartom a DRIVE /PREAMP gombot,amig el nem kezd villogni a LED-je, ekkor a három paraméter gomb a mély, közép és magas hangszíneket állítja!

Hangzás emlékezzünk rá: Mély mínuszba, közép 0-án, magas 0-án, esetleg kicsit plusz

  • CLEAN -  Tiszta hangzás

  • TWIN -  Fender Twin Reverb hangzás

  • TWEED – Fender Bassman

  • VO DRIVE- VOX combo

  • BG LEADS – MessaBoggie combo

  • MS VINTAGE – 1970-es Marshall (Én ezt preferálnám)

  • MS MODERN – Magy hangerejű modern Marshall (Vagy ezt preferálnám)

  • 5150 DRIVE – Peavey EVH5150

  • R-FIER – Mesa/Boogie Dual Rectifier

  • ULTRA METAL – Speciális kifejlesztett hangzás. Metálra, leeresztett húrú metálra, stb…

MODULATION

  • CHORUS - Kórus (Ezt használnám)

  • PHASER – phaser, kicsit durvább effekt

  • FLANGER – Hangszín is változik

  • ROTARY – Mintha egy Hammond orgona hangja lenne

  • UNI-V - Vibrato

  • TREMOLO - Tremolo

  • HARMONIST – Mintha két gitár játszana. Csak szóló esetén használd!

  • OCTAVE – Oktáver – egy alsó oktávot ad a hanghoz.

  • DELAY Ezt nem magyarázom: rövid, közepes terem, nagy terem, hosszabb játék rögzítése

  • REVERBRoom – szoba zengése, Hall – Kőoldalú terem zengése

  1. VARIATION (TYPE) gombbal kiválasztom, hogy a kategóriából melyik effektet akarom. Effekt típusonként a számuk változik

  2. A [DRIVE], [TONE] és [VOLUME] segítségével állítom az effektek paramétereit (max. 3 paraméter)

  3. A szerkesztésből kilépek az [EXIT] gombbal

  4. Kiválasztom a megfelelő memóriahelyet és a [WRITE] gombbal elmentem oda.

Zajzár beállítása

Akkor érdemes használni, ha a single coil hangszedőt, azaz Fendert használunk.

  1. [EXIT] and [WRITE] gomb együtt

  2. Nyomva tartva az [EXIT]-et lenyomni a Memória választó gombot, ami a zajzár érzékenységét növeli vagy csökkenti.

  3. [EXIT] gombot még egyszer megnyomni

  4. Beállítod a megfelelő memóriahelyet, majd

  5. [WRITE] gombbal elmented

PC kapcsolat

A Hangzás mentése és feltöltése a pedálba:

a Librarian nevű programmal lehet ezeket a PC-vel megcsinálni. Letöltése innen:

http://www.roland.com/support/article/?q=downloads&p=ME-25&id=18623635

A letölthető Sound Library adatok:

http://www.roland.com/support/article/?q=downloads&p=ME-25&id=18632905