Gitártanulás 07 - Blues skálák

Default book

A blues skála

A rock, blues gitárosok egyik legfontosabb skálája a blues skála. A blues skálát legkönnyebben a pentaton skála alapján lehet megérteni, tulajdonképpen annak kibővítése. A blues skálában játszott dallam alapvetően egy moll pentaton skálát jelent, de a skála hangjai kibővíthetőek szinte bármilyen hanggal, amelyek persze elsősorban átvezető, előke, stilizáló szerepet töltenek be. Mivel a blues skála pentaton hangjai a fő hangok és szinte sohasem játsszuk végig az összes hangot, ezért ennek a skálának a hangjainál értelmetlen pengetési irányról beszélni, mert a hangok közül ad-hoc ki lehet hagyni egyeseket.

Az alábbi skála egy kicsit módosított változat.

Ezt a példát hasonlítsd össze a korábban megmutatott pentaton skála hangjaival. Látszik, hogy az ujjrend közel ugyanaz. A hangmagasságok jelölésénél azonban az eddigi '#' jel helyett a 'b' jelet használom. A blues skálában vannak úgynevezett "blue" hangok, amelyek a búskomorság, a fájdalom, a levertség kifejezésének hangjai. Ezeket a hangokat, mint például a fenti "A blues" skálában a C hangot vagy az E hangot vagy magát az alaphangot kicsit sokszor alul intonálva éneklik az énekesek, a gitárosok pedig a húr nyújtásával és tremolóval szólaltatják meg. A billentyűsök gyakran az alatta levő félhanggal egyszerre játsszák a hangot. Ettől lesz az érzés bluesos.

Ebben a skálában a G húron a 6. fekvésben betettem egy C# hangot, kimarad a D hang, továbbá a H húron a G hang helyett F# található. Ezt a skálát olyankor játsszuk, amikor erőteljesebb érzést szeretnénk közvetíteni, azaz ez már nem "blue" érzés, hanem inkább "rock" érzés. Például a Johhny Be Goodban az induló dallam ebben a skálában indul. A skála a C# és a F# hangoktól válik érdessé és lesz erőteljes. Tulajdonképpen ez kicsit "dúr" blues lesz, ha ez nem lenne képzavar.

A rock és blues gitárosok számai gyakran A vagy E blues hangnemben vannak, mivel ezekben a hangnemekben könnyű bluesosan gitározni. Tipikus bluesgitáros fogás, hogyha egy énekesnek az A és E alapú hangnem magas, akkora hangszereket fél vagy egész hanggal lehangolják és így a gitár ujjrend megmarad, de énekelhető lesz a dal és a hangzás sem lesz nagyon különböző attól, mintha E vagy A hangnemet használnának. Annak idején Jimi Hendrix, Stevie Ray Vaughan is alkalmazta ezt a fogást és a mostanában újra összeállt Led Zeppelin is így énekel egyes számokat. Megjegyzem, hogy a Guns and Roses is így játszik manapság.

Megjegyzés

  • Mivel a blues skála hangjait akár két ujjal ( 1. és 3.) végiglépkedve a húrokon le tudjuk játszani, a kezdő gitárosoknak roppant csábító, így játszani, de ez teljesen amatőrnek hat! A pentatonba beékelődő blues hangokat csak módjával szabad használni, akkor lesz a zene kifejező. Használni kell a "blue" hangok alulintonálását, a nyújtás, a tremoló lehetőségeket.

  • A nyújtás és a legato technika sem mindegy, hogy melyik hangra, hogyan alkalmazzuk.

B.B King által használt gyakori skála a következő: