Az "okostelefonok" használata az oktatásban

Az elmúlt pár évben középiskolában a tanulócsoportokban 90%-ot meghaladó mértékű az internetkapcsolattal rendelkező okostelefonok száma. Ha ilyen nagy mértékű az internetkapcsolattal rendelkező eszközök száma, akkor miért ne használjuk őket az oktatásban?

Tiltás - Tűrés - Támogatás?

2018 nyarától Franciaországban minden iskolában tilos a mobil eszközök használata általában (telefon, tablet, okosóra) és az iskolákra bízza a törvény, hogy milyen esetekben hagy kivételt. Magyarországon is van olyan iskola, ahol kategorikusan tilos az ilyen eszközök használata.

Szerintem ez teljes hülyeség! Ahogyan az is hülyeség, ha minden órán azt tesznek a tanulók a mobileszközeikkel, amit és amikor akarnak. Való igaz, hogy a mobileszközök használta órák alatt elvonja a tanulók figyelmét az órától és általában a szociális képességeik kifejlődését akadályozza. A teljes tiltás azonban ésszerűtlen, életszerűtlen és valószínűleg csak drasztikus rendszabályok alkalmazásával és drákói szigorral lehetne azt betartani!

Engedélyezés feltételekkel

Személyes véleményem (és sok tanár ismerősöm is osztja a véleményemet), hogy a mobiltelefonkat nagyon hasznosan lehet használni a tanulás során, ha a pedagógus megteremti hozzá a szükséges feltételeket.

A mobiltelefon használható ismeretszerzésre - az interneten történő keresésekkel, lehet használni tesztek kitöltetésére (pl. Kahut, Redmenta szoftver segítségével), lehet információt teríteni és természetesen lehet használni információ jegyzetelésre. Az azonban egyértelmű számomra, hogy rengeteg előkészület szükséges ahhoz, hogy a különböző eszközzel rendelkező tanulók a tanórán ténylegesen a fenti célokra használják az eszközöket és ne játékra, illetve csetelésre a barátaikkal. Fontos, hogy az ilyen órákon annyi és olyan jellegű feladatot adjon a tanár a tanulóknak, hogy minden tanuló más információ megkeresésére használja az eszközét, minden tanuló feladata fontos legyen annyira, hogy a többi tanuló a csoportjában rá legyen szorulva - vagyis kooperációs technikákat érdemes és kell használni.

Érdemes kiscsoportos foglalkozások keretében használtatni a mobil eszközöket és ha már kiscsoport, akkor legyen témafelelős információ felelős, "kistanár", időfelelős is...

Mivel azonban egy tanóra nem csak felfedezésből és információkeresésből áll, ezért a tanárnak el kell érnie, hogyha nincsen szükség mobileszközökre, akkor a diákoknak ne is legyen idejük és módjuk használni a mobil eszközöket. ehhez természetesen előkészületek kellenek, (kicsit) túltervezett tanórák. Ilyenkor a tanulóknak egyértelműen tudtukra kell hozni, hogy az intézmény általános szabályozóiban lefektetett elvek szerint jár el a tanár a mobilt használókkal szemben.