A gitárosok előbb - utóbb belefutnak a címben feltett kérdésbe, mivel a gitárosoknak ugyanazokra az eszközökre van szükségük: zajzár, torzító, flanger, kórus, kompresszor, delay, szintemelő.
Vegyenek-e több analóg pedált vagy vásároljanak valamilyen olcsóbb vagy drágább analóg vagy digitális pedálsort, amely minden szükséges effektet tartalmaz?
Mi szól az analóg eszközök mellett?
A zenében már régóta megjelentek és folyamatosan jelen vannak olyan gyártók, akik megfelelő minőségű analóg pedálokat készítenek. Előnyük, hogy sokan használják, ezért sok tapasztalat halmozódott fel a világban. Sok olyan pedált készítenek, amelynek a paraméterei alapból jól be vannak állítva, tehát szinte csak be kell dugni és már jól is szól. Az átlagos gitáros nem technikai zseni, gyakran a frekvenciákról, fázisokról fogalma sincsen. Neki arra kellenek az eszközök, hogy zenéljen. Számukra a jól megválasztott analóg pedálsor mindenképpen jó választás.
Mi szól az analóg eszközök ellen?
Elsősorban az áruk. Ma Magyarországon a fent felsorolt eszközök darabja kb. 30-50 eFt-ba kerül, tehát egy megfelelő pedálsor ára 100-200 eFt. Ha rosszul választunk, akkor az egyes eszközök zaja túl nagy lesz. A praktikussága megkérdőjelezhető, mert a pedálokat kábelekkel kell összekötni. Minden kábelcsatlakozás hibaforrás, tehát jó minőségű rövid jack-jack kábelekre is szükség van. Minden pedál 9 Voltos elemmel működik. Ha elemről működtetjük, akkor az elemeket gyakran kell cserélni. Mindegyiket lehet külső tápról is működtetni, bár a tápfeszültség polaritása nem mindig ugyanaz, ezért annyi külső táp kell, amennyi pedál vagy készíteni vagy vásárolni kell egy olyan rack-et, amelybe be lehet szerelni fixen a pedálokat és egy központi egységgel meg lehet hajtani az összes kütyüt. Egy ilyen tartó kb. 20-30 eFt.
Hogyan működnek a digitális pedálok?
A bejövő jelet a pedál digitalizálja (44100 Hz és 24 bites mintavételezéssel) és a jelsorozatot a benne lévő elektronika módosítja a kívánságoknak megfelelően. A szükséges effekteket matematikai úton hozza létre a jelen, majd a végeredményt analóggá alakítja és így jelenik meg a kimeneten.
Mi szól a digitális cuccok mellett?
Minden olyan effektet elő lehet bennük állítani, amelyet az analóg pedálok létre tudnak hozni, sőt olyan effektek is lehetnek, amelyeket analóg rendszer sohasem tud létrehozni.
Általában az egyes effektek paramétereit egyszerűbben vagy bonyolultabban, be lehet állítani. A mai eszközök némelyike egy PC-vel is konfigurálható nagyon egyszerűen, sőt a beállítások elmenthetők egy számítógépre - USB porton keresztül.
Egy tápegység van, egy bemenő és egy kimenő kábellel. Saját zaja általában nincsen vagy minimális. Az eszközön minden szükséges pedál kapcsoló megvan ahhoz, hogy akár koncerten is villámgyorsan lehessen választani a hangzást. A zenész úgy tudja programozni a hangzásokat, hogy a számok közben egy kattintással a megfelelő hangzást tudja előállítani.
Az eszközökben vannak előre beállított jó hangszínek és effektek, amelyeket általában rögtön jól lehet használni. Többnyire tápegységről használhatók.
Mi szól a digitális cuccok ellen?
Némelyek számára a hangzás nem túl ilyen vagy nem túl olyan. Egymásnak gyakran ellentmondó értékelések jelennek meg a hangzásról. Szerintem a jól beállított digitális effektsor ugyanolyan jól szól, mint egy analóg effektsor. A nem túl nagy tudású zenészek gyakran csak tekergetik a potmétereket és fogalmuk sincsen, hogy mit miért kell állítani egy hangszínnél.
Az olcsóbb eszközöknek a hangzása hagyhat kívánnivalót maga után. A hangzás kapcsolásakor lehetnek kihagyások az olcsóbb eszközökben. Ha elromlik, akkor az egész elromlik. A jó minőségű pedálsor, 150-350 eFt-ba kerül.
Én több mint 15 évig használtam egy Korg AX1 digitális basszus effekt pedált, amit egy ideig szólógitárhoz is használtam. Szerintem mind a basszusgitár, mind a szólógitár megfelelően szólt vele. Mivel könnyű volt, ezért a színpadon gyakran elmozdult a helyéről, ezért néha nem tudtam kapcsolni a megfelelő hangzást.
Később egy Line 6 Live POD XT pedálsort használtam teljes megelégedésre. Az előre beállított hangzások egy kapcsolóval elérhetők ( 4 db ) és mindegyiket lehet utólag kórussal és visszhanggal módosítani. A hangerőpedál integráns része. Ez egyébként wah pedál is lehet. Megfelelő súlyú ezért a színpadon nem lehet elmozdítani.
Mivel több helyen próbálunk, ezért mindenhol a pedál adja a hangzást a gitáralapon, a gitáralap hangszíneit lineárisra állítom, így kevésbé szól bele a gitár hangjába az alap ilyen vagy olyan tulajdonsága, a pedál adja meg az alaphangot.
Mivel egy Line 6 Spider Value MKII csöves erősítőt használok koncerteken, és abban benne van minden effekt, amit a Line6 Live POD XT pedálban is, ezért most már egy olyan pedált használok, ami a fejben lévő effekteket kapcsolja, illetve az előre beprogramozott bankokat és programokat.