Diákok otthona

Default book

Az iskola a diákok otthona. Egy diák átlagosan több időt tölt el egy héten az iskolájában, mint otthon. Ez azt jelenti, hogy a társas viselkedés, az együttélés szabályainak megtanulásában óriási szerepe van az iskolának. Ez több dolgot jelent.

  • Környezet. Olyan környezetet kell teremteni egy iskolában, ami megfelelően kellemes, biztonságos és barátságos. Egyes iskolákban nincs arra mód, hogy a diákoknak saját termük legyen, mert nincsen rá hely. Nagy a zsúfoltság. főleg a szakképző iskolákban lehet ilyen probléma, mert ott sok szaktanterem van. A diákok gyakran ruhatárba teszik a téli időszakban felsőruháikat, ami kellemetlen, mert általában a szünet nem elég arra, hogy a kabátokat és/vagy táskákat be lehessen tenni és ki lehessen venni.

    • Meg kell oldani, hogy minden diáknak, de legalább diákoknak páronként legyen szekrénye, ahova ruháit és egyéb dolgait betehesse.

    • A termekben megfelelő dekoráció kell, és lehetőleg a diákok készítsék el

    • Barátságos, tágas, világos közösségi helyek kellenek, ahol a diákok összejöhetnek kisebb-nagyobb csoportokban és dolgaikat intézhetik.

      • Van olyan iskola Budapesten, ahol egy teátrum-szerű helyen lehet közösségi eseményeket tartani A hangulata, elrendezése megfelelő.

      • Dohányzó. A törvények tiltják a dohányzást, amit helyesnek gondolok, de a diákok jelentős része dohányzik az aktuális törvények ellenére is. A dohányzás megállítása lehetetlen önmagában a jogszabályok szigorításával és tiltással. Összetettebb módszerek kellenek, kezdve a megelőzés, az egészségre neveléssel, a felvilágosítással, szakemberek kiképzésével, és a diákok fegyelmi felelősségével is. Ha pedig az iskola diákjai dohányoznak, akkor az iskola ügyeljen arra, hogy valamifajta ügyeletet, védelmet biztosítson számukra még akkor is, ha ez nem a falak között történik.

      • Menza. Voltam olyan iskolában külföldön, ahol a menza egy étterem kényelmével és barátságosságával rendelkezett, ahol a diákok és tanárok is leülhettek, választhattak és barátságos környezetben tölthették el az ebédjüket, vagy csak beszélgethettek.

  • Viselkedés. Az iskolai környezet szocializálja diákjainkat. Mivel a szülői ház egyre kevésbé képes átadni a viselkedés szabályait, ezért az iskolában kell megtanulniuk azokat. Azt tudjuk, hogy a testbeszéd sokkal több információt ad egy emberről, mint a kimondott szó, ezért a tanároknak olyan viselkedést kell mutatni, amelyet elvárnak diákjaiktól. Itt gondolok az udvariasságra, dohányzásra, erőszak alkalmazásának elutasítására, a politika pártosságára-pártatlanságára, véleménynyilvánítás szabadságára, a másság elfogadására és még sok egyébre. Fontos, hogy a tanár toleráns legyen és erre tanítsa diákjait is. Fontos, hogy igazságos és törvénytisztelő legyen, mert ezt tanulják tőle a diákok. Tartsa tiszteletben diákjai véleményét és általában személyiségét, mert a diákok sem fogják tisztelni sem őt, sem egymást.

  • Sport, kulturális, és egyéb délutáni elfoglaltságok. Minden iskola törekszik arra, hogy a diákok délutáni elfoglaltságait is szervezze. A diákok gyakran úgy érzik, hogy egyetlen vágyuk kiszabadulni az iskola falai közül. Olyan foglalkozásokat érdemes szervezni, amelyek értelmes, érdeklődésre számot tartó dolgokat közvetítenek. Sajnos a tanároknak gyakran olyan nagy az óraszámuk, hogy nem igazán képesek plusz, a diákság számára érdekes foglalkozásokat tartani. Jelenleg a délutáni foglalkozások általában vagy kötelezőek, vagy nem igazán érdekesek. Hangsúlyosan támogatni kellene a tanárok ilyen irányú törekvéseit és úgy megközelíteni a túlmunkák kérdését, hogy a diákok tudjanak egy palettából választani. Amelyik foglalkozásra elég diák összejön és ott tényleg értelmes dolgot folynak, egy idő múlva kinövik magukat.

  • Szerintem kell az amatőr színház, kell egy zenei műhely, kellenek a sportversenyek, az iskolai és más iskolák elleni versenyek is.
Tags