Tanulási technikák

Törődj az egészségeddel

Mozgasd a lábait. A vérkeringés hiánya együtt jár a koncentráció hiányával. Ha sokáig egy helyben ülsz, rázogasd egy-két percig az egyik, majd a másik lábadat. Ez nem csak a véráramnak ad lökést, hanem fokozza az összpontosítást és az emlékezést is.

Tápláld gondolataid: reggelizz! A legtöbben kihagyják a reggelit, azonban a kreativitás gyakran a kora reggeli órákban a legoptimálisabb. Némi fehérje hozzáadásával táplálhatjuk az agyunkat, a proteinhiány ugyanis gyakran fejfájást okoz.

Ebédelj könnyű ételeket. A zsíros, nehéz ennivalótól elálmosodik az ember. Bár a pihentető szunyókálás jót tesz, a legtöbb ember nem tudja, hogy miként.

Észlelés-erősítés: Ginkgo biloba. Ezt a növényt Kínában, és más országokban már évszázadok óta alkalmazzák természetes táplálék-kiegészítőként. Állítólag patkányoknál visszafordítja a memóriaveszteséget. Egyes egészségügyi szakemberek által neurooptropika  - olyan vegyületek, amelyek mellék- és mérgező hatás nélkül hatnak a kognitív funkciókra - szerként javasolt, mivel növeli a memória befogadóképességét.

Csökkentsd a stresszt, ezáltal a depressziót is. A ránk nehezedő nyomás és a lehangoltság csökkentheti az információkra való emlékezés képességét, így akadályozza a tanulást. Olykor a depresszió távoltartásához elegendő csupán kellő mennyiségű napfényt és egészséges élelmiszereket biztosítani.

Egyensúlyi kérdések

Aludj rá egyet. Maxwell Maltz Pszichokibernetika című könyvében olyan emberről ír, akit busásan fizettek azért, hogy újabb és újabb ötletekkel álljon elő. A férfi mindig magára csukta az ajtót, elhúzta a függönyöket, lekapcsolta a villanyt. Az aktuális feladatra koncentrált, majd egy rövidet szundított a kanapén. Mikor felébredt, általában megoldotta a problémát.

Tarts szünetet. Amikor hosszú ideje ülsz egy helyben, és próbálsz a tanulásra koncentrálni, egyfajta nyomás nehezedik rád. Ezt úgy csökkentheted, hogy változtatsz a pszichikai és mentális perspektíván: tanuláskor óránként 5-15 perces szünetek beiktatásával jóval hatékonyabb lehetsz, mint non-stop magolással. A szünetek során az agy nem csak pihen, hanem elég időt kap ahhoz, hogy az információkat magába szívja. Ha nagyon professzionális akarsz lenni, oszd a tanulási időt 90 perces ciklusokra, ennek részeként tarts minden periódusban 20 perces szünetet, amikor alaposan relaxálsz.

Sétálj. Helyzeted megváltoztatásával oldhatod feszültséget, ezáltal pedig szabadjára engeded kreativitásodat. Egy rövid séta a szomszéd ház körül biztosan jótékony hatású lehet.

Változtass az érdeklődéseden. Gyakran nincs elég idő a hosszú szünetekre. Ha így áll a helyzet, módosítsd összpontosításának tárgyát; váltogass műszaki és nem-műszaki témák között.

Fókusz és perspektíva

Változtass módszert. A tanulás három alapvető technikája a vizuális, az akusztikus, és a kinesztetikus - érzés, tapintás, mozgás -, ha az egyik nem működik, próbálkozz meg a másik kettővel.

Meditációs sétára fel. Ha éppen sétálni mész, tégy még egy lépést előre, és tanulj bele a meditációs sétába, amely során elérheted saját belső erőforrásaidat, és megerősítheted összpontosító képességedet. Ám arra figyelj, hogy ne gyalogolj bele egy útkereszteződésbe.

Fordulj önmagadba. Összpontosíts arra, amit éppen tanulsz, ne is próbálkozz közben tévézéssel, és ne problémázz dolgokon, a nyugtalanság nem hat jótékonyan az információ elraktározására.

Kapcsold le a villanyt. Ez egy módszer arra, hogyha képtelen gondolkodni, legalább összpontosítani tudjon. Ülj a sötétben, zárd ki a külső ingereket; ez az állapot ideális a kinesztetikus - a mozgásra, tapintásra támaszkodó – tanuláshoz.

Állj a zuhany alá. Vegyél fürdőt, vagy zuhanyozz, mindkét tevékenység oldottá tesz, ezáltal érzékennyé válsz briliáns gondolatok felismerésére.

Emlékező technikák

Hallgass zenét. A kutatók már régen bebizonyították, hogy egyes zenék nagyszerűen hatnak az emlékek felidézésére. Azok az információk, amiket egy konkrét dal vagy album során tanulsz meg, gyakran azáltal felidézhetőek, hogy lejátszod magában a számokat.

Olvass gyorsan. Vannak emberek, akik szerint a gyorsolvasás bizony információvesztéssel jár. Az igazság az, hogy a hatékony gyorsolvasási módszer inkább a felesleges adatokat szűri ki. Ha szükséges, olvasd újra, és lassabban az adott részeket. A lassú olvasás voltaképpen gátolja, hogy átfogó képet kapj. Természetesen a műszaki témákat ajánlott lassan olvasni. Ha online anyagot olvasol, próbáld ki az ingyenes webalapú Spreeder alkalmazást.

Használj mozaikszavakat és más emlékezeterősítő fortélyokat. Az emlékeztető kódszavak az információkra való emlékezés alapvető trükkjei; némelyik annyira hatékony, hogy évekkel később is működik.

Szemléltető eszközök

Egy kép száz szóval is felér. Bármit próbál megvalósítani, rajzolja le. Konkrét elképzeléssel a fejében könnyebb lesz a cél felé haladnia.

Legyen gondolattérképe. A gondolattérkép (tudástérkép vagy elmetérkép) nem más, mint valamely témakörrel kapcsolatos ismereteinknek, egy gondolatkörnek vizuálisan könnyebben feldolgozható megjelenítése. Meg kell terveznie valamit? A gondolattérkép praktikus mód arra, hogy ne csak átlássa a feladatot, hanem könnyedén kezelje a részleteit is. Egy gondolattérkép segítségével észreveheti az összeegyeztethetetlennek tűnő ötletek közötti kapcsolatot, valamint a brainstorming megbeszéléseken könnyedén be tudja fogadni az ötletrohamokat.

Tanuljon szimbólumokat és szemiotikát. A szemiotika a jelek és a jelrendszerek tudománya; a jelek és szimbólumok megértésének képessége nagy segítség a tanulás során, emellett általa hatékonyabban vésődik a tudás az agyba.

Tervezze át a tudását. Mikor megjegyez egy információt, azt egy arra jellemző szerkezetben tárolja el. Ha tudatosan és megfelelően módosítja ezt a szerkezetet, az ismeret jóval világosabb lesz. Ehhez nagyszerű forrás lehet az Information Aesthetics.

Használja ki a vizuális tanulási technikákat. Az információkat a képszerű ábrázolás segítségével láthatóvá teheti. Készítsen gliffy-s diagramokat, és látogassa meg az Inspiration.com-ot.

Térképezze fel feladatait. A tanulás gyakran megkívánja az anyag speciális sorozatba állítását. Rendszerezze gondolatait fontossági sorrend alapján, ez hatékony módja, hogy felkészítse magát egy komplett feladatra, vagy hogy új témakörökkel foglalkozzon.

Szóbeli és hallási technikák

Ingerelje gondolatait. Verseljen rímeket, adjon hangot értelmetlen szavaknak, ez olyannyira feloldja, hogy fogékonyabb lesz a tanulásra.

Ötletbörzézzen. A brainstorming a verbális aktivitás, az írás és az együttműködés hagyományos technikája. (Egy ember is képes ötleteket gyártani, de jóval hatékonyabb, ha csoportosan teszi ugyanezt.) Akkor gyümölcsöző, ha nem felejti el az alapszabályokat; először is ne zárjon ki egyetlen ötletet sem, másodszor: az ötletroham közben ne csináljon mást, elsőként jegyezze fel az újonnan született ötleteket, majd a második fázisban egyenként vitassa meg. A gondolatbörzéken való részvétel segít felmérni, hogy mi az, amit tudott, és mi az, amit nem.

Aludjon el. Van iPod-ja? Vegye fel a tanulnivalót, töltse a készülékre, és aludjon el rajta, szó szerint. Tegye a párnája alá, és játssza vissza a felvett tananyagot.

Bővítse kognitív funkcióit. Az úgynevezett binaural beats lényege, hogy a két fülbe egymáshoz közel lévő frekvenciájú hangot vezetnek egyidejűleg, mégpedig az agyhullámok - alfa, béta, delta, vagy theta – tartományaiban, így előidézhető az alvás, a nyugalom, az ellazulás, a meditációs állapot, de az élénkség és az összpontosítás fázisa is. Más gyakorlatokkal kombinálva pedig megvalósítható vele a szuper tanulás.

Nevessen. A kacagás ellazítja a testet, az ellazult test pedig fogékonyabb a jó gondolatokra.

Érző technikák

Írjon, ne gépeljen. Ha a billentyűzeten pötyögve jegyzetel, maximum az utókornak őrizheti meg a tudást, míg a kézzel való írás ösztönzi a gondolkozást. Csupán az, hogy tollat vagy ceruzát tart a kezében, olyan akupunktúrás pontokon masszírozza ujjait, amelyek ösztönzőleg hatnak az észjárásra.

Tartson magánál jegyzetfüzetet. Samuel Taylor Coleridge megálmodta egyik versének sorait. Mikor felébredt, elkezdte leírni, ám egy látogató megzavarta, így elfelejtette a költemény többi részét – mindörökre. Az ötletek bármikor előbukkanhatnak, jegyezze fel mindet azonnal.

Vezessen naplót. Ez nem pont ugyanaz, mint egy jegyzetfüzet, ugyanis aki naplót vezet, annak minden tapasztalatát papírra kell vetnie. Amennyiben ehhez még ábrákat is készít, még inkább figyelemmel tudja kísérni, mit tanul.

Szervezzen. Használjon színes könyvjelzőket, hogy jegyzetfüzetének vagy napilapjának oldalait feloszthassa. Ezáltal könnyen eligazodik az ötletforrások között.

Ragasszon emlékeztetőket. Feljegyezheti gondolatait anélkül, hogy összefirkálná a könyvet, amiből tanul.

Önmotiváló technikák

Adjon magának időt. A gondolatok néha tucatjával érkeznek. De melyik lesz a jó? Ha megtanulja, hogyan kell az elérni kívánt eredményekre fókuszálni, fel fogja ismerni a jó elképzeléseket. Az észjárása előbb-utóbb kiszűri ezeket.

Motiválja magát. Miért akar megtanulni valamit? Mit szeretne elérni ez által? Ha nem tudja, miért akar tanulni, a figyelmét elterelő dolgok sokkal csábítóbbak lesznek tanulás közben.

Lebegjen egy cél a szeme előtt. W. Clement Stone híres mondása: „Az ember csak azt tudja megvalósítani, amit elképzel.” A célorientált felfogás bámulatos dolgokra veheti rá. Készítse fel magát bármire, ami szükséges, és az akadályok ledőlnek. Aki már tapasztalta ezt a jelenséget, érti a lényegét.

Gondolkodjon pozitívan. Amíg nem hiszi el, hogy képes megtanulni valamit, addig nem is fogja megtanulni.

Szervezze meg a napját. A tanulás csupán egy a sok napi teendő közül. Meg kell szerveznie a napját, különben a tanulásra nem marad idő. Válasszon akár webalapú alkalmazásokat, ha szükséges.

Minden megtanulható. A vegetációt kivéve minden megtanulható az életben. Nagy általánosságban azt lehet mondani, hogyha valamit valaki már megtanult, akkor az megtanulható. Lehet, hogy nagyobb erőbedobás szükséges hozzá, de ha reális célt tűzött ki maga elé, akkor kivitelezhető.

Készüljön fel a tanulásra. A pozitív gondolkodás még nem elég a célok eléréséhez. Ez különösen akkor igaz, ha felnőttként számtalan más problémát kell megoldania nap mint nap. Dolgozzon ki egy stratégiát, amivel csökkentheti a zavaró dolgokat maga körül, legalább néhány órára, különben a tanulás élményéhez frusztráció párosul majd.

Készítse fel magát is. Mindenkinek van olyan „jóakarója”, aki nem nézi jó szemmel önművelő és tanulásra irányuló terveit. Ezek az emberek szándékosan vagy tudat alatt megpróbálják távol tartani céljától. Ha munka után van órája, bizonyosodjon meg arról, hogy a kollégái tisztában vannak azzal, hogy nem túlórázhat. Ha a főnöke mindig akkor ad plusz munkát, ha mennie kéne órára, váltson egy későbbi időpontban kezdődő kurzusra, persze ha lehetséges.

Kényszerítse magát. A legtöbb embernek szoros az időbeosztása, a szabadság ugyanis olykor káoszhoz vezet. Annak ellenére, hogy a zűrzavarnak is megvan a maga belső rendje, az önszabályozással – határidők megadásával, idő és eszközkorláttal – gyakran kevesebb idő alatt többet tehet.

Kiegészítő technikák

Olvasson, amennyit csak tud. Lehet valami ennél kézenfekvőbb, ha tanulásról van szó? Ha sokat olvas, a témákat nemcsak mélyen, de széleskörűen is ismerni fogja.

Legyen érdeklődése szerteágazó. Ezzel új kapcsolatokat hoz létre az idegsejtek között, amelyek új képességeket tesznek majd lehetővé.

Tanuljon új nyelvet. Azt mondják: ahány nyelvet beszélsz, annyiféle ember vagy. Ha eredeti nyelven olvas könyveket, olyan belső jelentéseket is felfedezhet, amelyek a fordítás során elvesztek.

Tanuljon tanulni. Számtalan oldal foglalkozik a tanulási módszerekkel.

Tudja meg, mit tud, és mit nem. Sokan mondják magukról, hogy fogalmuk sincs valamiről. Tény, hogy az emberek többsége figyelmen kívül hagyja - akár részleges - tudását egy témával kapcsolatban. Határozza meg, mit tud, és mit nem, és csak azt tanulja meg.

Legyen multi-tasking. A hatékony többfeladatos feldolgozás a megfelelő háttérfolyamatok révén lehetőséget ad arra, hogy korlátozott idő alatt több tevékenységet is ellásson. A tanulás is „futtatható” ezzel a módszerrel. Természetesen a multi-tasking nem azt jelenti ebben az esetben, hogy egyszerre kell elvégezni kettő vagy több feladatot. A megfelelő módszer elsajátításával viszont begyakoroltatható az aggyal a többfeladatos feldolgozáshoz hasonló hatás. Például egy sikeres szabadúszó író megtanulja több cikk egyidejű kezelését. Miután túl van az egyik publikáció kutatási fázisán, átadja azt a háttérfolyamatoknak, és belekezd a másikba, ez idő alatt az első szinte megírja magát. Készüljön fel a jegyzetelésre, ha ez bekövetkezik.

Gondolkodjon holisztikusan. A holisztikus gondolkodás talán az egyetlen fejlett tanulási technika, amely igazán segíthetne a diákokon. Bár ez inkább egy gondolkodásmód, mintsem egy egyszerű technika.

Ismételjen megfelelően. Az összetett dolgok gyakran megkövetelik a teljes elmélyedést, hogy befogadhatókká váljanak. Néhány emberél ez hónapokba, vagy évekbe telhet. A dolgok ismétlése és az elméletek különféle példák segítségével való megértése fejleszti a megértést, és a tanulás sebességét.

Alkalmazza a Quantum Learning (QL) modellt. Túlmutat a tipikus oktatási módszereken és leköti a diákokat, néhány amerikai iskolában már bevezették.

Szerezze meg a szükséges eszközöket. A tanulást rengeteg eszköz segíti, ha csatlakozik az online tanulók egyre népesebb táborához, tekintse meg lehetőségeit. Az online keresés egyik legjobb eszköze a Firefox webböngésző, amely számos kiegészítő funkcióval bővíthető. Ilyen a Googlepedia, amely egyidejűleg jeleníti meg a Google keresőmotorjának találatait, a kapcsolódó Wikipedia bejegyzésekkel.

Bővítse ezeket az eszközöket. Ez a tipp szűk piaci szegmensre irányul, de ha az átlagosnál gyorsabban eredményt hozó módszerre van szüksége egy szoftver megtervezéséhez, olvassa el a Getting Real-t; a webes verzió ingyenes. A könyv technikáit követve rövid idő alatt lehet internetes alkalmazásokat létrehozni.

Gondolkodjon kritikusan. A kritikus gondolkodás olyan elemző képességekkel ruházza fel, amelyek segítenek a szelektív tanulásban.

Tanuljon összetett problémamegoldást. A legtöbb ember számára az élet megoldandó problémák sorozata; a tanulás is része ennek a folyamatnak. Ha összetett problémával kell megbirkóznia, meg kell tanulnia a kezelését.

Tanároknak, tanulóknak, és szülőknek

Kösse le magát. Az előadások gyakran egyoldalúak; a csupán hallás útján megszerzett, vagy a krétaporos tábláról távolról leolvasott ismeretek gyakran hamar odavesznek. A tanítás nem csupán folyamatos beszélés, a beszéd nem elég. A diákokat kérdezni kell, meg kell mutatni nekik a lehetséges eseteket, le kell kötni őket.

Alkalmazzon információpiramisokat. A tudás rétegződik; a fejlett fogalmak csupán széles tudásbázisba integrálhatók.

Játsszon videó játékokkal. Az erőszakos játékok miatt a videó játékokra sokan rossz szemmel néznek, ám ezek általában hatékonyan javítják a tanulást.

Szerepjáték. Néhányan azért tanulnak jobban, mert a tudás megszerzése során az ismeretek a tapasztalataik részét képezték. Például a történelmet érdemes rekonstruálni, hogy jobban beivódjon.

Alkalmazza a 80/20-as szabályt. Ezt a szabályt különbözőképpen lehet értelmezni. Ebben az esetben a 80/20-as szabály azt jelenti, hogy a tananyag 20 százaléka az idő és az erőforrások 80 százalékát köti le, míg a tananyag 80 százalékához elég a fennmaradó 20 százalék idő és erőforrás. Figyeljen arra, hogy az összetett témákat megfelelően kidolgozza.

Mondjon hozzá történetet. Egyszer egy tanár úgy tanította meg az atomok, elektronok és protonok viszonyát, hogy a diákok szomszédaihoz hasonlította azokat; a tanulók soha többet nem keverték össze.

Túl kell lépni a kötelező tanterven. Jelenleg nem minden oktatási intézményben alkalmaznak fejlett tanulási metodikát. Nincs semmi baj a tantervekkel, de nem feltétlen kielégítőek: a tanároknak saját erejükből kell bevinniük az aktuális tudást az osztálytermekbe.

Használjon alkalmazott tudást. Ha egy tanulónak problémája van a matematikával, például a törtekkel, legyen lehetősége a főzés során a hozzávalók kimérésével megtanulni azt. A tanár feladata, hogy a diák érdeklődéséhez igazítsa az alkalmazott tudást.

Hallgatóknak és önképzőknek

Kösse le, lepődjön meg. A diákok gyakran unatkoznak, mert olykor többet tudnak még a tanárnál is. A tanulóknak ebben az esetben meg kell beszélniük tanáraikkal, hogy számukra az anyag nem kihívás. Kérjen kiegészítő tudást.

Tanítsa magát. A tanárok nem mindig tudják megváltoztatni a tantervet. Ha nincs kihívás, keresni kell. Több országban központi vizsgákat tartanak, ám ha a tananyag egy része az órán nem hangzott el, érdemes önként utána járni. Az órák egyébként sokkal érdekesebbek, ha előre tanul. Működjön együtt, ha magától nem megy, talán csoportban működik.

Tanítson mást. A legjobban úgy lehet megtanulni valamit, ha meg kell tanítani másnak. Ez elég erőt ad az ismeret elsajátításához, emellett ösztönzőleg hat a tudásmegosztásra.
Írja le. A leghatásosabb módja oktatni valamit, ha készítünk mellé FAQ-t, blogot vagy fórum témát. Ezáltal könnyen kiderítheti, mit tud, és mit nem.

Tapasztaljon. Ez a legjobb módszer a tanuláshoz, csak szánjon rá megfelelő időt. A szakértőt gyakran úgy határozzák meg, hogy az a valaki, akinek tízezer óra gyakorlata van. Ez hozzávetőlegesen heti negyven órát jelent, öt éven keresztül. Ön egy szakértő, csak eddig nem tudott róla?

Vizsgáztassa magát. A tanultak tesztelése elmélyíti az ismeretet.

A szükséges dolgokat tanulja először. Kezdje az alapokkal. A nyelvtanulás egyik legfrusztrálóbb módja, hogy elsőként tanulja meg a nyelvtant, a helyesírást, majd a mondatszerkezeteket. Az újszülöttek nem így tanulnak, és nincs semmi ok arra, hogy a felnőttek máshogy tegyék.

Tervezze meg a tanulást. Tervezze meg az idejét, és tartson egyensúlyt az élet más dolgai és a tanulás között.

További tanácsok

Tartson ki. A nehézségekkel szembesülve se adja fel a tanulást. Amit valaki már megtanult, azt más is meg tudja. Einstein szerint a zsenialitás egy százalék tehetség, kilencvenkilenc verejtékezés.

Ne higgyen a szakértőknek! A diszlexia dióhéjban összefoglalva olyan olvasási, írásbeli, így pedig tanulás során jelentkező zavar, amely során számok és betűk keverednek össze. Gyakran a kimondott szavak vagy számok összevegyülnek. Régebben a diszlexiásokat egyszerűen lehülyézték, később a szakértők azt mondták, hogy képtelenek tanulni. Azóta már többször bebizonyosodott, hogy képesek az ismeretek megszerzésére. A tanulásnak egynél bizonyosan több módja van, senkinek se higgyen, hogy nem képes rá.

Provokálja magát. Az emberek gyakran intelligensebbek, mint ahogyan azt gondolják magukról. Egy olyan világban, ahol mindent beskatulyáznak és kategorizálnak, nem feltétlenül mindenki odavaló, ahová került. Zseniket márpedig lépten-nyomon lehet találni. Ha úgy érzi, hogy tehetséges, töltsön ki egy olyan IQ-tesztet, amelyet a MENSA oldalán talál; ez nem az iskolai szabványnak megfelelő intelligenciamérő. Mint ismeretes, a hagyományos IQ-teszt szerint sok diák rossz képességűnek mondható, mert a tesztek nem képesek felbecsülni a tanulók tudását és tanulási képességeit. Ez utóbbi pedig jóval fontosabb, mint a megszerzett tudás.

Bulizzon a vizsga előtt. Persze ne menjen túl messzire, a lényeg, hogy ellazuljon. A legrosszabb a vizsga előestéjén a magolás. Ha nem sikerült a tananyagot magáévá tenni, egy estén már nem fog múlni. Ha tanult, olvassa át a témát, és csináljon valami kellemeset; ezzel azt súgja az agyának, hogy felkészült és képes lesz felidézni mindent, amit csak megtanult. Ha nem tanult a félévben semmit, akkor is menjen bulizni, ilyenkor már nincs miért otthon ülnie.

Ne aggódjon, tanuljon boldogan. Tegye ezt igazi szenvedéllyel, és ossza meg másokkal is.

http://hvg.hu/plazs/20070326_tudas_agy_tanulas

Tags