Az intézményvezető szerepe

Az intézményvezető szerepe összetett egy iskolában

  • Legyen jövőképe. Legyen képes a jelen viszonyai között egy reális, pozitív és elérhető jövőképet felvázolni. Fontos, hogy egy vezető a lehetőségekből kiindulva tudjon választ adni a kihívásokra.

  • Motiváló. A jövőképét hitelesen tudja kommunikálni, azt képes legyen elfogadtatni a közösséggel. A kommunikáció ebben az esetben nem a hibák eltakarásának a művészetét jelenti, hanem a célok megismertetését és elfogadtatását.

  • Menedzser. Sokan úgy gondolják, hogy az intézményvezető feladata a pénzcsinálás. Az intézményvezetőnek tisztában kell lennie az alapvető gazdasági pénzügyi dolgokkal, de arra mindenkor ott vannak a szakemberek, hogy a korlátokat megadják. Eddigi tapasztalataim alapján a vezetőnek egészséges arányérzékkel kell megtalálnia azokat a lehetőségeket, amelyek az iskolát a helyes úton tartják gazdasági és pénzügyi szempontból is.

  • Együttműködésre képes. Szerintem egy intézményvezető sohasem one-man show. Egyedül nem érhet el sikereket. A vezetőtársainak, egyéb munkatársainak ötletei, együttműködése, és magvalósítása szükséges, hogy a közös célt elérje. Egy iskolában a dolgozók többsége a társadalom átlagánál magasabban képzett, ember. Ezt a szellemi erőt minden esetben célszerű kihasználni, de ezt a lehetőséget a megfelelő mederben kell tartania.

  • Döntésképes. A vezetéselméletben a döntés egy lépés a vezetésben. Ismeretek megszerzése, döntés, végrehajtás, ellenőrzés. A döntéseknek akkor kell megszületnie, amikor arra a legalkalmasabb a helyzet, nem előbb és nem később. Egyes esetekben a döntést korábban kell meghozni, mint amikor optimális. Ekkor az intuíció, a tapasztalat lehet iránymutató. Ha megvan a megfelelő minőségű és mennyiségű ismeret, akkor a döntést meg kell hozni és ragaszkodni a végrehajtásához.

  • Pedagógiai vezető. Szerintem ez alapvető szempont. Legyen képes az oktatással, neveléssel kapcsolatos problémák megoldásában iránymutató, vezető lenni. Egészséges egyensúlyérzékkel döntsön konfliktushelyzetekben.

  • Adminisztrátor. Ezt a funkciót a vezetők gyakran nem szeretik, pedig hozzátartozik a napi rutinhoz. Egy intézményben folyó munka minőségét a fenntartó végső soron mindig a statisztikák alapján ítéli meg. A fenntartó és más hatóságok gyakran kérnek információt. Az a jó, hogyha létezik olyan vezetői információs rendszer, amelyből a megfelelő adminisztratív adatok naprakészen jelenhetnek meg. Ha a vezetői információs rendszer megfelelő, akkor az adminisztráció elviselhető.

  • Tájékozott. Az iskolát a társadalom változásai, a politikai hullámverések csapkodják jobbra-balra. Az intézményvezetőnek ezekben a szélfútta helyzetekben is helyt kell állnia, ezért nyitottan szemlélve a világot tájékozódjon a mindenkori helyzetről, hogy problémák esetén a megfelelő válaszokat adhassa.