Az iskola a diákok otthona. Egy diák átlagosan több időt tölt el egy héten az iskolájában, mint otthon. Ez azt jelenti, hogy a társas viselkedés, az együttélés szabályainak megtanulásában óriási szerepe van az iskolának. Ez több dolgot jelent.
Környezet. Olyan környezetet kell teremteni egy iskolában, ami megfelelően kellemes, biztonságos és barátságos. Egyes iskolákban nincs arra mód, hogy a diákoknak saját termük legyen, mert nincsen rá hely. Nagy a zsúfoltság. főleg a szakképző iskolákban lehet ilyen probléma, mert ott sok szaktanterem van. A diákok gyakran ruhatárba teszik a téli időszakban felsőruháikat, ami kellemetlen, mert általában a szünet nem elég arra, hogy a kabátokat és/vagy táskákat be lehessen tenni és ki lehessen venni.
Meg kell oldani, hogy minden diáknak, de legalább diákoknak páronként legyen szekrénye, ahova ruháit és egyéb dolgait betehesse.
A termekben megfelelő dekoráció kell, és lehetőleg a diákok készítsék el
Barátságos, tágas, világos közösségi helyek kellenek, ahol a diákok összejöhetnek kisebb-nagyobb csoportokban és dolgaikat intézhetik.
Van olyan iskola Budapesten, ahol egy teátrum-szerű helyen lehet közösségi eseményeket tartani A hangulata, elrendezése megfelelő.
Dohányzó. A törvények tiltják a dohányzást, amit helyesnek gondolok, de a diákok jelentős része dohányzik az aktuális törvények ellenére is. A dohányzás megállítása lehetetlen önmagában a jogszabályok szigorításával és tiltással. Összetettebb módszerek kellenek, kezdve a megelőzés, az egészségre neveléssel, a felvilágosítással, szakemberek kiképzésével, és a diákok fegyelmi felelősségével is. Ha pedig az iskola diákjai dohányoznak, akkor az iskola ügyeljen arra, hogy valamifajta ügyeletet, védelmet biztosítson számukra még akkor is, ha ez nem a falak között történik.
Menza. Voltam olyan iskolában külföldön, ahol a menza egy étterem kényelmével és barátságosságával rendelkezett, ahol a diákok és tanárok is leülhettek, választhattak és barátságos környezetben tölthették el az ebédjüket, vagy csak beszélgethettek.
Viselkedés. Az iskolai környezet szocializálja diákjainkat. Mivel a szülői ház egyre kevésbé képes átadni a viselkedés szabályait, ezért az iskolában kell megtanulniuk azokat. Azt tudjuk, hogy a testbeszéd sokkal több információt ad egy emberről, mint a kimondott szó, ezért a tanároknak olyan viselkedést kell mutatni, amelyet elvárnak diákjaiktól. Itt gondolok az udvariasságra, dohányzásra, erőszak alkalmazásának elutasítására, a politika pártosságára-pártatlanságára, véleménynyilvánítás szabadságára, a másság elfogadására és még sok egyébre. Fontos, hogy a tanár toleráns legyen és erre tanítsa diákjait is. Fontos, hogy igazságos és törvénytisztelő legyen, mert ezt tanulják tőle a diákok. Tartsa tiszteletben diákjai véleményét és általában személyiségét, mert a diákok sem fogják tisztelni sem őt, sem egymást.
Sport, kulturális, és egyéb délutáni elfoglaltságok. Minden iskola törekszik arra, hogy a diákok délutáni elfoglaltságait is szervezze. A diákok gyakran úgy érzik, hogy egyetlen vágyuk kiszabadulni az iskola falai közül. Olyan foglalkozásokat érdemes szervezni, amelyek értelmes, érdeklődésre számot tartó dolgokat közvetítenek. Sajnos a tanároknak gyakran olyan nagy az óraszámuk, hogy nem igazán képesek plusz, a diákság számára érdekes foglalkozásokat tartani. Jelenleg a délutáni foglalkozások általában vagy kötelezőek, vagy nem igazán érdekesek. Hangsúlyosan támogatni kellene a tanárok ilyen irányú törekvéseit és úgy megközelíteni a túlmunkák kérdését, hogy a diákok tudjanak egy palettából választani. Amelyik foglalkozásra elég diák összejön és ott tényleg értelmes dolgot folynak, egy idő múlva kinövik magukat.
- Szerintem kell az amatőr színház, kell egy zenei műhely, kellenek a sportversenyek, az iskolai és más iskolák elleni versenyek is.